Monday 17 April 2017

5 Langkah bagaiamana untuk menukar strategi perniagaan anda.



Dari maklumatdan kajian yang dilakukan, didapati semakin ramai pelabur asing  mula meninggalkan Malaysia walaupun ada berita yang melaporkan bahawa jumlah kemasukan pelabur asing semakin meningkat kebelakangan ini

Dalam satu laporan yang diterbitkan di dalam akhbar The Star bertarikh 15 April 2017 yang lalu, sebanyak 26.2 billion bon yang dikeluarkan oleh kerajaan Malaysia telah  dijual atau ditebus semula oleh pelabur asing sepanjang  bulan Mac 2017 tahun ini. 

Mereka berbuat demikian kerana ingin mendapatkan kembali wang tunai yang dilaborkan dengan pembelian bon tersebut dan membawa wang itu untuk dilaborkan di negara yang menjanjikan pulangan  lebih tinggi  berbanding apa yang ditawarkan oleh negara kita.
Situasi ini ( penjualan bon oleh pelabur asing) sudah pasti akan memberi kesan kepada  ekonomi negara  untuk jangka panjang. Ini adalah kerana  apabila kurangnya pelabur asing  datang melabur di negara kita, ekonomi  negara tidak akan berkembang sebagaimana yang diharapkan. Seterusnya keadaan ini bakal menyumbang kepada kemelesetan ekonomi sebagaimana yang pernah kita lalui pada tahun 1998 dan 2008 yang lalu. 
  
Sebagai seorang peniaga yang menjalankan perniagaan secara kecil-kecilan, sudah pasti anda tidak akan terlepas dari menghadapi situasi ini . Malah anda akan menerima kesan ini lebih cepat berbanding peniaga besar yang bertaraf korporat kerana pasaran anda adalah kecil dan terhad berbanding mereka.  Oleh itu anda perlu bersedia dan lebih proaktif.  Antara langkah yang boleh diambil ialah dengan membuat  perubahan strategi  perniagan  sebelum keadaan menjadi semakin sukar.  

Tapi ramai di kalangan peniaga kecil yang tidak mahir dalam membuat perubahan strategi. Jadi, dalam entri kali ini akan diterangkan langkah yang perlu anda ikuti ketika anda membuat perubahan strategi perniagaan.


1.   Kenal pasti  persekitaran semasa.
Persekitaran semasa atau  lebih dikenali sebagai ‘environment’ adalah suasana persekitaran semasa di mana perniagaan anda beroperasi.  'Environment' atau persekitaran semasa ini  dibahagi  kepada dua kategori utama iaitu  persekitaran yang stabil atau makmur dan satu lagi ialah keadaan resessi atau merudum. 

Ketika persekitaran semasa adalah stabil, perniagaan anda tidak mempunyai banyak masalah. Pelanggan juga ramai  ke kedai anda dan jualan juga meningkat setiap hari. Namun, sekiranya persekitaran bertukar menjadi 'dinamik' atau berubah kepada resessi, anda perlu segera bertindak supaya perniagaan anda tidak menghadapi masalah.Oleh itu anda perlu tahu bagaimana untuk membuat analisis persekitaran semasa ini.

Gunakan tools yang telah dipelajari dalam entri-entri saya yang terdahulu  bagaimana  membuat analisis persekitaran semasa untuk membantu anda membuat penilaian ke atas persekitaran semasa. 

2.    Set prioriti dan objektif
Apabila anda selesai mengenal pasti situasi atau persekitaran semasa,  langkah kedua ialah anda perlu bertanya pada diri sendiri apakah prioriti atau objektif yang ingin dicapai atau apakah yang ingin anda perbaiki

Secara amnya dalam keadaan kegawatan ekonomi atau resessi, terdapat dua prioriti atau objektif yang menjadi keutamaan bagi setiap peniaga iaitu,  mengekalkan pelanggan yang sedia ada dan yang keduanya meluaskan penguasaan pasaran. 

Namun begitu ada ketikanya juga anda mungkin mempunyai prioriti lain yang ingin dicapai berbanding dua prioriti yang disebutkan tadi. Oleh itu, senaraikan prioriti-prioriti tersebut mengikut keutamaan dan tentukan apa yang ingin anda capai dahulu. 
3.    Mengkaji semula (reevaluate)  keberkesanan strategi yang sedang anda praktiskan sekarang.
Setelah menetapkan apa prioriti dan objektif yang ingin dicapai, langkah seterusnya ialah   menilai dan mengkaji semula strategi yang sedang dipraktiskan  sekarang ini sama ada strategi yang anda sedang praktiskan ini mampu atau tidak untuk membuatkan perniagaan anda terus bertahan.
Dalam proses membuat 'reevaluation' ke atas strategi ini, apa yang perlu dilakukan ialah dengan menyemak prestasi perniagaan anda pada setiap minggu untuk melihat sama ada terdapat peningkatan  atau  penurunan dalam jualan atau keuntungan. Jika masih terdapat peningkatan jualan, bermakna strategi yang anda praktiskan itu masih releven dan tak perlu ditukar. Tetapi jika anda dapati berlakunya kemerosotan dalam jualan atau keuntungan, ia menunjukkan strategi tersebut sudah tidak berguna lagi dan anda perlu segera menukarnya.

4.  Membuat rancangan perbelanjaan 
     Melalui aktiviti  (reevaluation) dengan cara menyemak akaun pendapatan syarikat tadi, katakan anda dapati prestasi perniagaan semakin membimbangkan dan anda membuat keputusan untuk membuat pertukaran strategi. 

     Langkah seterusnya yang perlu diambil ialah  membuat rancangan perbelanjaan atau lebih mesra dipanggil dengan istilah 'membuat bajet.' Dengan penyediaan bajet ini, anda akan dapat mengira berapa peruntukan kewangan  yang anda perlukan untuk proses pertukaran strategi ini. Tanpa bajet yang cukup, strategi dan taktik baru yang anda ingini itu tidak akan berjaya. 

Terdapat beberapa pilihan strategi yang mungkin boleh anda fikirkan sewaktu menghadapi situasi kemelesetan ekonomi atau resessi seperti sekarang ini seperti strategi cantasan, innovasi,  pembezaan, hubungan pelanggan dan strategi pengembangan.  Pilihlah strategi yang disebutkan itu mengikut kesesuaian dan bajet anda.

5.   Melaksanakan pertukaran strategi dengan menggerakkan sumber yang ada.
Setelah mendapat jumlah bajet yang cukup, langkah terakhir yang anda perlu  lakukan ialah membuat pertukaran strategi yang diingini.
Gunakan segala sumber yang anda ada untuk melancarkan taktik baru seberapa segera yang mungkin agar perniagaan anda dapat kembali bersaing.

Sekian untuk kali ini.

No comments:

Hidup tidak selalunya indah Namun kita kena terima seadanya

Orang kata langit tak selalunya cerah, kadang kala ada datang juga ribut dan taufan. Namun kita diminta untuk terima apa yang berlaku itu se...