Friday 15 April 2016

Kepentingan memantau persekitaran (siri 5)



Entri: 32

Teks: Usry Abdullah

Image: Google Image


Bertemu kembali dalam perbincangan berkenaan strategi dan pengurusan perniagaan. Perbincangan kita masih lagi tertumpu kepada kepentingan membuat pemantauan persekitaran perniagaan. 

Saya begitu menekankan akan aktiviti membuat pemantauan persekitaran ini kerana aktiviti ini adalah  asas kepada setiap tindakan yang bakal anda lakukan.   

Setiap maklumat yang diperolehi dari aktiviti ini akan diproses dan ditafsir sebelum sebarang keputusan diambil.

Di dalam peperangan, keadaan muka bumi sesebuah medan pertempuran juga menjadi salah satu faktor yang akan mempengaruhi kelancaran pergerakan sesebuah pasukan tentera sewatu mereka menghadapi musuh. Kesilapan general yang memimpin pasukan tentera itu sewaktu beliau membuat penilaian terhadap keadaan muka bumi  medan pertempuran boleh menyebabkan berlakunya salah faham semasa beliau memberi arahan kepada tenteranya. Ini seterusnya akan mempengaruhi kemenangan bagi pihak beliau.

Sun Tzu telah mengenal pasti enam keadaan bentuk muka bumi medan pertempuran dan seterusnya  mengariskan  enam strategi  yang perlu diikuti oleh general yang memimpin  pasukan tentera bagi menjamin kemenangan pasukan pimpinan beliau. Seandainya general tersebut mengikut formula yang dinyatakan oleh Sun Tzu ini, kebarangkalian untuk pasukan beliau menang adalah tinggi. Begitu juga sebaliknya.

Pernyataan ini menunjukkan bahawa di samping mempunyai kekuatan tentera yang ramai, kebijaksanaan general dalam melaksanakan strategi peperangan yang sesuai dengan keadaan muka bumi medan pertempuran juga boleh mempengaruhi kemenangan tentera yang beliau pimpin. Sekiranya beliau tersilap membuat pentafsiran keatas bentuk muka bumi medan pertempuran, ia seterusnya akan menyebabkan beliau mempraktiskan strategi yang salah, Dengan ini kebarangkalian untuk pasukan beliau mengalami kekalahan adalah tinggi.

Demikian juga dalam dunia perniagaan. Persekitaran perniagaan boleh disamakan atau diibaratkan seperti bentuk muka bumi medan pertempuran. Sebarang perubahan yang berlaku ke atas persekitaran perniagaan ini akan mempengaruhi kelancaran dan kestabilan perniagaan yang sedang anda usahakan. 

Oleh itu,  anda perlu cekap  dalam mengesan setiap perubahan yang berlaku dalam persekitaran perniagaan dan bijak bertindak untuk menyesuaikan perniagaan anda mengikut perubahan persekitaran tersebut. Barulah perniagaan yang diusahakan itu sentiasa berdaya saing. 
 

Seperti yang dibincangkan dalam entri-entri  terdahulu, terdapat tiga kategori atau lapisan persekitaran perniagaan yang boleh mempengaruhi kestabilan perniagaan anda.  

Lapisan atau kategori tersebut ialah persekitaran dalaman, persekitaran industri dan persekitaran am. Tak kira sama ada perniagaan anda bertaraf korporat atau pun  perniagaan kecil-kecilan. Sama ada perniagaan anda diusahakan secara sepenuh masa ataupun secara sambilan. Malah jika anda menjalankan perniagaan secara 'on line' sekali pun anda tetap juga beroperasi di dalam tiga persekitaran ini.  

Malah persekitaran perniagaan anda adalah lebih kompleks berbanding perniagaan yang diusahakan secara konvensional.  Cuma kesannya saja yang berbeza mengikut jenis perniagaan yang diusahakan dan apa faktor persekitaran yang telah berubah. 

Contoh perubahan persekitaran adalah seperti senario berikut. Katakan  pihak kerajaan memutuskan untuk menghapuskan subsidi tepung gandum sebagaimana yang dilaksanakan pada bulan Mac 2016 yang lalu. 

Keputusan kerajaan ini telah memberi kesan kepada perniagaan yang menggunakan tepung gandum sebagai bahan asas dalam perniagaan mereka. Antaranya ialah perniagaan membuat roti, menjual roti canai, dan juga perniagaan menjual kuih-muih.  Oleh itu, sekiranya anda adalah salah seorang peniaga roti canai, sudah pasti dalam tempoh 1 atau 2 bulan akan datang perniagaan anda akan menerima kesan akibat dari eputusan kerajaan menghapuskan subsidi gandum ini.

Penghapusan subsidi ini akan menyebabkan harga tepung gandum yang anda beli dari pembekal akan naik harganya. Kenaikan harga ini  akan menyebabkan kos membuat roti canai atau kuih akan meningkat. Ia  seterusnya menjejaskan keuntungan yang bakal anda perolehi nanti. 

Oleh itu, anda perlu membuat keputusan dan perubahan supaya  margin keuntungan yang diperolehi selama ini tidak terjejas. Anda boleh memilih  sama ada  menaikkan harga roti canai yang dijual atau anda juga boleh mengecilkan sedikit  saiz roti canai tersebut dan dijual dengan harga yang sama. Dengan membuat salah satu tindakan ini, margin keuntungan yang anda nikmati selama ini tidak terjejas.

Walaubagaimana pun tindakan penghapusan subsidi tepung gandum ini tidak memberi apa-apa kesan kepada perniagaan lain seperti perniagaan menjual menjual nasi lemak atau menjual nasi kerabu,  walaupun gerai mereka beroperasi di sebelah gerai roti canai anda. 

Tindakan penghapusan subsidi gandum ini tidak ada kena mengena dengan perniagaan mereka. Oleh itu mereka yang menjalankan perniagaan menjual nasi lemak atau nasi kerabu tadi tidak perlu membuat apa-apa perubahan atau  respond. Mereka masih boleh meneruskan aktiviti perniagaan mereka seperti biasa.

Dari perbincangan ini dapat katakan bahawa, jika bentuk muka bumi medan pertempuran akan mempengaruhi kelancaran pergerakan sesebuah pasukan tentera dan  memerlukan kebijaksanaan jeneral  untuk membuat penilaian sebelum melaksanakan satu- satu strategi peperangan, begitu juga halnya dengan dunia perniagaan. Persekitaran perniagaan akan mempengaruhi kelancaran perniagaan anda. 

Persekitaran perniagaan ini sentiasa terdedah kepada perubahan. Oleh itu sebagai seorang usahawan, anda perlu cekap mengesan dan membuat pentafsiran terhadap perubahan persekitaran yang berlaku dan seterusnya bertindak menyesuaikan perniagaan anda mengikut perubahan tersebut untuk menjamin kestabilan dan daya saing perniagaan anda. 

Perubahan ke atas faktor persekitaran  ini juga memberi kesan yang berbeza kepada setiap entiti perniagaan. Ia bergantung kepada 'faktor apa' yang berubah dan jenis 'perniagaan apa' yang anda usahakan. 

Ada perniagaan yang menerima kesan negatif  akibat dari perubahan persekitaran tadi dan ada juga perniagaan yang tidak menerima apa-apa kesan dari perubahan persekitaran tersebut.

Bagi perniagaan yang menerima kesan negatif akibat dari perubahan persekitaran, ia merupakan ancaman kepada mereka. Oleh itu pemilik perniagaan tersebut perlu berbuat sesuatu untuk menjaga kestabilan perniagaan beliau. 

Manakala bagi perniagaan yang tidak menerima kesan pula, ia boleh dianggap sebagai  kesan neutral sahaja kepada perniagaan mereka. Anda boleh meneruskan aktiviti perniagaan anda seperti biasa tanpa perlu membuat apa-apa perubahan.

Kemahiran anda mengesan, membuat analisis dan mentafsir perubahan  yang berlaku ke  atas persekitaran  perniagaan serta kebijaksanaan anda bertindak untuk menyesuaikan perniagaan anda mengikut perubahan tersebut akan menjamin daya saing dan kelangsungan perniagaan yang anda jalankan

Sekian untuk kali ini.

No comments:

Hidup tidak selalunya indah Namun kita kena terima seadanya

Orang kata langit tak selalunya cerah, kadang kala ada datang juga ribut dan taufan. Namun kita diminta untuk terima apa yang berlaku itu se...