Thursday, 18 August 2016

Kesilapan kecil tetapi kesannya besar.

Entri: 41
Teks: Usry Abdullah
Foto: Usry Abdullah

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada pengunjung blog 'strategi pemasaran dan pengurusan perniagaan'.  Kali ini saya ingin mengutarakan satu  isu yang nampak  remeh tetapi sebenarnya boleh memberi kesan besar kepada kesinambungan perniagaan yang dijalankan.

Isu ini sering dilakukan oleh kebanyakan peniaga, terutamanya peniaga kecil-kecilan. Yang lebih menyedihkan pula ia berlaku di kalangan peniaga Melayu bumiputra sahaja dan ia berlaku di mana-mana saja. Isu yang dimaksudkan ini ialah isu peniruan atau dalam bahasa inggeris dipanggil 'imitation'. Contohnya seperti apa yang berlaku dalam cerita saya kali ini.
Seperti biasa, stiap kali saya memandu ke tempat kerja, saya akan melewati sebuah gerai menjual nasi lemak yang diusahakan oleh sepasang suami isteri ini. Kadang-kadang jika ingin merasa masakan mereka, saya akan singgah di gerai makcik ini sama ada membeli nasi lemak atau mee goreng sebagai sarapan pagi.

Saya akan beli makanan dari gerai makcik ini dan kemudiannya membawa makanan tadi ke kedai mamak untuk makan di sana. Saya cuma 'oder' minuman sahaja di kedai mamak tersebut sebagai syarat untuk makan di kedai beliau. 

Baru-baru ini saya perasan ada satu gerai nasi lemak telah dibuka oleh dua orang adik yang berusia dalam lingkungan 20an, namun mereka hanya mampu bertahan seminggu dua saja. Selepas itu saya tidak lagi melihat mereka berniaga. (kisah mereka saya tulis dalam entri 39).  Gerai mereka tidak jauh dari gerai yang diusahakan oleh makcik suami isteri ini.

Namun pada hari ini, selepas membeli nasi lemak dari gerai makcik suami isteri ini dan memandu ke kedai mamak, saya terlihat ada pula satu gerai  baru dibuka tidak jauh dari tapak gerai dua adik yang berhenti berniaga tempohari. Kali ini gerai ini dibuka oleh seorang remaja perempuan pula. Dia juga menjual nasi lemak!

Saya tidak mahu komen lebih kerana saya bukan taraf pakar atau 'sifu'.  Tapi sebagai seorang yang pernah menjalankan perniagaan serta mempunyai serba sedikit ilmu perniagaan, saya boleh katakan bahawa tindakan yang dilakukan oleh adik berdua dulu dan remaja perempuan tadi kurang tepat. Sudahlah mereka membuka gerai di jalan atau kawasan yang sama dengan makcik suami isteri itu, malah mereka juga menjual menu yang sama, iaitu nasi lemak. 

Walaupun jarak di antara gerai  makcik suami isteri tadi dengan gerai mereka adalah jauh, tapi mereka membuka perniagaan di tepi jalan yang sama atau dengan kata lain, di laluan yang sama. Tindakan atau startegi yang diamalkan oleh adik ini adalah silap. Walaupun kita sebagai seorang muslim memang dituntut supaya berpegang kepada Qadak dan kadar serta perlu percaya bahawa rezki seseorang itu sudah ditentukan Allah, namun dari segi prinsip pengurusan strategi, tindakan itu sebenarnya salah. Ia boleh dikatakan telah melanggar hukum kepadatan pasaran.

Jika dibuat pengiraan secara terperinci, katakan jumlah pengguna yang melalui jalan tempat makcik suami isteri tadi ialah 100 orang setiap pagi. Kebarangkalian mereka singgah dan membeli di gerai makcik tadi katakan 20%. Oleh itu secara purata, hanya 20 orang saja yang akan singgah di gerai makcik tadi setiap pagi. Jadi, sekiranya ada lagi seorang penjual yang turut sama membuka perniagaan menjual nasi lemak di jalan atau kawasan yang sama, sekarang makcik dan penjual tadi terpaksa membahagi dua pelanggan mereka. 

Persoalannya sekarang ialah, adakah 'pendatang baru' itu mampu untuk  bersaing dengan makcik suami isteri tadi dan beliau berjaya menarik10 pelanggan dalam sehari? Jika berjaya, adakah dengan 10 pelanggan sehari itu sudah mampu untuk beliau menampung kos operasi perniagaan?  Malangnya apa yang sering diperhatikan ialah perkara sebegini jarang diambil kira oleh ramai baal usahawan  sewaktu mereka membuat perancangan  membuka perniagaan.  Mereka hanya nampak apabila ada orang boleh maju dengan menjual nasi lemak di satu-satu kawasan, mereka pun ingin turut serta. Hasilnya, belum pun sampai dua minggu berniaga, perniagaan tersebut terpaksa ditutup kerana tidak mampu menarik pelanggan. Inilah kesilapan kecil yang memberi kesan besar kepada perniagaan. Diharap anda mendapat sesuatu dari perbincangan kita kali ini.  

Akhir kata, kepada yang berminat untuk membuka perniagaan sendiri, pelajarilah dahulu ilmu perniagaan sama ada melalui seminar atau membaca buku-buku berkenaan perniagaan.

Sekian untuk kali ini.






1 comment:

  1. isu pendatang ni kalau di kwsan rumah mmg menyusahkan org tempatan, rosakkan kereta. ramai peniaga skrg bg org asing jaga kedai

    ReplyDelete

Jangkaan Ekonomi Negara untuk Suku Kedua 2017 dan Kesan Kepada Peniaga kecil.

Malaysia mencatatkan pertumbuhan ekonomi sebanyak 5.6% pada suku pertama tahun ini dan melebihi jangkaan awal kerajaan iaitu 4.8%. ...