Friday, 27 May 2016

Kepentingan memantau persekitaran (siri akhir).



Entri: 35

Teks: Usry Abdullah

Foto: Google image



Seperti yang dibincangkan dalam entri-entri yang sebelum ini, aktiviti memantau persekitaran merupakan perkara asas dalam pembentukan strategi. Sebagai seorang pengurus atau usahawan, anda perlu kepada maklumat yang lengkap terhadap persekitaran industri yang bakal anda ceburi terlebih dahulu sebelum merangka strategi dan pelan perniagaan. 
Sekiranya maklumat yang diperolehi tidak lengkap atau tersilap, ia akan menyebabkan strategi dan pelan perniagaan yang dirangka itu tidak berkesan. Lantaran itulah aktiviti memantau persekitaran ini sangat penting kepada anda. 


Sebagaimana yang dinyatakan oleh general Sun Tzu, sebelum memulakan serangan ke atas pihah musuh, adalah penting bagi seorang general itu mengenal pasti terlebih dahulu akan situasi persekitaran dan bentuk muka bumi medan pertempuran  yang bakal ditempuhi agar beliau dapat membuat jangkaan awal tentang peluang sama ada boleh memenangi pertempuran tersebut atau pun tidak.  Oleh itu, aktiviti membuat penilaian terhadap keadaan bentuk muka bumi medan pertempuran adalah satu tugas penting buat beliau.  Sekiranya beliau tidak mahir membuat analisis persekitaran dan menggunakan kelebihan bentuk muka bumi yang terdapat di medan pertempuran itu, kebarangkalian pasukan pimpinan beliau akan mengalami kekalahan adalah tinggi.


General Sun Tzu telah mengenal pasti  bentuk- bentuk muka bumi medan pertempuran. Antaranya ialah kawasan tinggi, kawasan rendah, kawasan sukar dan sempit, kawasan neutral atau lapang dan akhir sekali kawasan bahaya dan jauh untuk dicapai oleh kedua-dua pihak. Kesemua kawasan atau bentuk muka bumi medan pertempuran ini memerlukan general menggunakan strategi dan taktik yang berbeza.
Contohnya, jika keadaan muka bumi medan pertempuran itu terletak di kawasan yang  curam dan sempit, Sun Tzu menyarankan agar general yang memeimpin pasukan tentera itu  mengarahkan tentera beliau  menduduki kawasan tersebut terlebih awal sebelum pihak musuh tiba. Seterusnya mereka perlu membentuk satu pasukan pertahanan yang kukuh di sepanjang laluan yang sempit tadi dan bersedia untuk menyerang pihak musuh sekiranya mereka melalui kawasan itu nanti. 
Sebaliknya, jika general itu mendapati kawasan medan pertempuran tersebut sudah pun diduduki terlebih dahulu oleh pihak musuh, maka tindakan yang perlu dilakukan oleh beliau ialah mengarahkan tentera beliau berpatah balik dan tidak sekali-kali melalui kawasan tersebut walaupun pasukan musuh mengumpan supaya mereka mara ke hadapan.


Begitu juga dengan dunia perniagaan, keadaan  pasaran yang bakal disertai nanti boleh disamakan dengan bentuk muka bumi sesebuah medan pertempuran. Dalam pasaran yang bakal disertai itu biasanya akan terdapat pelanggan, pesaing, bakal pesaing, pembekal dan badan-badan kerajaan yang bakal mempengaruhi atau memberi kesan kepada kelancaran perniagaan yang bakal akan anda usahakan nanti. 
Oleh itu anda perlu mahir dalam membuat penilaian ke atas elemen-elemen persekitaran ini dan merangka pelan perniagaan yang sesuai agar perniagaan anda selari atau ‘fit’ dengan perubahan semasa. Anda perlu mendapatkan maklumat secara terperinci tentang perkara-perkara tadi dan menggunakan maklumat yang diperolehi itu untuk membuat pelan perniagaan anda nanti. Dari maklumat yang diperolehi itu juga anda boleh membuat keputusan sama ada sesuai atau tidak untuk anda meneruskan niat membuka perniagaan seperti yang dirancang. Dengan maklumat tadi juga anda boleh membuat perkiraan analisis risiko, sama ada berbaloi atau tidak untuk anda meneruskan perniagaan yang dirancang itu.


Antara kaedah atau ‘tools’ yang biasa diguna oleh kebanyakan usahawan ketika membuat analisis tentang faktor persekitaran ini ialah  menggunakan kaedah ‘PEST analisis’. PEST ini adalah singkatan kepada Politik, Ekonomi, Sosial dan Teknologi (Porter.,1985, Hrebniak.,1978, Miles and Snow.,1978,  Hit et.al 2011, dan Rothaermel.,2013). Dengan membuat analisis menggunakan 'PEST' analisis ini, ia akan membantu usahawan mengenal pasti situasi semasa dan merangka strategi serta pelan perniagaan yang sesuai untuk merebut peluang yang ada ataupun mengelak ancaman yang bakal timbul.

Untuk lebih spesifik dan tepat, Porter (1985), Hashim (2008), Rothaermel (2013) dan Hitt et. Al (2011) menyarankan kepada bakal usahawan menggunakan kaedah lima kuasa untuk membuat analisis terhadap faktor persekitaran perniagaan  sebelum mereka meneruskan niat untuk membuka perniagaan yang diingini. Faktor lima kuasa ini membantu usahawan mendapatkan maklumat dengan lebih terperinci lagi  tentang kekuatan  dan  kelemahan beliau di samping membuat jangkaan terhadap akan kekuatan dan kelemahan pesaing serta tahap persaingan dalam pasaran tersebut.

Kepada peniaga yang telah lama beroperasi pula, aktiviti membuat analisis menggunakan faktor lima kuasa ini  dapat membantu mereka menilai dengan lebih spesifik lagi apa perubahan terkini yang sedang berlaku dalam industri yang diceburi itu agar mereka dapat membuat persediaan awal menghadapinya.


Kesimpulan dari perbincangan kali ini, dapat dikatakan bahawa membuat analisis persekitaran adalah penting buat anda sama ada anda adalah usahawan yang sedang menjalankan perniagaan ataupun anda yang bakal bergelar usahawan.
Sebagaimana yang dinyatakan oleh General Sun Tzu, sebelum memulakan sesuatu peperangan, adalah penting bagi seseorang general itu membuat jangkaan awal serta meramal akan kesudahan perang tersebut sama ada pasukan beliau bakal memenanginya atau akan mengalami kekalahan. Untuk menjamin kemenangan, beliau perlu menilai faktor-faktor seperti keadaan cuaca dan bentuk muka bumi medan pertempuran serta bijak mengambil kesempatan terhadap apa yang terdapat di kawasan medan pertempuran itu bagi memberi kelebihan kepada tentera beliau.
Begitu juga dalam menjalankan perniagaan, seseorang usahawan itu juga perlu mahir dalam membuat penilaian terhadap persekitaran pasaran yang bakal beliau sertai nanti. Beliau juga perlu bijak merebut peluang yang ada dalam pasaran tersebut.
Untuk membantu usahawan membuat penilaian tentang  persekitaran perniagaan ini, pakar pengurusan dan strategi telah menyarankan menggunaka 'PEST analisis' untuk membuat penilaian persekitaran perniagaan. Namun begitu untuk mendapat maklumat dengan lebih tepat lagi, Porter, Hitt et.,al dan Rotheermel menyarankan supaya usahawan menggunakan  kaedah  faktor lima kuasa.

Untuk mempelajari secara lebih lengkap bagaimana membuat analisis persekitaran perniagaan sebelum anda memulakan perniagaan untuk memastikan perniagaan anda benar-benar selamat dari ancaman serta mampu bersaing di pasaran, anda boleh pelajarinya dari buku saya “Jom Bisness!’ yang  sudah berada di pasaran.

Jumpa lagi di entri yang akan datang.Insya Allah.

7 comments:

  1. Terima kasih kongsi ilmu.

    Tahniah Tuan. Menarik tajuk buku Tuan tu. Sudah siap buku inform ya. In syaa Allah saya beli.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih kerana berminat. Mengikut maklumat dari syarikat percetakan, buku ini akan siap pada awal bulan Ramadhan ini,Insya Allah. walau bagaimana pun, dengan membaca entri-entri dalam blog ini (dari entri 1 hingga 35), ia akan memberi puan sedikit gambaran tentang apa yang terkandung dalam buku itu nanti. cuma isinya tidaklah seperti yang ditulis buku tersebut.

      2) Saya membuat catatan dalam blog ini sebagai penambahan atau penerangan kepada isi-isi yang terkandung dalam buku saya itu mengikut bab demi bab. Mungkin ada pembaca yang kurang jelas dengan isi atau penerangan yang ditulis dalam buku itu, jadi mereka boleh menyemak atau mendalami lagi dengan membaca blog ini.

      Sebagai sinopsis, Buku saya ini lebih menumpukan kepada aktiviti asas bagaimana seseorang usahawan itu membuat 'market research' bagi memastikan perniagaan yang bakal dibuka nanti benar-benar mempunyai kekuatan, selamat dan mampu bersaing. Di samping itu ia juga menerangkan bagaimana untuk mereka mengira dan menilai risiko yang bakal dihadapi sekiranya mereka benar-benar menjalankan perniagaan yang dirancang tadi.

      3) Buku ini ditulis berdasarkan pengalaman-pengalaman saya ketika sessi 'take ten' sewaktu menjadi penceramah jemputan semenjak 2013 sehingga kini.
      Pada sessi 'take ten' atau rehat ini, biasanya ada dua tiga orang peserta seminar akan datang menemui saya secara peribadi, bercerita dan meminta pendapat. Dari apa yang saya temui, ramai di kalangan peserta terutamanya peniaga kecil menghadapi masalah ini.(Tidak mempunyai asas yang kukuh/ ilmu dan suka menceburkan diri ke dunia perniagaan secara bidan terjun). Namun disebabkan ada di antara mereka yang terdesak untuk meneruskan kesinambungan hidup atau kerana tidak mempunyai pekerjaan tetap, Lalu tanpa 'menoleh kiri kanan' terlebih dahulu, mereka tetap juga mengambil risiko dengan menjalankan perniagaan. Sayangnya, belum pun dua tiga bulan mereka berniaga, mereka terpaksa menutup perniagaan yang diusahakan itu kerana tidak mampu menghadapi saingan atau tersilap memilih bidang perniagaan. Kemudian mereka bersusah payah lagi mencari kawan atau membuat perekjaan 'part time' untuk mengumpul modal baru untuk membuka perniagaan lain pula, tapi tetap juga menghadapi masalah yang serupa!

      4) Dari sinilah timbulnya kesedaran untuk saya membantu mereka membuat persediaan secukupnya sebelum membuka apa jua perniagaan yang diingini supaya mereka tidak lagi tersilap langkah.

      5) Sebagai tambahan, dalam buku tersebut saya juga membincangkan tentang strategi asas yang biasa dipraktiskan dalam perniagaan, prinsip asas pemasaran, langkah-langkah membuat kajian pasaran dan sedikit sebanyak tips mempromosi perniagaan.

      6) Tak lupa juga tentang isu-isu semasa yang selalu melanda golongan peniaga kecil di negara kita ini untuk dijadikan panduan dan sempadan agar peniaga kecil lain tidak terjebak dengan masalah yang sama di masa hadapan. (Isu-isu ini diadaptasi dari hasil kajian PhD yang sedang saya jalankan).
      Sekian. wassalam.

      Delete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. sangat bagus penulisannya dan olahannya. Kagum betul saya terutama siap citation. Jika buku sudah di pasaran blh bgthz saya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih. Buku ini adalah adaptasi dari thesis yang sedang saya buat. Mana yang baik kita kongsi bersama. Yang terkurang mohon ditegur untuk saya memperbaiki lagi di masa hadapan.

      Delete
  4. sangat bagus penulisannya dan olahannya. Kagum betul saya terutama siap citation. Jika buku sudah di pasaran blh bgthz saya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih.
      Saya bukan penulis seperti tuan. Tuan seorang novelis rasanya bila saya membaca blog tuan saban hari. Saya lebih kepada akademik dan pemilihan kata-kata juga terlalu 'straight forward'. Banyak lagi kena belajar dari otai seperti tuan.

      2) Tujuan saya membuat blog ini ialah sebagai 'back up' untuk buku saya yang bakal berada di pasaran nanti kerana saya berpendapat mungkin ada pembaca yang membeli buku saya nanti yang bukan dari 'back ground' business study. Oleh itu mereka perlu lebih kepada penerangan. Untuk tidak menghampakan mereka, timbullah idea saya untuk membina blog ini. Saya tak mahu mereka sekadar membaca sahaja, sebaliknya jika boleh saya ingin mereka memahami dan mempraktiskan apa yang dibincangkan dalam buku tersebut.

      sekian

      Delete

Jangkaan Ekonomi Negara untuk Suku Kedua 2017 dan Kesan Kepada Peniaga kecil.

Malaysia mencatatkan pertumbuhan ekonomi sebanyak 5.6% pada suku pertama tahun ini dan melebihi jangkaan awal kerajaan iaitu 4.8%. ...