Tuesday 4 July 2017

Tiga strategi mudah untuk memperkenalkan produk anda di Pasaran.



Sebagai seorang usahawan sudah pasti anda mengingini supaya ramai pengguna membeli produk atau perkhidmatan yang anda keluarkan .Lebih-lebih lagi jika anda baru saja memulakan perniagaan. Sekiranya pelanggan tidak menyedari akan kehadiran produk anda di pasaran, perniagaan anda bakal menerima nasib yang malang.


Oleh itu anda perlu mencari formula bagaimana untuk memperkenalkan produk atau perkhidmatan anda kepada bakal pembeli. 

Kebiasaannya syarikat akan menggunakan kaedah  ‘marketing mix’ yang  dikenali sebagai 4P (produk, price, promotion dan place) sewaktu memperkenalkan produk atau perkhidmatan mereka ke dalam pasaran. Mengikut  konsep 'marketing mix' ini, setiap  usahawan perlu menguruskan keempat-empat elemen ini dengan seimbang sewaktu memperkenalkan produk mereka  kepada pengguna. Sekiranya salah satu elemen ini tidak diberi perhatian, aktiviti pemasaran itu akan gagal.


Namun begitu, ketika keadaan ekonomi semasa yang kurang memberangsangkan dan mencabar seperti sekarang ini, mempraktiskan konsep 'marketing mix' ini  secara sendirian adalah tidak praktikal. Ia perlu digabungkan dengan beberapa strategi  lain supaya lebih berkesan.  Tambahan pula, setiap hari pelbagai jenis produk dan perkhidmatan  yang sama atau seakan sama  dengan  produk atau perkhidmatan yang anda keluarkan juga turut dijual oleh pengusaha lain.

Kali ini saya akan kongsikan tiga strategi yang terbukti berkesan dalam membantu anda memperkenalkan produk di pasaran . Salah satu strategi yang bakal dibincangkan.


1.       Penjenamaan (Branding)


Branding atau penjenamaan  ialah satu proses di mana anda cuba 'mencipta nama' di dalam pasaran.  Dalam konteks ini, anda perlu mengalih persepsi atau perhatian pengguna dari membeli produk lain supaya beralih kepada produk anda. 

Proses penjenamaan akan memberi penambah nilai kepada produk anda. Ini adalah kerana majoriti pengguna pada hari ini, terutamanya generasi 'Y'  lebih mementingkan jenama berbanding ciri-ciri lain yang ada pada produk tersebut. Sekiranya produk itu mempunyai jenama, mereka akan berusaha untuk membelinya. Mereka merasa satu kebanggan apabila dapat memakai atau menggunakan produk yang mempunyai jenama berbanding produk biasa yang tidak berjenama.

Misalnya, kanak-kanak akan merasa bangga dan tanpa segan silu menunjukkan jenama KIKO atau KIKI Lala yang tertampal pada baju mereka kepada kawan-kawan di sekolah atau tadika. Kita sendiri pun akan merasa satu kepuasan dan megah jika dapat memandu kereta berjenama BMW berbanding kereta Produa Kancil atau MyVi. 

Oleh itu anda perlu mencipta jenama anda sendiri supaya pengguna di luar sana perasan akan kehadiran produk atau perkhidmatan anda.

Antara langkah yang selalu diguna oleh sesebuah syarikat ketika proses penjenamaan ialah dengan memperkenalkan logo atau simbul tertentu pada produk mereka bagi membezakannya dengan produk mereka dengan yang dikeluarkan oleh syarikat lain.

Contohnya syarikat pengeluar roti Gardenia menggunakan logo 'uncle Slocom'  pada plastik pembungus roti untuk membezakan di antara roti mereka dengan roti keluaran syarikat lain. Manakala  syarikat KFC pula menggunakan logo Colonel Harland David Sanders yang dicetak di kotak atau cawan minuman sebagai logo mereka.   Syarikat-syarikat ini seterusnya akan menggunakan logo tersebut ketika membuat promosi, sama ada melalui media cetak mahupun media elektronik.




2.      Bentuk atau cara pembungkusan  produk.

Selain dari aktiviti penjenamaan, corak atau cara syarikat mempesembahkan produk mereka din pasaran juga dapat menarik bakal pelanggan membeli produk tersebut. Strategi  ini memerlukan  anda  'mereka' satu  kaedah pembungkusan produk anda.

Strategi ini diperkenalkan oleh Wiltshire pada tahun 1982. Beliau mendapati  dengan cara pembungkusan produk yang unik akan membantu melonjakkan jualan produk itu di pasaran. Ini adalah kerana mengikut kajian psikologi, kebiasannya pengguna akan  tertarik untuk membeli sesuatu  produk itu disebabkan oleh keunikan pembalutnya atau corak persembahan produk tersebut berbanding ciri-ciri yang ada di dalam produk itu sendiri.

Contohnya, dalam perniagaan menjual air mineral. Terdapat beberapa syarikat pengeluar air mineral di negara kita seperti  AQUA, Spritzer, Bleu dan Cactus. Khasiat, rasa dan punca air yang digunakan tidak dapat membezakan produk keluaran Spritzar dengan Blue mahupun Cactus . Oleh itu ciri-ciri ini tidak boleh digunakan olehsyarikat pengeluar air minuman tersebut ketika membuat promosi. 

Dengan ini mereka perlu mencari satu kaedah lain untuk membezakan produk mereka di samping menarik minat pengguna untuk membelinya. Oleh itu syarikat pengeluar air mineral ini menggunakan bentuk botol yang berbeza bagi menarik minat pengguna membeli air mineral keluaran merka selain dari faktor harga.



3.       Penjagaan kualiti produk atau perkhidmatan

Strategi seterunya yang boleh dipraktiskan oleh anda bagi memperkenalkan produk anda di pasaran ialah dengan melalui penjagaan kualiti. Strategi ini  juga terbukti berjaya dan ia telah dipraktiskan  oleh  syarikat pengeluar ubat terbesar, Norvatis semenjak tahun 2002 lagi.

Mereka terpaksa mempraktiskan strategi ini  kerana syarikat mereka agak ketinggalan dalam aktiviti innovasi. Syarikat ini tidak berupaya untuk mengeluarkan produk baru yang mengikut trend semasa sebagaimana pesaingnya. Kebiasaannya jika sesebuah syarikat pharmaceutikal itu tidak dapat mengeluarkan produk baru di pasaran sekurang-kurangnya dalam tempoh  dua tahun sekali berbanding pesaing mereka, syarikat itu akan ketinggalan dan gagal.Pasaran mereka akan dikuasai oleh syarikat pesaing.

Untuk mengelakkan pasaran mereka dikuasai pesaing, pengurus syarikat  telah mengarahkan pekerja supaya menjaga kualiti produk  sebelum ianya dipasarkan. Hasilnya, walaupun syarikat mereka ketinggalan dalam aktiviti mencipta produk baru, namun dengan mempraktiskan strategi penjagaan kualiti,  syarikat ini  masih mampu untuk bersaing malah mereka berjaya melonjakkan  jualan sebanyak 13% pada suku pertama tahun tersebut. 

Sekian untuk kali ini.

3 comments:

Nasriah Abdullah said...

jom blog-walking https://nasriahabdullah.blogspot.my/

usryabdullah said...

i follow

Ash said...

Empat elemen tu ada detail tak? nak baca lebih lanjut..hehhe

Hidup tidak selalunya indah Namun kita kena terima seadanya

Orang kata langit tak selalunya cerah, kadang kala ada datang juga ribut dan taufan. Namun kita diminta untuk terima apa yang berlaku itu se...