Saturday, 27 January 2018

Kenaikan Interest OPR dan kesannya kepada kita






Pada hari khamis, 25 januari 2018 yang lalu, Bank Negara telah membuat keputusan untuk menaikkan kadar interest semalaman (OPR) dari 3.0 kepada 3.25%. Iaitu peningkatan sebanyak 0.25%.  


Mungkin anda tertaya-tanya apa kaitan tindakan menaikkan kadar faedah semalaman (OPR) ini dengan kehidupan kita seharian. Jadi untuk entri kali ini kita cuba bincang apa itu Kadar faedah Semalaman (OPR) dan kesannya kepada kita sebagai pengguna.


Mula-mula kita kenali dulu apa itu kadar faedah semalaman  atau OPR ni.


Kadar faedah semalaman atau OPR ni adalah kadar faedah untuk bank bank perdagangan memberi pinjaman  sesama mereka.  Berapa persent kadar interest yang depa nak kenakan kepada peminjam bila peminjam buat loan.

Contohnya begini, pada setiap hari bank akan melakukan urus niaga. Katakan hari ini  ramai  orang masuk duit di bank RHB, maka bank ini mempunyai lebihan duit dalam simpanan mereka. 


Tapi pada hari yang sama,  orang tak ramai  yang datang simpan duit di May Bank.  Jadi May Bank tak  ada duit banyak.
Tetapi nak dijadikan cerita,  ada pula seorang hamba Allah ni datang apply nak buat loan dengan May Bank.  pengurus bank tu pun tanya pegawai dia, cukupduit ke tak untuk bagi loan pada hamba Allah tadi?.
Pegawai tu punbagi tahu.. "Duit kita tak cukup la boss".

Jadi untuk bagi loan pada hamba Allah tadi, pengurus May Bank terpaksa telefon kawannya di RHB Bank untuk pinjam duit dari  bank RHB. Dan setiap pinjaman ini perlu dibayar interest. Inilah dinamakan interest semalaman.

Walaubagaimanapun, kadar OPR ini dikawal oleh Bank Negara. Bank perdagangan tak boleh suka-suka naikkan kadar OPR ni.  Jadi bila Bank negara mengambil keputusan untuk menaikkan kadar feadah semalaman (OPR) ini, secara otomatiknya bank perdagangan yang lain pun  turut menaikkan kadar faedah,  sama ada faedah pinjaman atau pun faedah simpanan


Jadi apa kesannya kepada kita sebagai pengguna?

Untuk anda yang  menyimpan dalam skim simpanan tetap, anda boleh lah mula mengira untung sebab  interest atau dividen yang akan dibayar oleh pihak bank sudah semakin  tinggi berbanding tahun lepas.   Jika tahun 2017 dulu , kadar interest untuk simpanan tetap cuma antara 3.0%  hingga 3.15%  je setahun sedangkan kadar  inflasi pula  antara 2.7%- 3%, jadi anda tak nampak pun untung dari simpanan tetap tu. Seolah-olah anda tak ada untung pun  sebab perolehan interest dari simpanan tetap tu sama je dengan kadar inflasi


Namun pada tahun ini, dengan kadar interest  telah naik kepada 3.25%, anda sudah boleh tersenyum gembira  sekiranya   anda mempunyai  nilai simpanan tetap sebanyak RM100,000 di bank perdagangan. Anda  bakal menikmati dividen/ interest sebanyak RM3,250 pada hujung tahun 2018 nanti.   Malah mungkin lebih tinggi dari itu kerana  ada sesetengah bank akan membayar  interest yang lebih tinggi jika anda menyimpan  duit dalam akaun simpanan tetap untuk tempoh  setahun. 


Bagaimana pula dengan pinjaman?


Sebagai peminjam pula, anda  terpaksa membayar lebih untuk membayar  faedah  pinjaman yang telah dibuat. Misalnya  saya sendiri sekarang ni ada membuat loan  rumah . saya dah buat loan ni dengan  RHB 10 tahun yang lalu.  Pada masa itu kadar faedah pinjaman yang ditawarkan kepada saya ialah 4% setahun dan saya perlu membayar ansuran bulanan sebayak RM800 sebulan. Tatapi apabila kadar faedah semalaman ini telah dinaikkan kepada 0.25% mata asas, saya mungkin kena bayar  lebih  untuk ansuran bulanan saya lepas ni. Bukan lagi RM800 sebulan tetapi mungkin RM830 sebulan atau lebih. Kita tunggu je la surat dari bank nanti.. Hihi 


Kepada anda yang baru  bercadang untuk membeli rumah pula, anda mungkin terpaksa mengira semula bajet anda  kerana harga rumah secara otomatiknya akan naik mengikut  kenaikan kadar faedah ini.   Jika anda tidak bernasib baik, gaji anda cuma sukup-cukup lepas je masa minta loan rumah tempohari  mungkin silap hari bulan pinjaman perumahan anda tidak diluluskan oleh pihak bank  bila  mereka revise balik dan dapati  komitmen  anda sudah melebihi  dari pendapatan yang anda perolehi.


Begitu juga kepada anda yang ada pinjaman kereta dan bercadang nak beli kereta. Pun lebih krang je dengan kes rumah yang kita bincang tadi. 

Apa pula kesan kepada golongan peniaga?
Manakala kesan kenaikan interest semalaman atau OPR ini kepada peniaga kereta pula  nampaknya amat mendukacitakan. Jika tahun lepas jualan kereta di kedai  anda sudah merosot, bila OPR ini dinaikkan, lagi sekali anda ditimpa masalah kereta tak laku. 
Begitu juga dengan peniaga rumah atau sektor hartanah. Nampaknya lagi banyak lah rumah yang anda bina tak terjual. Sama ada disebabkan harga yang semakin naik atau sebab semakin ramai yang tak lepas untuk buat loan.

Ada lagi beberapa sektor yang terkena tempias ini seperti sektor peruncitan dan perladangan. Diharap  golongan terlibat lebih  bersedia dengan pelan pemasaran  yang agresif untuk sepanjang tahun ini.


Okey.. Itu saja untuk entri kali ini. Jumpa lagi di lain entri..

Thursday, 25 January 2018

Menghadkan operasi kedai mamak 24 jam dan kesannya kepada ekonomi dan sosial.





Baru-baru ini Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr S Subramaniam telah  mencadangkan agar  masa operasi di kebanyakan restoran mamak dihadkan keada 12 jam sahaja bukannya 24 jam seperti yang ada sekarang.


Beliau menegaskan sekiranya mendapat persetujuan dari pelbagai pihak , tindakan ini akan membantu  masyarakat  Malaysia mengamalkan gaya hidup sihat dan mengelakkan peningkatan kes Diabetes dan obesiti di kalangan rakyat kita yang mana kedua-dua penyakit ini  banyak disumbangkan oleh pengambilan minuman manis  yang sinonim dengan teh  tarik dan makanan segera yang biasanya dijual di kedai-kedai  mamak di seluruh negara. 


Di samping dapat mengimbangi gaya hidup sihat, saranan untuk menghadkan operasi kedai mamak ini dari 24 jam kepada 12 jam  juga dapat mengurangkan  masalah perebakan penyakit  berjangkit  terutamanya penyakit bawaan tikus, lipas dan lalat. Dengan perlaksanaan langkah ini juga, ia dapat  meningkatkan tahap kebersihan  premis lain yang beroperasi  berhampiran dengan  restoran mamak. 


Namun,  Persatuan Pengusaha Restoran Muslim Malaysia tidak berapa  setuju dengan cadangan ini.  Ini adalah kerana di Malaysia sekarang  terdapat  kira-kira 12,000 premis perniagaan yang dimiliki oleh Persatuan pengusaha Restoran India Muslim dan mereka berjaya memperolehi  pendapatan sekitar RM10 bilion setahun. Sekiranya  peraturan ini dikuatkuasakan, pendapatan mereka akan terjejas.



Di samping itu,cadangan menghadkan waktu  operasi 24 jam di restoran mamak ini juga bakal menjejaskan pendapatan  sesetangah golongan peniaga kecil yang menumpang ‘ tempias’  dari kemeriahan  kedai mamak.  Misalnya, mereka yang berniaga burger, satey , nasi lemak dan jagung bakar yang menumpang perniagaan mereka di sebelah atau berhampiran dengan kedai mamak pada waktu malam. 


Kemeriahan pelanggan yang mengunjugi kedai mamak itu sedikit sebanyak telah  memberi ‘tempias ‘ kepada golongan ini.  Di samping pelanggan kedai mamak menikmati teh  tarik dan roti canai, ada juga di kalangan mereka yang memesan burger, satey  atau jagung bakar dari peniaga-peniaga jalanan  ini. Sekiranya operasi kedai mamak ini dihadkan sehingga 12 jam sahaja, pendapatan peniaga kecil ini juga turut terjejas. 


Selain itu, kewujudan restoran mamak yang beroperasi selama 24 jam ini juga   membantu mempromosikan banyak perkara yang baik. Tanpa kewujudan restoran mamak yang beroperasi selama  24 jam seperti sekarang, ramai di kalangan kita akan menghadapi  kesulitan  untuk bertemu dengan sahabat handai bagi bertukar pendapat,  berbincang berkenaan kontrak,dan mungkin juga idea perniagaan.



Dari segi sosial pula, kewujudan restoran mamak ini mengelakkan gejala sosial terutamanya di kalangan pelajar,  kebanyakan pelajar-lejar universiti  atau kolej suka  mengadakan perbincangan dan membuat tugasan di kedai mamak kerana kebanyakan kedai mamak  dilengkapi kemudahan wifi. Sekiranya   kedai mamak hanya  beroperasi sehingga tengah malam sahaja mungkin  mereka akan ke rumah rakan dengan lelaki dan perempuan bercampur tanpa diawasi.  Ini  mungkin membawa kepada masalah khalwat di kalangan pelajar-pelajar tadi.


Dari apa yang dibincangkan ini, saya sendiri pun rasanya tidak berapa setuju dengan cadangan ini. Alasan saya ialah pertamanya adalah kerana masalah kesihatan dan obesiti  seperti yang dinyatakan oleh Menteri kesihatan itu  tidak berapa kukuh untuk menyokong usul beliau itu. 


Menghadkan operasi restoran mamak dari 24 jam kepada 12 jam sahaja  belum tentu dapat mengurangkan masalah  obesiti dan  Diabetes di kalangan rakyat Malaysia. Tabiat  pemakanan tidak baik dalam kalangan masyarakat, tabiat merokok  dan pengambilan  minuman beralkohol  juga banyak menyumbnag kepada permasalahan  ini dan ia tidak ada kaitan secara langsung dengan waktu operasi restoran mamak 24 jam. 


Di samping itu, dengan menghadkan waktu operasi kedai mamak  juga boleh menjejaskan industri pelancongan.  Negara kita memang terkenal dengan syurga makanan dan pelancong yang datang kadang-kadang datang  kerana  tertarik dengan jenis makanan  dan konsep kedai makan di negara kita. 

Salah satunya ialah konsep restoran  yang beroperasi selama 24 jam sehari  dan  7 hari seminggu.  Situasi ini tidak jarang  di dadapti di negara lain terutamanya negara-negara  Eropah.  Oleh itu jika cadangan menghadkan waktu operasi 24 jam ini dilaksanakan, ia sedikit sebanyak akan menjejaskan industri pelancongan negara.

Sekian untuk kali ini. Jumpa lagi di lain entri.

Friday, 19 January 2018

Follow "giveaway #1 new year 2018 by cikyan"







Nampaknya ada lagi Giveaway yang dianjurkan oleh blogger. kali ini dianjurkan oleh blogger Cik Yan. So, sebagai tanda support dan saling berkenal-kenalan, saya pun nak joint juga GA ni.

Cik Yan inta komen blog dia, saya rasa keseluruhannya okey, ada banyak  maklumat yang dikongsi terutamanya berkaitan keagamaan. Boleh la tambah ilmu.

Seterusnya cik Yan tanya pa azam tahun ni.. Azam  Tahun ni saya nak tamatkan apa yang saya sedang buat iaitu dah masuk 5 tahun tak grad lagi PhD.  So tahun ni by hook or by crook i must finish my journey and grad.  Azam lain, nak tambah lagi duit banyak-banyak sebab senang nak gi Umrah dan nak cucupkan simpanan dalam tabung haji. Hahaha... 

lagi apa ye.. Tu aje kot.
Kawan-kawan lain, jom le join.


Thursday, 18 January 2018

Ringgit Malaysia Sudah Kembali Kukuh!



Seminggu dua ini banyak berita baik dilaporkan dalam akhbar tempatan berkenaan ekonomi negara.  Berita yang agak menarik perhatian saya untuk dimuatkan dalam entri kali ini ialah berkenaan berita  kenaikan nilai ringgit.  Ini adalah kerana  ringgit Malaysia telah mengalami kejatuhan sebanyak 23%  bermula  September  2016 sehingga penghujung tahun 2017.  

Kejatuhan ini adalah kejatuhan yang terburuk dan paling lama sepanjang lima tahun. Walaupun mata wang negara membangun yang lain juga turut mengalami kejatuhan pada tahun 2017 yang lalu, namun pestasi ringgit adalah yang  terburuk di Asia . 

Kejatuhan ringgit ini telah memberi kesan negatif  kepada seluruh rakyat  Malaysia sama ada golongan peniaga mahupun  golongan pengguna.  Antara kesan yang paling ketara diperbincangkan oleh majority rakyat kita pada tahun lepas ialah berkenaan kenaikan kos sara hidup yang  berterusan akibat tekanan  inflasi import.

Sebagaimana yang kita ketahui, hampir 70% daripada barangan kegunaan harian adalah diimport dari luar negara seperti. Antara barangan yang dimport termasuklah  ikan, bawang, daging, tekstile, pakaian, barangan elektronik, dan buah-buahan.  Aktiviti mengimport ini memerlukan pertukaran matawang asing dan kebiasaannya matawang yang digunakan ialah dollar US.   

Oleh itu apabila ringgit kita jatuh berbanding Dollar, harga barangan yang diimport akan menjadi semakin mahal kerana pengimport kita terpaksa membayar lebih untuk mendapatkan kuantiti produk yang sama.

Sudah menjadi  kebiasaan di mana  pengimport tidak akan menanggung sebarang kerugian akibat dari kejatuan nilai ringgit ini. Oleh itu mereka akan menjual  barang yang diimport tadi kepada pengguna  dengan harga yang lebih mahal dari sebelumnya.  

Tetapi pada akhir tahun 2017 dan sehingga artikel ini ditulis, nilai matawang negara dilaporkan  telah meningkat secara perlahan-lahan.  Sehingga kini ringgit Malaysia telah meningkat sebanyak 10% berbanding tahun 2017. 

Antara faktor yang menyokong kenaikan  ini  ialah disebabkan oleh laporan pertumbuhan ekonomi negara kasar (KDNK) dan peningkatan indeks perindustrian (IPI) yang dikeluarkan oleh kerajaan pada hujung tahun 2017 yang lalu. 

Untuk rekod, KDNK negara telah mencatat pertumbuhan sebanyak 5.6%  pada  tahun 2017 manakala nilai eksport pula tumbuh dengan kadar purata 20.7% dan IPI mencatat pertumbuhan sebanyak 5.0%. Kenaikan ini telah menyumbang kepada keyakinan pelabur untuk membeli semula ringgit dan seterusnya menyebabkan nilai ringgit ke paras yang kita ada sekarang.

Sekiranya  nilai ringgit ini berjaya mencatatkan kenaikan secara berterusan  ataupun kekal di paras sekarang untuk tempoh enam bulan dari sekarang,  sektor perniagaan dijangka akan kembali rancak pada suku kedua tahun 2018 nanti.

Ketika  itu pendapatan boleh guna rakyat akan kembali meningkat berbanding sekarang kerana  kenaikan nilai ringgit ini akan membantu  peniaga menjimatkan kos oeprasi mereka terutamanya  kos mengimport  barangan dari luar negara.  Ini secara tidak langsung  akan  mendorong peniaga  menjual produk yang diimport tadi  dengan harga yang lebih murah.

Jika keadaan ini berkekalan,  negara kita bakal kembali menjadi perhatian kepada pelabur-pelabur asing untuk  kembali  melabur di sini. Kedatangan mereka nanti akan membuka peluang pekerjaan  kepada pnduduk dan seterusnya membantu mengurangkan kadar pengagguran.  Sekali lagi ia memberi kesan postif kepada perbelanjaan pengguna. Sementara peniaga juga akan turut menerima tempias positif ini. 

Namun yang menjadi persoalan atau tada tanya ialah adakah peningkatan nilai  ringgit yang berlaku semenjak dua menjak ini adalah bersandarkan kepada faktor fundamental ekonomi negara yang semakin kukuh? 

Adakah ringgit akan bergerak dan menepati sasaran seperti mana yang dijangka oleh pakar ekonomi ? Atau  kenaikan ini hanya bersifat sementara dan ia adalah sebahagian daripada aktiviti speculator yang mengambil kesempatan mengaut keuntungan  sebelum menjelangnya Pilihan Raya Umum ke 14? 

Sama-sama  kita tunggu perkembangan ini pada suku kedua  2018 nanti.

Sunday, 14 January 2018

"Segmen Blogger - Jom Google Plus" Blogger hasrul Hassan


Jom Join segmen ni untuk kita mengeratkan silaturrahim.
Di samping itu juga ia membolehkan rakan blogger lain tahu bahawa blog saya juga wujud.

Mana tahu ada di antara rakan blogger yang menjalankan bisnes sama ada secara part time atau full time boleh la jengok blog saya sebab saya suka berkongsi berkaitan  dengan strategi dan pengurusan  perniagaan. Nanti rakan-rakan blogger boleh la mencari idea baru berkenaan pengurusan perniagaan.


Okey lah.. Itu saja komen dari saya. semoga ramai lagi yang join program anjuran saudara Hasrul Hasan ni.

<script async="" defer="" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script>
 <g:plusone size="tall" data-href="http://usryabdullah.blogspot.my/" data-lang="ms"></g:plusone>
 

Friday, 12 January 2018

Tipu timbangan! Memang tak beretika




Tahun  ini kebanyakan penjual durian menjual durian mereka secara timbang walaupun durian itu cuma durian kampung dan tak berjenama seperti musang king atau D24.  Jika tahun lepas saya masih lagi dapat  membeli durian kampung yang dijual secara longgok terutamanya di  sekitar Kampung Gajah,Kuala Kangsar,  Liman Kati, Jenalik  mahu pun Malim Nawar, Perak. 

Tapi tahun ini nampaknya tidak ada lagi durian yang dijual secara longgok.  Pekebun atau peniaga tepi jalan di tempat- tempat yang disebutkan tadi  menjual durian secara timbang kilo. Maka buat pertama kalinya  dalam sejarah,  saya membeli durian kampong secara timbang kilo. Tapi tak apalah, dah nak makan. Mahal sikit pun tak apa, janji puas dan dapat makan. Lagipun masih mampu membelinya, sekitar RM12 hingga RM15 sekilo. 


Dalam entri kali ini bukan isu pasal durian timbang kilo yang ingin saya kupas, tetapi kes peniaga yang menipu timbang  seperti  yang dilaporkan oleh akhbar ‘online’ Malaysiakini.  Terkejut dan  geram pula rasanya bila membaca berita tersebut. Nasib baik kes ini berlaku di negeri lain bukannya di Perak. Hihi... 

Tapi walau kat mana pun kes ini dilaporkan, kita sebagai insan normal tetap akan ada rasa nak marah. Mana taknya, sudahlah durian dijual secara timbang kilo dan harganya pula mahal, lagi nak ambil kesempatan dengan menipu timbang. Tamak betul!

Tak kan mereka tak tahu yang  perbuatan tu berdosa.  Tuhan amat melarang kita menipu dalam berniaga dan rezeki yang kita perolehi dari perbuatan menipu itu tidak berkat dan haram. Ustaz  dan tok-tok guru pun selalu sebut, ‘apabila seketul daging yang tumbuh di dalam tubuh kita adalah hasil dari sumber yang haram, maka api nerakalah balasannya’.

Cubalah berniaga denganjujur kerana salah satu daripada elemen  yang  menjamin sesebuah perniagaan itu maju ialah sikap peniaga itu sendiri. Peniaga perlu bersikap jujur.  Jangan sesekali menipu timbang dan tuhan telah mengutuk perbuatan menipu timbang ini dalam surah al-Mutaffifin ayat 1-3 yang maksudnya, “Kecelakaan besar bagi orang-orang yang curang (dalam timbangan dan sukatan), iaitu mereka yang apabila menerima sukatan (gantang cupak) dari orang lain mereka mengambilnya dengan cukup, dan (sebaliknya) apabila mereka menyukat atau menimbang untuk orang lain, mereka kurangi.” (surah al-Mutaffifin 1-3,)

Dalam apa jua perniagaan, pelanggan adalah aset yang penting. Justeru, Islam telah menggariskan perlunya menjaga adab dan etika-etika perhubungan semasa berurusan dengan mereka. Hak-hak mereka sewajarnya dijaga demi mencapai kesejahteraan dan keberkatan dalam urusniaga tersebut. Jangan sesekali menipu dan menganiaya pelanggan demi mencari keuntungan lebih.

Oleh itu, sebagai peniaga janganlah kita menipu pelanggan. Dah lah harga durian sekarang ni mahal dan awak sudah boleh buat untung, lagi nak tipu timbang ke?   Apabila pelanggan terkena dengan peniaga yang menipu begini, pastinya mereka tidak akan lagi berurusan dengannya pada masa akan datang. 

Lagi satu, malang itu tidak berbau.  Sekarang ni aktiviti ‘viral’  sudah menjadi  budaya dalam masyarakat kita dan biasanya perkara yang  baik tidak seronok untuk dijadikan bahan viral. Sebaliknya isu yang negatif akan menjadi cepat popular dan dikongsi  laman  sosial.  Mana tahu nasib anda tidak baik pada hari itu, nak dijadikan cerita ‘mangsa’ yang anda tipu itu merupakan  seorang  ‘media sosial influencer’.    Saya percaya perniagaan anda akan menghadapi masalah  besar selepas ini.

Sekali dia tulis dan viralkan  berkenaan sikap buruk anda itu di laman sosial, kisah anda  akan dibaca oleh beribu followernya di seluruh negara dan  dalam ramai-ramai followers beliau itu kebetulan pula ada sebilangannya merupakan pelanggan tetap anda.  Kesannya,  reputasi anda akan jatuh dan  pelanggan-pelanggan  yang selama ini  setia dengan  anda akan mula menjauhi anda.  Akhirnya anda sendiri yang akan rugi.

Akhir kata, kepada mereka yang belum terkantoi tu, berazamlah untuk berubah. Tak ada untungnya menipu dalam perniagaan. Selain dari mendapat kesan buruk di dunia, balasan yang teruk juga sedang menanti anda di akhirat. 

Benarkah ekonomi negara Malaysia menunjukkan peningkatan?

Ekonomi Malaysia dilaporkan  mencatat pertumbuhan yang memberangsangkan iaitu  sebanyak 4.7% untuk suku keempat tahun 2018 yang la...