Wednesday 11 November 2015

Strategi (Bahagian 2)


Entri: 3
Teks: Usry Abdullah

Dari perbincangan sebelum ini, dapat dikatakan bahawa perkataan strategi ini selalu diguna oleh kita dalam kehidupan seharian. Ia tidak terhad kepada dunia perniagaan atau peperangan semata-mata, malah semasa bersukan atau berpolitik juga memerlukan kepada strategi. 
Oleh itu apa maksud  strategi ini sebenarnya?

Mengikut Kotler, Berger,dan Bickhoff(2010), tidak ada siapa pun yang tahu akan maksud sebenar perkataan strategi ini namun dari buku-buku pengurusan yang saya baca, terdapat beberapa definisi strategi yang boleh dikongsi bersama.

Mengikut Hashim(2008), Kotler et.al(2010), Zakaria (2010) dan Smith (2005), perkataan dan kosep strategi ini sebenarnya berasal dari perkataan Greek iaitu 'strategos' yang bermaksud 'kepimpinan'. Ia berkait rapat dengan bidang ketenteraan di mana ia menumpukan kepada proses merangka pelan tindakan bagaimana untuk menggunakan sumber (tentera dan peralatan perang) untuk mencapai kemenangan di medan pertempuran.
Dengan menggunakan strategi ternyata sesebuah pasukan tentera itu akan dapat  memenangi pertempuran yang mereka sertai walaupun bilangan mereka sedikit berbanding pasukan musuh. Antara kisah peperangan yang menarik untuk dikongsi bersama untuk memahami kepentingan strategi inia ialah peperangan di antara Cathage melawan kerajaan Rom pada 216SM di sebuah medan pertempuran bernama Cannae yang terletak dalam wilayah Itali.
General yang memimpin tentera Catharge pada masa itu  ialah Hannibal. Beliau hanya mempunyai 20,000 pasukan tentera sahaja tetapi dengan menggunakan strategi atau tipu helah, beliau berjaya mengalahkan tentera Rom yang seramai 72,000 orang.

Memandangkan pasukan pimpinan beliau adalah terlalu kecil bilangannya berbanding tentera Rom, Hannibal terpaksa merangka satu strategi. Beliau  memperdaya tentera Rom. beliau telah menyusun pasukan tentera pimpinannya seperti gambarajah di bawah:

Tentera Rom: Merah             Tentera Hanibbal: Hitam                  
Pasukan yang di hadapan sekali yang terdiri dari pasukan berkuda. Jumlah pasukan tentera tersebut seramai 1000 orang. Pasukan ini ditugaskan untuk mengacah/ mengganggu tentera Rom. Manakala pasukan lain termasuk pasukan infantri pula  menanti di kiri kanan di tempat tertentu sepanjang jalan.

Apabila tentera berkuda yang seramai 1,000 orang itu tiba di hadapan barisan tentera Rom yang sedang bersedia, mereka membuat bising dan mengacah untuk menyerang tetera Rom. Tentera Rom terus maju dan mula menyerang tentera Catharge. Tentera catharge berundur perlahan-lahan sambil mengajah supaya tentera Rom menegjar mereka.
Tetera  Rom tidak menyedari yang mereka sebenarnya telah termasuk perangkap. Semakin jauh mereka mengejar tentera Catharge, mereka sebenarnya semakin masuk ke dalam  lorong kepungan yang dirangka oleh Hannibal.  Seperti rajah di bawah:
       
Tentera Rom: Merah        Tentera Cathagae: Hitam
Apabila melihat kesemua tentera Rom telah memasuki perangkap yang mereka buat itu, Hanibbal mengarahka tentera  beliau yang berada di kdua-dua  sisi  menyerang serentak. Ini menyebabkan tentera Rom terpaksa berlawan dari tiga arah iaitu  kiri, kanan dan hadapan. 
Kesannya,tentera Rom  yang seramai 70,000 itu akhinya tingga 12,000 orang sahaja yang terselamat dan berundur.Tentera Catharge di bawah pimpinan Hanibbal berjaya dalam pertempuran ini.

Dari kisah peperangan tersebut, dapat dikatakan bahawa walaupun pasukan itu tidak mempunyai sumber yang cukup, tetapi jika mereka mempunyai strategi yang bagus, ia mampu memberi kejayaan.Begitu juga dalam kehidupan seharaian kita. Kita memerlukan kepada strategi tertentu untuk membantu kita membuat tindakan.




No comments:

Hidup tidak selalunya indah Namun kita kena terima seadanya

Orang kata langit tak selalunya cerah, kadang kala ada datang juga ribut dan taufan. Namun kita diminta untuk terima apa yang berlaku itu se...