Thursday, 16 June 2016

SWOT analisis (siri 2)



Entri 37
Teks: usry Abdullah
Foto: Google image



Bertemu kembali kita dalam perbincangan berkenaan pengurusan perniagaan dan strategi pemasaran. Dalam perbincangan yang lepas kita telah membincangkan tentang pentingnya membuat SWOT analisis.  
 
Jika anda menghadiri mana-mana kursus keushawanan ataupun membaca buku berkaitan  pengurusan  perniagaan, anda pasti akan menemui tajuk yang membincangkan berkenaan SWOT analisis ini. Begitu juga dalam buku Jom Bisnes! yang saya tulis. Langkah bagaimana untuk membuat SWOT analisis ini boleh anda pelajari dengan terperinci di dalam buku tersebut.

Aktiviti membuat SWOT analisis adalah penting dan perlu dikuasai oleh setiap mereka yang bergelar usahawan. Ini adalah kerana melalui analisis SWOT, anda akan mendapat gambaran awal sama ada perniagaan yang bakal anda buka nanti mampu untuk bersaing di dalam pasaran  atau pun tidak. Anda juga akan dapat mengetahui apa kekuatan sebenar yang perniagaan anda miliki untuk digunakan semasa proses merangka pelan perniagaan nantiDi samping itu, SWOT analisis juga akan membantu anda  membuat keputusan dengan lebih tepat sama ada anda boleh meneruskan rancangan untuk membuka perniagaan seperti yang dirancang ataupun tidak.

Untuk membolehkan anda memahami dengan lebih jelas akan kepentingan membuat SWOT analisis ini, mari bincang satu senario. Katakan anda mempunyai kemahiran dalam mengukir dan menghasilkan  keris.  Menyedari akan kebolehan tersebut, rakan  anda telah mencadangkan supaya anda menggunakan kemahiran yang dimiliki dengan  menghasilkan  keris buatan sendiri secara komersial dan dijual kepada orang ramai dengan meletakkannya di kedai-kedai kraftangan dan cenderamata. 

Namun begitu sebelum anda membuat keputusan sama ada ingin mengikut saranan rakan anda tadi ataupun tidak, anda telebih dahulu perlu melihat  kepada faktor-faktor lain yang terdapat di dalam pasaran tersebut yang mungkin boleh mengganggu perniagaan anda nanti.  Aktiviti mengenal pasti faktor persekitaran dan membuat perbandingan inilah yang dinamakan SWOT analisis. 

Di dalam peperangan, General Sun Tzu juga ada menyatakan, “Mengenali kekuatan dan kelemahan diri adalah penting bagi membantu sesebuah pasukan tentera itu memenangi satu-satu pertempuran. Sekiranya anda tidak dapat membuat perbandingan secara telus dan jujur  tentang kekuatan dan kelemahan tentera anda berbanding tentera musuh, kemenangan yang diharapkan tidak mungkin dicapai''.

Dari ungkapan tersebut, dapat difahamkan bahawa sebelum seseorang  general itu membuat keputusan sama ada ingin melancarkan peperangan atau pun tidak, beliau  terlebih dahulu perlu membuat perbandingan di antara kekuatan tentera beliau dengan kekuatan musuh. Seandainya beliau mendapati bahawa kekuatan pasukan tentera beliau melebihi kekuatan pihak musuh, beliau boleh meneruskan rancangan tersebut dan bersedia dengan pelan tindakan atau strategi peperangan. Namun, sekiranya beliau mendapati bahawa kekuatan pihak musuh melebihi kekuatan tentera beliau dan keadaan medan pertempuran juga tidak menyebelahi pasukan beliau, adalah lebih baik beliau menghindarkan diri dan tenteranya dari berhadapan dengan musuh tersebut. 

Begitu juga dengan dunia perniagaan. Sebelum seseorang usahawan  itu meneruskan niatnyauntuk membuka perniagaan yang dirancang, beliau perlu terlebih  dahulu membuat pemantauan ke atas persekitaran industri  untuk mengenal pasti isu-isu persekitaran  dan menilai 'indikator-indikator' tertentu. (aktiviti memantau persekitaran dan indikator yang perlu diperhatikan telah dibincangkan dalam entri-entri terdahulu).

Seterusnya, apabila beliau mendapati indikator yang terdapat dalam persekitaran industri itu menunjukkan maklumat positif terhadap perniagaan yang bakal diusahakan nanti, langkah selanjutnya ialah beliau perlu membuat pula SWOT analisis  bagi  membuat perbandingan akan kekuatan dan kelemahan perniagaan beliau berbanding pesaing yang turut berada dalam pasaran tersebut. Jika beliau dapati  bahawa peluang untuk berjaya adalah cerah,  barulah beliau boleh membuat tindakan selanjutnya iaitu membuat pelan perniagaan dan pemasaran. Namun, jika jawapan adalah sebaliknya, beliau mungkin terpaksa melupakan saja hasrat untuk membuka perniagaan itu dan dinasihatkan supaya mencari idea perniagaan lain.

Dari perbincangan kali ini,  aktiviti membuat SWOT analisis adalah penting kepada anda yang bakal membuka perniagaan. Ia dapat membantu anda mengenal pasti apa kekuatan yang boleh anda gunakan untuk bersaing di pasaran dan apa ancaman yang terdapat di dalam pasaran tersebut. Kepada peniaga yang sudah lama menjalankan perniagaan juga perlu membuat SWOT analisis ini secara berkala untuk melihat apakah faktor-faktor baru yang mungkin wujud di dalam pasaran. Ini adalah kerana perubahan di dalam pasaran sentiasa berlaku. Sekiranya ia merupakan satu 'peluang', anda akan dapat membuat persiapan bagi merebutnya dan sekiranya ia merupakan satu 'ancaman' anda juga mempunyai masa yang cukup untuk menghadapinya.

Aktiviti membuat SWOT analisis ini juga  bersesuaian dengan kenyataan Sun Tzu yang berbunyi,’ Kemenangan dalam sesebuah pertempuran adalah bergantung kepada kekuatan yang anda miliki dan peluang yang terbuka hasil dari kebijaksanaan anda mencari kelemahan musuh’. Oleh itu general yang sedar akan kekuatan diri dan kekuatan tentera beliau serta tahu membuat perbandingan di antara kekuatan yang dimiliki berbanding kekuatan musuh, akan mampu memenangi seribu pertempuran yang dihadapi.

Manakala general yang tidak tahu membuat perbandingan akan kekuatan dan kelemahan tentera beliau dan tidak pula membuat analisis persekitaran dan muka bumi medan pertempuran, pasti  tidak akan mampu untuk menggerakkan pasukannya ke medan pertempuran dan beliau juga tidak dapat melaksanakan strategi dan taktik peperangan dengan berkesan. Akibatnya, tentera yang dipimpin oleh genaral tersebut bakal mengalami kekalahan yang teruk.'

Sekian untuk kali ini. Kita jumpa lagi dalam perbincangan selanjutnya di entri yang akan datang. 



6 comments:

  1. Berkesan teknik ni. Saya dah cuba =)

    BENARKAH MUSLIMAH BERKACAMATA VINTAGE LEBIH ANGGUN?
    + Optom. berkonsepkan Kaca mata vintage, sesuai digayakan dengan tudung atau shawl.
    + Kalau tak percaya jemputlah ke www.optom.my.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih atas perkongsian maklumat. Tapi masih ramai peniaga kecil di luar sana yang masuk ke pasaran tanpa 'menoleh kiri kanan' terlebih dahulu. Saya pernah membantu 3-4 orang usahawan membuka perniagaan dan langkah pertama yang saya mesti buat ialah memantau persekitaran industri yang beliau ingi ceburi dan membuat SWOT analisis. Alhamdulillah berkesan dan perniagaan mereka kekal sehingga kini.

      Delete
  2. ala teringat masa buat RP .. swot nie mmg sgt penting

    ReplyDelete
  3. Memang betul tu. Apa-apa perniagaan yang nak dibuka seeloknya buat SWOT analisis dulu baru kita tahu kekeuatan kita. Dengan kekuatan inilah kita guna untuk tembusi pasaran. Contohnya tahun 2012 dulu saya ada bantu seorang doktor perubatan membuka sebuah pusat dialysis untuk bersaing dengan sebuah lagi pusat dialysis di bandar tersebut. Memandangkan pusat dialisis ini baru dan doktor itu pula bukan orang sini, jadi susahlah untuk beliau membuat promosi. Kemudahan lain adalah sama seperti yang ditawarkan oleh pusat dialysis yang satu lagi. Jadi nak tak nak saya terpaksa guna nama saya dan seorang lagi staff saya sebagai 'brand' memandangkan nama saya dan staff tersebut memang dah dikenali di kalangan staff hospital.

    Bila staff di Hospital mendapat tahu yang saya dan staff saya yang jadi 'core' di pusat dialysis tersebut, mereka pun yakin untuk rekemen pesakit bagi mendapatkan rawatan di pusat dialysis ini. Dari sinilah secara perlahan-lahan nama pusat dialysis ini mendapat perhatian dan pesakit bertambah dari masa ke semasa. Sehinggalah saya berhenti dan joint tempat kerja sekarang.

    Kesimpulannya, kalau boleh setiap entiti bisness perlu ada satu 'core' atau expertise untuk dijadikan senjata bagi menembusi pasaran. 'core' atau 'expertise' inilah yang dinamakan STRENGTH.

    ReplyDelete
  4. Terima kasih. Pusat dialysis tu sudah 'hidup subur' sehingga kini. Alhamdulillah, kencang juga saya dapat 'honororium' sepanjang 5 bulan menjadi 'one of the key person' dalam company tu. Bila company tu dah stabil, baru saya kembali ke company asal. Thay Y saya akan guna SWOT ini jika ingin membuat rancangan perniagaan.

    ReplyDelete

Jangkaan Ekonomi Negara untuk Suku Kedua 2017 dan Kesan Kepada Peniaga kecil.

Malaysia mencatatkan pertumbuhan ekonomi sebanyak 5.6% pada suku pertama tahun ini dan melebihi jangkaan awal kerajaan iaitu 4.8%. ...