Tuesday, 4 July 2017

Tiga strategi mudah untuk memperkenalkan produk anda di Pasaran.



Sebagai seorang usahawan sudah pasti anda ingin supeya ramai pengguna membeli produk atau perkhidmatan yang anda keluarkan.Lebih-lebih lagi jika anda baru saja memulakan perniagaan. Sekiranya pelanggan tidak menyedari akan kehadiran produk anda di pasaran, perniagaan anda bakal menerima nasib yang malang.


Kaedah yang biasa dipraktiskan oleh kebanyakan syarikat  yang baru saja mengeluarkan produk  atau perkhidmatan mereka ialah dengan menggunakan kaedah ‘marketing mix’.  Kaedah ini diperkenalkan oleh McCarthy pada tahun 1978 dan menjadi asas dalam  prinsip pemasaran moden.

Konsep 'marketing mix' ini lebih dikenali sebagai 4P di kalangan pelajar jurusan perniagaan, iaitu : produk
          price
          place dan
          promotion. 
Mengikut  konsep 'marketing mix' ini, setiap  usahawan perlu menguruskan keempat-empat elemen ini dengan seimbang sewaktu memasarkan produk mereka  kepada pengguna. Sekiranya salah satu elemen ini tidak diberi perhatian, aktiviti pemasaran itu akan gagal.


Namun begitu, ketika keadaan ekonomi yang kurang memberangsangkan dan tahap persingan yang semakin sengit seperti sekarang ini, konsep 'marketing mix' ini tidak berapa sesuai. Tambahan pula, setiap hari banyak produk dan perkhidmatan  yang sama atau seakan sama  dengan  produk atau perkhidmatan yang anda keluarkan juga dijual oleh pengusaha lain. 

Oleh itu, untuk membantu anda memperkenalkan produk anda di pasran dengan lebih berkesan, salah satu strategi yang bakal dibincangkan ini perlu dipraktiskan atau digabungkan bersama dengan konsep 'markting mix'.


1.       Penjenamaan (Branding)


Branding atau penjenamaan ini ialah satu proses di mana anda cuba 'mencipta nama' di dalam pasaran. Dalam konteks ini,anda perlu mengalih persepsi pengguna dari membeli produk lain beralih kepada produk anda. 

Penjenamaan akan memberi penambah nilai kepada produk anda kerana majoriti pengguna pada hari ini, terutamanya generasi 'Y'  lebih mementingkan jenama berbanding ciri-ciri lain yang ada pada produk tersebut.  Misalnya, kanak-kanak akan merasa bangga dan tanpa segan silu menunjukkan jenama KIKO atau KIKI Lala yang tertampal pada baju mereka kepada kawan-kawan. Kita sendiri pun akan berbangga jika memandu kereta berjenama BMW berbanding kereta Produa Kancil atau MyVi. Di sinilah jenama memainkan peranan dalam memberi nilai kepada sesuatu produk.

Oleh itu dengan mempunyai jenama yang kukuh, produk anda akan lebih cepat dikenali dan dalam masa yang sama anda boleh menjual produk anda itu dengan harga yang lebih tinggi berbanding produk yang sama yang dijual di pasaran.

Antara langkah yang biasa diguna ketika proses penjenamaan ialah dengan memperkenalkan logo atau simbul tertentu untuk produk anda bagi membezakan produk keluaran anda dengan produk lain yang ada di pasaran. Contohnya syarikat pengeluar roti Gardenia menggunakan logo 'uncle Slocom'  pada plastik pembungus roti mereka,  manakala  syarikat KFC pula menggunakan logo Colonel Harland David Sanders yang dicetak di kotak atau cawan minuman untuk memperkenalkan jenama ayam goreng mereka.




2.       Bentuk dan cara pembungkusan  produk.

Selain dari aktiviti penjenamaan, corak atau cara syarikat mempesembahkan sesuatu produk juga dapat menarik bakal pelanggan membeli produk mereka berbanding produk lain di pasaran. Strategi  ini memerlukan  anda kreatif ketika menyediakan dan 'mereka' corak  atau kaedah pembungkusan produk.

Strategi ini telah diperkenalkan oleh Wiltshire pada tahun 1982, di mana beliau telah membuktikan bahawa dengan cara pembungkusan yang unik, ia mampu melonjakkan jualan  sesuatu produk di pasaran. Ini adalah kerana mengikut perspektif psikologi, majoriti  pengguna biasanya membeli sesuatu  produk itu kerana tertarik dengan warna atau keunikan pembalutnya, bukannya disebabkan ciri-ciri yang ada pada produk tersebut.

Contohnya, apa yang dilakukan oleh beberapa syarikat pengeluar air mineral seperti AQUA, Spritzer, Bleu dan Cactus. Syarikat-syarikat ini mengeluarkan produk yang  sama, iaitu air minuman. Jika dibandingkan, kesemua air dari sayrikat tersebut mempunyai rasa, khasiat dan diambil dari sumber yang hampir sama. Oleh itu untuk membezakan produk mereka dengan produk keluaran syarikat lain, pihak syarikat perlu membuat pembezaan melalui reka bentuk botol. Di samping memberi keunikan, ia juga dapat menarik minat pengguna untuk membeli air keluaran mereka.




3.       Penjagaan kualiti produk/perkhidmatan

Strategi terakhir bagaimana untuk anda memperkenalkan produk keluaran anda di pasaran ialah dengan menjaga kualiti produk. Strategi ini  juga terbukti berjaya dan ia telah dipraktiskan  oleh  syarikat pengeluar ubat terbesar, Norvatis pada tahun 2002.

Mereka mempraktiskan strategi penjagaan kualiti produk ini adalah kerana syarikat mereka agak ketinggalan dalam aktiviti innovasi. Oleh itu  mereka tidak mampu untuk mengeluarkan produk baru untuk bersaing dengan syarikat lain dan mengikut trend, jika sesebuah syarikat pharmaceutikal tidak dapat mengeluarkan produk baru di pasaran sekurang-kurangnya dua tahun sekali, syarikat tersebut akan ketinggalan.

Jadi, untuk memastikan syarikat ini terus bersaing di dalam industri 'prahmaceutical', pengurus syarikat ini telah mengarahkan setiap pekerja supaya menjaga kualiti produk mereka sebulum dipasarkan. Hasilnya, walaupun mereka ketinggalan dalam aktiviti membuat produk baru, namun dengan mengamalkan strategi penjagaan kualiti produk, syarikat ini  mampu bersaing malah mereka berjaya menaikkan jualan sebanyak 13% pada suku pertama tahun tersebut. 

Sekian untuk kali ini.

No comments:

Post a Comment

Jangkaan Ekonomi Negara untuk Suku Kedua 2017 dan Kesan Kepada Peniaga kecil.

Malaysia mencatatkan pertumbuhan ekonomi sebanyak 5.6% pada suku pertama tahun ini dan melebihi jangkaan awal kerajaan iaitu 4.8%. ...