Sunday, 3 April 2016

Kepentingan memantau persekitaran (siri 4)



Entri: 31

Teks: usry Abdullah

Foto: Google Image




Membuat pemantauan ke atas persekitaran merupakan salah satu dari aktiviti dalam pengurusan perniagaan dan proses memantau persekitaran  ini adalah  langkah ke dua dalam pengurusan strategi. 
Maklumat yang diperolehi dari aktiviti membuat pemantauan persekitaran ini akan digunakan oleh usahawan untuk membuat perancangan selanjutnya, seperti apa jenis strategi yang akan diguna pakai  dalam perniagaan beliau dan bagaimana model atau pelan perniagaan beliau nanti. 
Manakala kepada mereka yang bakal bergelar usahawan yang ingin membuka perniagaan sendiri pula, aktiviti pemantauan persekitaran ini akan membantu mereka menjawab sama ada perniagaan yang bakal  dibuka nanti mempunyai peluang untuk berjaya atau sebaliknya. Adakah perniagaan beliau nanti mampu untuk bersaing dengan peniaga lain yang turut sama berada dalam pasaran atau kawasan tersebut.

Sebagaimana yang ditulis dalam entri lepas,  persekitaran perniagaan ini boleh dibahagikan kepada tiga kategori atau lapisan utama iaitu persekitaran dalaman, persekitaran industri (persekitaran mikro) dan persekitaran am (persekitaran makro). 

Persekitaran dalaman 
Persekitaran dalaman adalah persekitaran yang paling rapat dengan anda, iaitu persekitaran atau keadaan syarikat atau apa yang syarikat anda  ada/miliki, seperti bilangan pekerja, jumlah modal, keunikan produk atau perkhidmatan yang  ditawarkan dan semangat serta sifat semulajadi yang dimiliki sama ada anda mempnyai sifat keusahawanan atau pun tidak.
Dengan mengumpul dan menyenaraikan maklumat-maklumat tadi, kita akan dapat mengetahui apa kelebihan (Strength) yang anda miliki dan apa kekurangan (Weaknesess) yang perlu diperbaiki. 
Di samping itu juga,  sebarang perubahan yang berlaku dalam persekitaran dalaman syarikat ini akan memberi kesan yang 'serta merta' kepada kelancaran operasi perniagaan sebagaimana yang dibincangkan dalam entri yang lepas. Oleh itu anda perlu segera bertindak memperbaiki atau membuat perubahan.
Manakala kepada bakal usahawan pula, persekitaran dalaman ini akan menentukan sama ada anda mampu untuk bersaing dengan peniaga lain yang beroperasi di dalam pasaran tersebut atau tidak. Malah persekitaran dalaman ini juga akan memberi anda maklumat tentang apa strategi yang sesuai untuk anda praktiskan dan macam mana bentuk pelan perniagaan anda nanti.
 
Persekitaran mikro/ persekitaran industri.
Persekitaran mikro ini juga dikenali sebagai persekitaran industri.  Persekitaran ini adalah persekitaran yang berada di luar syarikat kita. Ia berkaitan dengan industri yang diceburi dan  boleh diibaratkan seperti persekitaran sebuah pekan tempat perniagaan kita beroperasi.
Contohnya anda membuka gerai menjual ayam goreng di hadapan stesyen bas pekan tempat anda tinggal. Dalam kes ini, apa-apa elemen yang terdapat di dalam pekan/bandar tersebut merupakan persekitaran industri anda dan ia perlu diberi perhatian. Di kawasan perumahan yang terletak berhampiran pekan itulah tempat tinggalnya pelanggan anda. Di pekan itu juga ada pesaing anda yang turut sama menjual ayam goreng dan di pekan itu juga mungkin letaknya kilang yang membekal ayam dan kilang tepung.  Yang akhir sekali, mungkin di pekan itu juga terdapat pejabat pihak berkuasa tempatan yang bertanggungjawab mengeluarkan lesen perniagaan kepada anda. 
Oleh itu, sebarang perubahan yang berlaku dalam elemen-elemen tadi (pelanggan, pembekal, pesaing dan pihak berkuasa tempatan) akan  mempengaruhi perniagaan menjual ayam goreng yang anda usahakan itu. Ia boleh memberi kesan positif ataupun kesan negatif kepada perniagaan anda. Oleh itu anda perlu membuat keputusan seberapa segera yang boleh untuk memastikan perniagaan anda tidak terjejas.  
Contohnya seperti situasi berikut
Disebabkan oleh kenaikan kadar inflasi  serta peningkatan kos sara hidup yang berterusan sejak kebelakangan ini telah menyebabkan pendapatan boleh guna penduduk di pekan tempat anda  menjalankan perniagaan itu semakin kecil. Kuasa beli mereka juga semakin menurun. Untuk meneruskan kesinambungan hidup, mereka mula mengambil langkah berjimat dan berhati-hati ketika berbelanja. 
Kesan dari langkah penjimatan yang diambil oleh penduduk-penduduk ini telah memberi kesan kepada perniagaan ayam goreng anda. Jika sebelum ini anda mampu menjual sebanyak 180 ketul ayam goreng sehari (180 ketul bersamaan 20 ekor ayam), sekarang jualan anda telah merosot kepada 130 ketul sehari. Jika di pertengahan bulan, jualan ayam goreng anda semakin merosot dan anda mampu menjual sekitar 80-100 ketul ayam goreng sahaja. Sekiranya anda gagal mengesan punca mengapa terjadinya perubahan ini dan tidak membuat tindakan untuk menyesuaikannya, tidak mustahil dalam tempoh yang singkat saja, perniagaan anda akan mengalami kerugian. Oleh itu anda perlu bertindak. 
Antara langkah yang boleh diambil ketika menghadapi situasi begini ialah dengan mempraktiskan ‘strategi cantasan’ (strategi ini boleh dibaca di dalam buku Jom Bisnes!).  Di samping itu, langkah  lain yang boleh diambil oleh anda, ialah dengan memperbanyakkan lagi aktiviti promosi berbanding sebelum ini dengan tujuan untuk memperkenalkan semula atau mengingatkan penduduk di pekan tersebut tentang kewujudan perniagaan ayam goreng anda. Inilah contoh yang menunjukkan persekitaran mikro mempengaruhi kesinambungan perniagaan yang anda jalankan.

Persekitaran am/ persekitaran makro.
Persekitaran perniagaan yang terakhir yang telah dibincangkan dalam entri yang lalu ialah persekitaran am atau persekitaran makro. Persekitaran am ini boleh diumpamakan atau diibaratkan seperti persekitaran dalam sesebuah negara. Elemen yang perlu diberi perhatian dalam persekitaran am ini ialah tahap ekonomi negara, perubahan dan pergolakan politik semasa, perubahan dasar kerajaan dan kemajuan teknologi. Perubahan dalam persekitaran am ini biasanya akan memberi kesan yang lambat kepada perniagaan anda. Mungkin 4-5 bulan selepas berlakunya perubahan ke atas elemen-elemen tersebut (perubahan ekonomi, politik, sosial, teknologi dan dasar kerajaan)  barulah perniagaan anda mula merasai kesannya. 
Contoh yang paling mudah untuk menghuraikan kesan perubahan persekitaran am dan kesannya kepada perniagaan anda ialah  kesan perlaksanaan GST yang dilaksanakan oleh kerajaan pada tahun 2015 yang laluKesan perlaksanaan GST ini tidak dirasai serta merta kepada pengguna. Selepas beberapa bulan (dalam 5-6 bulan) barulah pengguna mula merasa akan kesannya. Barulah mereka sedar bahawa perlaksanaan GST ini telah menyebabkan kos sara hidup menjadi tinggi dan barangan menjadi lebih mahal berbanding sebelum perlaksanaan GST dahulu.
Begitu juga kesannya kepada anda sebagai  seorang peniaga. Kesan yang jelas ialah  perniagaan anda mula merosot jualannya disebabkan oleh kuasa beli pengguna yang semakin menurun. Jika anda tidak memantau atau menyedari akan perubahan yang berlaku ke atas persekitaran am ini, anda mungkin tidak dapat memahami mengapa secara tiba- tiba perniagaan anda menjadi perlahan. Namun jika anda rajin memerhati perubahan-perubahan tersebut, anda akan mendapat jawapan ke atas apa yang terjadi. d sinilah pentingnya anda memantau perubahan persekitaran ini bagi mendapat kepastian dan bersedia untuk membuat perancangan bagi mengahadapinya.   Situasi yang dibincangkan tadi adalah antara contoh yang menunjukkan bagaimana perubahan persekitaran am atau persekitaran makro juga boleh mempengaruhi kelancaran perniagaan anda. Oleh itu anda juga disarankan untuk memantau perubahan persekitaran am ini walaupun kesan dari perubahan persekitaran am ini adalah lambat. Dengan memantau perubahan persekitaran am ini, sekurang-kurangnya anda ada masa untuk bersedia dan mencari jalan bagaimana untuk menghadapinya nanti supaya kelangsungan perniagaan anda tidak terjejas. 
Lagi satu contoh yang menunjukkan kesan persekitaran am ini boleh mempengaruhi perniagaan anda ialah kesan akibat dari perubahan cuaca  yang semakin hangat  dan kering yang melanda negara semenjak beberapa bulan kebelakangan ini. Perubahan cuaca ini juga akan memberi kesan kepada perniagaan anda terutamanya kepada peniaga yang menjual minuman, buah-buahan dan sayur-sayuran. Jika anda membaca akhbar dan mendapati pihak Jabatan metiorologi menjangkakan yang keadaan panas melampau seperti ini mungkin akan berterusan untuk tempoh 2-3 bulan lagi,  ini merupakan 'berita gembira' buat anda yang menjalankan perniagaan air minum. Perniagaan anda bakal meletup dan berpeluang  membuat keuntungan yang lebih. Oleh itu anda boleh merancang untuk menambah stok produk minuman anda untuk dijual kepada orang ramai nanti ataupun mungkin inilah peluang untuk anda memperkenalkan jenama baru minuman anda di pasaran. Tetapi sebaliknya ia akan memberi kesan negatif kepada anda yang menjalankan perniagaan menjual sayur-sayuran, kerana dalam cuaca yang panas melampau ini ia akan menjejaskan pertumbuhan dan pengeluaran sayur di ladang-ladang. Kesan ini boleh menyebabkan berlakunya kekurangan bekalan sayur pada 3-4 bulan akan datang. Oleh itu anda sebagai peniaga sayur perlu bersedia dengan pelan tindakan alternatif bagaimana untuk mengatasi kekurangan bekalan sayur yang dijangka akan berlaku nanti. Anda mempunyai masa 2-3 bulan untuk membuat persediaan. 
Dari perbincangan kali ini,diharap anda akan memahami dengan lebih jelas lagi apa itu persekitaran perniagaan dan bagaimana faktor-faktor persekitaran ini boleh mempengaruhi perniagaan anda supaya anda dapat membuat tindakan yang sesuai mengikut perubahan tersebut. Ada yang memerlukan anda bertindak dengan serta merta, ada yang memerlukan anda bertindak secara sederhana dan ada yang memerlukan anda memerhati dahulu sebelum bertindak.
Sebarang perubahan yang berlaku dalam persekitaran perniagaan ini juga tidak boleh dihalang atau dikawal oleh anda. Oleh itu anda perlu bertindak dengan menyesuaikan model atau strategi perniagaan anda mengikut perubahan yang berlaku. Jika anda tetap dengan model perniagaan yang lama dan mengamalkan strategi yang sama atau  anda bersikap tidak mengendahkan akan perubahan yang berlaku, dalam jangka masa panjang perniagaan anda akan menjadi tidak releven dan sedikit demi sedikit akan terkeluar dari pasaran (tutup kedai). 
Begitu juga kepada anda yang bercadang untuk membuka perniagaan sendiri. Anda juga perlu memantau elemen-elemen persekitaran ini terlebih dahulu sebelum membuat keputusan sama ada ingin memasuki pasaran atau sebaliknya. Proses  membuat pemantauan dan apa elemen-elemen yang perlu diberi perhatian serta bagaimana langkah untuk membuat analisa yang lengkap boleh dipelajari dalam buku ‘Jom Bisness!’
Jumpa lagi di entri yang akan datang.

No comments:

Post a Comment

Jangkaan Ekonomi Negara untuk Suku Kedua 2017 dan Kesan Kepada Peniaga kecil.

Malaysia mencatatkan pertumbuhan ekonomi sebanyak 5.6% pada suku pertama tahun ini dan melebihi jangkaan awal kerajaan iaitu 4.8%. ...