Sunday, 1 May 2016

kepentingan memantau Persekitaran Perniagaan ( Siri 6)



Entri: 33

Teks: Usry Abdullah

Foto: Google Image


Perbincangan kita masih lagi berkenaan kepentingan membuat analisis persekitaran perniagaan. Analisis persekitaran perniagaan adalah aktiviti memeriksa faktor-faktor persekitaran yang boleh mempengaruhi sesebuah perniagaan. Aktiviti menganalisis persekitaran ini penting kerana untuk menghasilkan satu pelan perniagaan yang baik, seseorang usahawan itu perlu memeriksa persekitaran perniagaan yang bakal diceburinya itu terlebih dahulu.
Setelah mendapat maklumat berkenaan persekitaran industri yang ingin diceburi barulah beliau boleh membuat pelan perniagaan dan pelan pemasaran. Begitu juga kepada peniaga yang telah lama menjalankan perniagaan. Aktiviti ini juga perlu buat mereka (Segev., 1978 & Barksdale et al.,2002). Maklumat yang diperolehi dari aktiviti memantau persekitaran ini akan membantu anda membuat tindakan selanjutnya.

Kepentingan membuat analisis persekitaran kepada peniaga yang sedang menjalankan perniagaan telah kita bincang dalam beberapa entri yang lepas. Salah satu sebab  mengapa seseorang usahawan itu perlu sentiasa membuat pemantauan ke atas persekitaran perniagaannya ialah untuk memastikan perniagaan beliau  berada di landasan yang betul. Beliau juga perlu memastikan bahawa strategi yang dipraktiskan  dan model perniagaannya adalah 'fit' dengan persekitaran semasa.  Dengan ini daya saing dan penguasaan pasarannya dapat dikekalkan.  
Pada kali ini kita akan  bincang pula tentang kepentingan membuat pemantauan ke atas persekitaran perniagaan kepada mereka yang bakal bergelar usahawan. Seperti yang pernah diperkatakan oleh general Sun Tzu, untuk memastikan sesebuah pasukan tentera itu memperolehi kemenangan di dalam pertempuran yang mereka sertai, ia memerlukan general yang memimpin pasukan itu bijak membuat perancangan dan persediaan. Untuk membuat perancangan, general itu terlebih dahulu perlu mendapatkan maklumat lengkap berkenaan kekuatan pihak musuh, siapa pemimpin pasukan musuh,  keadaan cuaca dan bentuk muka bumi medan pertempuran yang bakal mereka tempuhi nanti. 
Untuk mendapatkan maklumat-maklumat ini, general itu kemudiannya akan mengarahkan anggota perisik tentera untuk mendapatkannya bagi pihak beliau. Setelah maklumat-maklumat itu diperolehi, barulah beliau  boleh membuat perancangan strategi dan  menggerakkan tenteranya ke medan pertempuran. Proses mendapatkan maklumat inilah dinamakan  proses memantau persekitaran.

Begitu juga dalam mengurus sebuah perniagaan. Tugas mengurus sebuah perniagaan juga adalah sama seperti tugas seorang general yang mengetuai satu pasukan tentera. Untuk membolehkan perniagaan beliau bersaing di dalam pasaran yang bakal disertai nanti,  bakal usahawan itu juga perlu membuat perancangan dengan teliti sebagaimana seorang jeneral membuat persediaan ketika menghadapi peperangan. Ia juga memerlukan bakal usahawan itu membuat analisis ke atas persekitaran perniagaan dan industri yang bakal dimasuki terlebih dahulu sama ada dengan cara mebuat kajian sendiri ataupun mengupah pihak ketiga mengumpulkannya bagi pihak beliau. Setelah segala maklumat yang diingini itu diperolehi, barulah usahawan tadi boleh membuat perancangan seterusnya.

Sebagimana keadaan cuaca dan bentuk muka bumi medan pertempuran boleh mempengaruhi kemenangan atau kekalahan sesebuah pasukan tentera semasa bertempur, keadaan persekitaran perniagaan juga boleh mempengaruhi kejayaan perniagaan yang bakal anda usahakan nanti. Oleh itu anda juga perlu mengenali persekitaran pasaran anda terlebih dahulu sebelum anda benar-benar menjalankan perniagaan yang diingini.  Anda perlu tahu faktor-faktor yang boleh mempengaruhi kejayaan perniagaan yang bakal anda usahakan nanti seperti siapa bakal pelanggan anda, siapa pesaing yang berada dalam pasaran tersebut, apa kekuatan dan kelemahan yang anda ada serta bagaimana keadaan keseluruhan persekitaran perniagaan yang bakal diceburi nanti. 
Setelah maklumat-maklumat itu diperolehi barulah anda boleh membuat pengiraan risiko dan seterusnya membuat keputusan sama ada ingin meneruskan rancangan anda untuk membuka perniagaan yang diidam-idamkan itu atau pun sebaliknya. Jika anda mengambil keputusan untuk meneruskan rancangan untuk membuka perniagaan seperti yang dirancang, maklumat  yang diperolehi hasil dari aktiviti membuat analisis persekitaran perniagaan ini kemudiannya  akan diguna  untuk membuat pelan perniagaan dan pemasaran serta menentukan apa strategi yang bakal dipraktiskan nanti.

Dari perbincangan kali ini, dapat dirumuskan bahawa aktiviti memantau persekitaran perniagaan sebelum anda membuat keputusan sama ada ingin meneruskan atau tidak  perniagaan yang dirancang adalah penting. Anda tidak digalakkan untuk membuka perniagaan secara bidang terjun tanpa membuat apa-apa persediaan terlebih dahulu kerana risikonya adalah tinggi. Adalah sia-sia setelah anda bersusah payah mengumpul modal bertahun-tahun bagi membolehkan anda mempunyai perniagaan sendiri, tetapi disebabkan kesilapan anda dalam membuat keputusan, perniagaan anda itu terpaksa ditutup selepas beberapa bulan ia beroperasi.
Jika anda biasa menaiki kapal terbang, sama ada ketika ingin mengerjakan umrah, melancong ke luar negara ataupun  ketika  balik kampung di musim perayaan, pasti anda akan dapati bahawa sebelum juruterbang yang memandu pesawat yang anda naiki itu memulakan penerbangan, beliau terlebih dahulu akan meneliti  keadaan cuaca. Ini adalah kerana keadaan cuaca akan mempengaruhi kelancaran dan keselamatan penerbangan kapal terbang tersebut. Jika keadaan cuaca amat buruk, beliau akan memaklumkan kepada pihak pengurusan lapangan terbang untuk menunda penerbangan. Beliau akan menunggu sehingga keadaan cuaca kembali tenang dan selamat. Setelah mendapati keadaan cuaca adalah selamat untuk penerbangan barulah beliau meminta kebenaran dari pihak kawalan udara untuk berlepas ke destinasi yang dituju.
Situasi ini juga adalah sama dengan dunia perniagaan. Sekiranya anda bercadang untuk membuka  perniagaan, anda juga perlu tahu keadaan persekitaran perniagaan yang bakal anda ceburi itu terlebih dahulu. Dengan membuat aktiviti memantau persekitaran inilah anda akan dapat mengumpul maklumat dan dapat menjangka apa yang bakal berlaku kepada industri yang bakal anda ceburi itu pada masa hadapan. Dengan ini anda boleh membuat sebuah  pelan perniagaan yang sesuai dengan persekitaran tersebut. 
Langkah untuk membuat analisis persekitaran perniagaan, elemen yang perlu diperiksa ketika membuat analisis persekitaran untuk memastikan sama ada perniagaan yang bakal anda buka itu berpotensiuntuk berjaya atau sebaliknya boleh anda pelajari secara terperinci dalam buku saya – ‘Jom Bisness!'

Sekian perbincangan kita kali ini. Jumpa lagi dalam entri yang akan datang.

No comments:

Post a Comment

Jangkaan Ekonomi Negara untuk Suku Kedua 2017 dan Kesan Kepada Peniaga kecil.

Malaysia mencatatkan pertumbuhan ekonomi sebanyak 5.6% pada suku pertama tahun ini dan melebihi jangkaan awal kerajaan iaitu 4.8%. ...