Friday 13 November 2015

Sambungan Strategi (bahagian 3)

Entri: 4

Teks: Usry Abdullah

Dari perbincangan sebelum ini kita telah mengetahui bahawa perkataan strategi adalah berasal dari perkataan Greek- 'stratego' yang memberi maksud kepimpinan. Konsep strategi ini juga mula diperkenalkan dalam bidang ketenteraan di mana ia melibatkan proses perancangan dan tindakan yang yang dilakukan oleh seorang general untuk memastikan kemenangan pasukan pimpinannya di medan pertempuran seperti peristiwa peperangan di antara Catharge melawan kerajaan Rom pada 216SM.

Tujuan strategi  diamalkan semasa peperangan ini adalah  untuk membantu general dalam membuat keputusan berpandukan  kepada penilaian beliau  terhadap kekuatan dan kelemahan pihak musuh dan keadaan persekitaran medan pertempuran. Strategi  akan membantu  general itu mencapai objektif yang ditetapkan, merancang pelan tindakan untuk mengelak dari seragan musuh dan mengatur serangan balas ke atas pihak musuh.

Pada zaman ini, peperangan bukan lagi menjadi satu cara untuk sesebuah kerajaan itu menewaskan kerajaan yang lain. Sesebuah kerajaan itu dikira kuat sekiranya mereka dapat menguasai pasaran dan produk atau pun apabila perkhidmatan mereka diterima oleh seluruh negara. Untuk mencapai objektif ini, strategi peperangan yang asalnya telah digunakan oleh general sewaktu menghadapi peperangan telah diubahsuai oleh pakar pengurusan dan strategi untuk dipraktiskan pula dalam dunia perniagaan.

Pengajian berkenaan pengurusan strategi ini mengambil masa yang lama sebelum ia diperkenalkan penggunaannya kepada kita pada hari ini. Berbanding dengan  bidang-bidang pengajian yang lain seperti bidang kewangan, ekonomi atau pemasaran, bidang pengurusan strategi ini diperkenalkan kepada kita agak lewat sedikit, iaitu  sekitar tahun 1980an. Malah konsep yang diguna pakai dalam bidang ini juga banyak bertindih dengan konsep  yang terdapat dalam bidang pemasaran, ekonomi, sosiologi dan psikologi (Hashim.,2008).

Antara mereka yang banyak berusaha mengadaptasikan strategi peperangan ke dunia perniagaan ini untuk dipraktiskan oleh  pengurus syarikat perniagaan ialah Henri Fayol, Peter Drucer, Wren, Chandler, Ansoff dan Andrew. Mereka inilah  antara penyumbang besar dalam bidang ini di mana merea telah mengkaji strategi-strategi yang diguna dalam peperangan pada masa lampau dan  kemudiannya mengadaptasikan startegi peperangan tersebut untuk diguna dalam dunia perniagaan.

Bermula dari sinilah wujudnya minat ahli akademik yang lain terutamanya ahli akademik barat untuk mengkaji  berkenaan pengurusan strategi ini seterusnya memperkealkan mata pelajaran pengurusan startegi di universiti-universiti di seluruh dunia termasuk Malaysia. Tujuannya ialah untuk membantu pegurus di syarikat-syarikat perniagaan untuk menguruskan perniagaan mereka dengan lebih teratur,membantu pengurus menghadapi persaingan dan  membantu mereka mengembangkan pasaran.

Sekian untuk kali ini. Jumpa lagi di entri yang akan datang.

No comments:

Hidup tidak selalunya indah Namun kita kena terima seadanya

Orang kata langit tak selalunya cerah, kadang kala ada datang juga ribut dan taufan. Namun kita diminta untuk terima apa yang berlaku itu se...