Sunday 11 February 2018

Persekitaran Perniagaan




Kita sambung lagi  perbincangan kita sebelum ini iaitu berkenaan persekitaran semasa dan dunia perniagaan. Ini memandangkan persekitaran perniagaan yang kita hadapi sekarang ini nampaknya terlalu kompleks dan sukar diramal.  

Semoga dengan perbincangan berkenaan isu ini  dapat memberi sedikit  idea dan kesedaran kepada anda supaya tidak mengabaikan faktor persekitaran ini sewaktu anda menguruskan  perniagaan. 

Tambahan pula banyak kajian telah dijalankan sebelum sebelum ini dan membuktikan bahawa setiap entiti perniagaan itu perlu berubah dan 'mengadaptasi' pernigaan dan strategi mereka mengikut persekitaran semasa jika a ingin survive atau  berkembang.

Tetapi  apa yang menyedihkan ialah masih ramai di kalangan peniaga terutamanya peniaga kecil yang tidak mengendahkan aktiviti ini. Mereka tetap mempraktiskan strategi yang sama walaupun suasana persekitaran berubah berkali-kali. Sedangkan syarikat-syarikat korporat amat menitikberatkan perkara ini dalam pengurusan mereka. 
Sebagaimana yang dinyatakan oleh General Sun Tzu dalam entri sebelum ini, 


‘‘Having paid attention to the advantages of my stratagem, the commander must pretend to create a helpful situation over and beyond the ordinary rules.’’ 

Dari apa yang dinyatakan oleh Sun Tzu dalam pernyataan tersebut, kita boleh katakan bahawa tidak ada satu strategi pun yang akan kekal sewaktu  beliau menghadapi satu-satu peperangan. Beliau sentiasa mengubah strategi perang mengikut  situasi semasa.


Begitu juga jika anda sering melihat perlawanan bole sepak. Dalam  perlawanan bola sepak, seseorang jurulatih itu tidak akan menggunakan strategi atau formasi yang sama dalam setiap perlawanan.  Strategi dan formasi pasukannya bergantung kepada kekuatan pasukan lawan yang bakal mereka hadapi  dan di mana perlawanan itu diadakan. 

Mungkin ketika  menghadapi lawan  di tempat sendiri, jurulatih itu boleh bermain secara santai dengan menggunakan formasi  4-3-3    tetapi apabila bermain di tempat lawan, jurulatih itu terpaksa menggunakan formasi lain seperti formasi 4-2-3-1 atau pun 4-3-2-1 yang lebih mementingkan kepada pertahanan.  Maklumlah bermain di tempat lawan, sedikit sebanyak motivasi dan moral pasukan beliau pasti goyah berbanding bermain di tempat sendiri. Oleh itu untuk tidak mengambil risiko, formasi 4-2-3-1 atau 4-3-2-1 biasanya menjadi pilihan jurulatih tersebut.

Begitu juga dengan dunia perniagaan. Anda tidak boleh menggunakan satu strategi sahaja sepanjang masa sebaliknya anda perlu menukarkannya mengikut kesesuaian dan persekitaran semasa.

Dari konteks peperangan yang dipraktiskan oleh General sun Tzu dan juga strategi yang diguna pakai oleh jurulatih bola sepak ini, pakar-pakar strategi telah merumuskan bahawa walaupun  seseorang usahawan itu mahir dengan pelbagai jenis strategi perniagaan tetapi jika beliau tidak tahu bagaimana untuk menyesuaikan strategi yang dipelajarinya itu dengan situasi atau persekitaran semasa, strategi itu tidak akan memberikan hasil seperti mana yang diharapkan.


 

2 comments:

Hans Hanis said...

yes
strategi kena berubah ikut keadaan semasa dan teknologi terkini :)

usryabdullah said...

Setuju dengan pendapat tuan.

Hidup tidak selalunya indah Namun kita kena terima seadanya

Orang kata langit tak selalunya cerah, kadang kala ada datang juga ribut dan taufan. Namun kita diminta untuk terima apa yang berlaku itu se...