Sunday 25 March 2018

Persekitaran Umum sesebuah perniagaan





Bertemu kembali kita dalam perbincangan berkenaan persekitaran perniagaan. Sebelum ini kita telah mengetahui bahawa terdapat dua persekitaran perniagaan yang perlu diketahui oleh setiap peniaga atau usahawan. Persekitaran tersebut ialah persekitaran umum dan persekitaran khusus.

Dalam entri kali ini, kita akan bincangkan apa itu persekitaran umum untuk memberi kefahaman kepada anda tentang perkara ini.


Persekitaran umum ialah semua kejadian di luar organisasi atau perniagaan anda yang berpotensi untuk mempengaruhi dan memberi kesan kepada kestabilan perniagaan yang sedang anda usahakan.  Persekitaran luaran ini  selalu berubah-ubah mengikut peredaran masa dan suasana.


Dalam persekitaran umum ini terdapat lima komponen utama yang akan memberi kesan kepada perniagaan anda iaitu keadaan ekonomi semasa, kestabilan politik, perundangan, perkembangan teknologi dan yang akhir sekali sosio budaya.
Sebarang perubahan yang berlaku kepada salah satu dari komponen ini akan memberi kesan kepada perniagaan anda. 

Contohnya, sebagaimana kes yang dialami oleh syarikat pengeluar minyak terbesar negara, Pertonas sepanjang tahun 2016 dan 2017 yang lalu.  Kita semua tahu bahawa keuntungan yang diperolehi oleh syarikat ini banyak bergantung kepada keadaan ekonomi negara. 

Pada tahun 2017, keadaan ekonomi negara sedikit suram. Permintaan ke atas kereta persendirian juga mula perlahan.  Dengan ini permintaan terhadap petrol juga mula terjejas. Situasi ini telah memberi kesan kepada hasil jualan petrol yang dikeluarkan oleh syarikat Petronas ini.

Situasi ini diburukkan lagi dengan kejatuhan harga minyak mentah dunia sepanjang tahun 2016 sehingga 2017 yang lalu.  Kejatuhan harga minyak mentah dunia ini juga telah memberi kesan kepada keuntungan yang  diperolehi oleh syarikat ini.
Kita andaikan syarikat Petronas mengeluarkan 1 juta tong sebulan.  

Sewaktu  harga minyak mentah dunia berada di paras USD80 setong.  Pendapatan yang diperolehi oleh Pertonas ialah sebanyak USD80 juta. Tetapi apa jadi  sewaktu  harga minyak mentah dunia jatuh ke paras USD50 setong pada pertengahan 2017 yang lalu?
Jawapannya ialah, pendapatan yang diperolehi oleh syarikat ini telah merosot kepada USD50 juta sebulan berbanding USD80 juta sebelum ini. Pendapatan Petronas ini telah susut sebanyak USD30 juta.

Inilah adalah contoh yang menunjukkan bagaimana persekitaran umum (faktor ekonomi) memberi kesan kepada sesebuah perniagaan. Begitu juga dengan faktor lain seperti factor politik, sosial, teknologi dan dasar kerajaan.  Faktor-faktor ini juga boleh memberi kesan kepada perniagaan anda.

3 comments:

Mas FVOME said...

Belajar ekonomi pula kita..hehe..

usry said...

Terima kasih. InsyaAllah kita sambung lagi di lain entri.

Suraj said...

Maklumat yang bagus di sini, saya ingin berkongsi dengan anda semua pengalaman saya yang cuba mendapatkan pinjaman untuk mengembangkan Perniagaan Pakaian saya di sini di Malaysia. Sungguh sungguh berat pada perniagaan saya yang turun kerana penyakit masa kecil saya kemudian ketika saya sembuh saya memerlukan dana untuk menetapkannya lagi untuk saya bermula jadi saya berjumpa Encik Benjamin seorang pegawai perunding pinjaman di Le_Meridian Funding Service Dia bertanya saya dari projek perniagaan saya dan saya beritahu dia saya sudah memiliki Satu dan saya hanya perlu pinjaman 200,000.00 USD dia memberi saya borang untuk mengisi dan saya juga dia meminta saya ID Sah saya dalam beberapa hari Mereka melakukan pemindahan dan pinjaman saya telah diberikan . Saya benar-benar ingin menghargai usaha itu juga cuba mendapatkan ini kepada sesiapa yang mencari pinjaman perniagaan atau isu kewangan lain untuk Menghubungi Perkhidmatan Pembiayaan Le_Meridian Pada E-mel: lfdsloans@lemeridianfds.com / lfdsloans@outlook.com Dia juga boleh didapati di WhatsApp Hubungi: +1 -9893943740.

Hidup tidak selalunya indah Namun kita kena terima seadanya

Orang kata langit tak selalunya cerah, kadang kala ada datang juga ribut dan taufan. Namun kita diminta untuk terima apa yang berlaku itu se...