Sunday 8 July 2018

Masih Ada Peluangkah Untuk Kita Membuat Duit Di dalam Bursa Malaysia?



Sehingga Jumaat lepas,  6 Julai 2018, Bursa  Malaysia masih lagi mengalami  aktiviti jualan secara besar-besaran yang dilakukan oleh pelabur asing. Pada akhir dagangan pada hari tersebut, indeks Bursa Malaysia telah ditutup pada paras teredah dalam sepanjang tahun ini,  iaitu  pada paras 1,663.86 mata.

Sehingga artikel ini ditulis, Bursa Malaysia telah mengalami penurunan sebanyak  220 mata atau bersamaan dengan 9.3 %.  Manakala jumlah keseluruhan jualan yang dilakukan oleh pelabur asing sehingga ke hari ini  berjumlah RM1.8 billion.

Aktiviti penjualan  ini  adalah  aktiviti jualan yang terpanjang dalam sejarah Malaysia. Ia bermula  sebaik saja berlaku peralihan kerajaan pada bulan Mei 2018 yang lalu.  Kini sudah  hampir 34 hari Bursa Malaysia menyaksikan kejatuhan. Malah mengikut sesetengah pihak,  aktiviti jualan ini dijangka akan berlaku lagi  untuk beberapa minggu mendatang. (InsyaAllah saya akan menulis berkenaan isu ini dalam entri yang lain).

Jadi, ramai yang mula tertanya-tanya,  adakah peluang untuk melabur di dalam Bursa Malaysia sudah tertutup? Bukankah ada pepatah yang mengatakan, '' We buy when people start to sell and we sell when a crowds start to buy"!

Jika dilihat dari sudut positif, jualan secara besar-besaran  yang berlaku sepanjang dua bulan kebelakangan  ini adalah  tindak balas biasa apabila berlakunya peralihan sesebuah kerajaan.  

Kejadian sebegini bukan berlaku di Malaysia sahaja, malah  ianya berlaku di seluruh dunia.  Pasaran saham Indonesia  pernah mengalami   kejatuhan sewaktu pertukaran kerajaan pada tahun 2014 yang lalu. Begitu juga apa yang dialami ileh pasaran saham Thailand tahun 2006 yang lalu. Keadaan  sebegini berlaku  kerana  pelabur  yang melabur di nagara kita bimbang  sekiranya kerajaan baru (Kerajaan Pakatan Harapan)  akan membuat   perubahan ke atas dasar-dasar yang teah dilaksanakan oleh kerajaan  Barisan Nasional sebelum ini. 

Kebimbangan ini semakin bertambah  apabila  Menteri  Kewangan dan Menteri Hal Ehwal Ekonomi  melaporkan keadaan sebenar ekonomi dan  tahap hutang negara kita. Malangnya, ketelusan dan keterbukaan yang ditunjukkan oleh kerajaan ini telah  memberi  impak negative kepada ‘rating’ negara kita untuk  jangka masa pendek.

Ini memberi alasan kepada pelabur asing untuk menarik keluar modal mereka di Bursa Malaysia. Boleh dikatakan setiap hari pelabur-pelabur asing ini  menjual pegangan yang ada dalam pasaran saham kita  dan memegang wang tunai. Keadaan ini dijangka akan berterusan sehingga mereka kembali yakin bahawa kerajaan baru  ini mampu menawarkan peluang pelaburan yang menarik buat mereka. 

Faktor kedua yang menyumbang kepada   kejatuhan indeks Bursa Malaysia ialah disebabkan oleh kebimbangan terhadap perang perdagangan (trade War) yang berlaku di antara Amarika syarikat dengan negara China.   

Semenjak beberapa bulan yang lalu, perang perdagangan di antara Amarika-China ini telah berlaku dan keadaannya semakin membimbangkan. Misalnya, dua hari lepas, Presiden Amarika, Donald Trump telah mengumumkan bahawa kerajaan Amarika akan mengenakan tariff sebanyak US$34 billion ke atas produk yang diiport dari China. Sebagai balasan, kerajaan China juga akan mengenakan tariff yang sama ke atas produk Amarika yang dijual di China.   

Jika keadaan ini berterusan, ia  akan menyebabkan berlakunya gangguan ke atas rantaian nilai (suppy chain) dan  pertumbuhan ekonomi dunia. Banyak syarikat multinasional yang terlibat dalam perdagangan antrabangsa akan menerima tempias negatif.   

Di samping itu, harga barangan juga akan menjadi semakin  mahal dan  kadar inflasi akan meningkat.  Faktor ini juga sedikit sebanyak menyumbang kepada kejatuhan ke atas pasaran serantau yang lain termasuk pasaran saham di negara kita.  

Kini, setelah hampir dua bulan berlaku sessi jualan secara besar-besaran, Bursa Malaysia mula  berada pada paras yang  cukup rendah dan  menarik (attractive) terutamanya  kepada  mereka yang melabur untuk  jangka panjang.  

Jika anda rajin membuat analisa, anda boleh temui  banyak  kaunter yang kukuh fundamentalnya tetapi berada dalam keadaan  ‘terlebih jual’  dan bakal melantun semula   apabila indikator ekonomi menunjukkan keadaan stabil dan  memasuki fasa pemulihan.  Antaranya ialah  kaunter saham  berkaitan pebankan,  barangan pengguna dan teknologi.

Mengikut kajian sebuah syarikat pelaburan Singapura, Nikko, mereka  juga mendapati tindak balas  dan aktiviti jualan yang berlaku di Bursa Malaysia kebelakangan  ini  agak  keterlaluan atau ‘over react’ .  Mengikut kajian mereka, kejatuhan dalam pasaran  saham Malaysia tidak setimpal atau seimbang  dengan keadaan fundamental ekonomi negara dan mereka menjangkakan ekonomi  negara  akan kembali  stabil selewat-lewatnya pada suku keempat 2018 atau seawal tahun 2019.  

Pendapat ini turut disokong oleh sebuah lagi syarikat penyelidikan, iaitu Rakuten Berhad. Mereka juga menjangkakan keadaan ekonomi negara akan kembali stabil pada suku keempat 2018 nanti dan apabila keadaan sudah pulih, Malaysia bakal menyaksikan semula pengaliran masuk pelabur asing. 

Tambahan pula pasaran Malaysia adalah antara yang terendah kadar turun naik (volatility) dan risiko berbanding pasaran serantau yang lain.  Mereka menjangkakan pada suku keempat 2018 nanti, kaunter- kaunter ‘blue chip’ dan berwajaran berat bakal mendapat manafaat kesan dari pengaliran masuk semula dana-dana asing ini.

Jadi, kepada anda yang baru belajar atau ingin mengambil peluang untuk melabur dalam pasaran saham bolehlah  mula membuat kajian ke atas  kaunter-kaunter  yang anda  rasa ianya berpotensi  dapat memberi pulangan kepada anda.  Saya sendiri juga sedang mengkaji beberapa kaunter yang telah lama ditinggalkan.  Mana tahu, apabila pelabur asing kembali semula menanam modal  di negara kita pada akhir tahun ini atau awal tahun 2019 nanti, bolehlah saya menikmati 'duit terpijak'. 
Akhir kata, Selamat membuat kajian dan selamat melabur. 

2 comments:

arzmoha said...

tips dan info yang menarik mengenai bursa saham di malaysia

usryabdullah said...

Sekadar berkongsi maklumat terkini.
Terima Kasih

Hidup tidak selalunya indah Namun kita kena terima seadanya

Orang kata langit tak selalunya cerah, kadang kala ada datang juga ribut dan taufan. Namun kita diminta untuk terima apa yang berlaku itu se...