Saturday 28 July 2018

Tak boleh tidur jika tidak mendengar muzik






Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Kali ini kita menyimpang sikit dari berbincang tajuk biasa, iaitu perniagaan dan strategi.Kali ini nak membebel pasal tabiat tak baik yang sepatutnya ditinggalkan. Apa benda tu? Ikuti cerita ringkas saya ini.

Pada hujung minggu lepas, iaitu pada 26 hingga 30 Julai 2018, setelah hampir empat tahun tidak menghadirkan diri ke mana-mana seminar, kali ini saya berpeluang menghadiri satu seminar anjuran Malaysian Nefrology Socoety (MSN). Seminar kali ini  berlangsung di Pulau Pinang.

Seperti biasa, jika seminar itu mengambil masa yang panjang, pihak penganjur dan ‘sponsorship’ akan menyediakan hotel kepada peserta dan juga pembentang kertas kerja. Nasib saya agak baik kerana ditempatkan di Olive Tree Hotel, Bayan Lepas, bersebelahan  je dengan tempat seminar berlangsung, iaitu di Setia Spice Convention Centre. 

Saya berkongsi bilik dengan seorang staff  muda yang berkhidmat di salah sebuah hospital swasta di ibu kota. Umur beliau saya agak baru dalam lingkungan 20an dan mungkin  'adik' ni baru dua atau tiga tahun menceburkan diri dalam bidang heamodialisis. Apa yang menarik tentang 'adik' ini ialah beliau  tidak pernah meninggalkan solat sepanjang kami tinggal bersama di hotel tersebut. Terbaik! Jarang saya jumpa anak muda yang menjaga solat.Tambahan pula tak ada ibu bapa yang memantau.

Namun ada sesuatu yang saya agak kurang senang dengan tabiat beliau, iaitu tidur  samil menggunakan telefon bimbit dengan ‘earphone’ terpasang di telinga sehingga ke waktu pagi. Inilah satu tabiat yang saya rasa tidak bagus berkenaan 'adik' ni. Saya rasa bukan ‘adik’ ini saja yang mempunyai tabiat tidak baik ini. Anda di luar sana juga mungkin mempunyai tabiat yang sama, selagi tak sumbat ‘earphone’ yang mengalunkan muzik ke dalam telinga, selagi itu tak boleh tidur.

Tidak dinafikan bahawa muzik dapat menenangkan jiwa dan membantu kita untuk berehat atau tidur dengan lebih cepat tetapi tahukah anda bahawa tabiat mendegar muzik  dengan menggunakan ‘earphone’ ini sewaktu tidur bakal mengundang bahaya? Sama ada kepada kesihatan mahu pun keselamatan diri.

Sewaktu kita sedang tidur, sebahagian besar anggota kita tidak berfungsi dan keadaan ini memberi risiko untuk kita lebih terdedah kepada  sebarang bahaya yang mendatang. Oleh itu, tuhan telah menganugerahkan kepada kita  satu sistem penggera untuk memberi amaran awal supaya kita cepat  terjaga jika  sesuatu yang tidak diingini berlaku. 

Tugasan ini dipikul oleh sistem pendegaran kita iaitu telinga. Sewaktu tidur, telinga akan berfungsi sebagai ‘alarm sistem' dan bersedia untuk mengejutkan kita jika berlaku sesuatu perkara yang tidak diingini misalnya ribut taufan yang tiba-tba  melanda kawasan perumahan kita atau pun berlakunya kebakaran  sewaktu kita sedang nyenyak tidur. 

Cuba anda bayangkan apa yang bakal terjadi sekiranya anda menyumbat 'earphone' yang mengalunkan lagu-lagu keras sewaktu anda tidur dan pada masa yang sama tiba-tiba pula berlaku kebakaran dalam rumah anda? Sudah tentu sistem pendengaran yang berfungsi sebagai ‘alarm system’ tadi  tidak dapat mendengar atau mengesan apa yang sedang berlaku.  Ini seterusnya akan mendedahkan anda kepada bahaya dan jika nasib tidak menyebelahi anda, anda bakal rentung akibat terbakar.  

Sewaktu kita tidur juga, sistem otak akan turut sama berehat. Untuk membolehkan sistem otak kita berehat, ia memerlukan gelombang yang sangat rendah iaitu antara 0- 95dB. Namun apabila kita menyumbat ‘earphone’ yang sedang mengalunkan muzik ke dalam telinga, ia akan menyebabkan otak kita tetap bekerja  memproses muzik yang masuk itu.  Ini adalah kerana alunan muzik yang masuk ke dalam telinga melalui 'earphone' itu melebihi 95dB. Ini membuatkan otak kita tidak mendapat cukup rehat walaupun kita sudah tidur berjam-jam lamanya. Kesan jangka panjang akibat dari tabiat ini ialah ia boleh menyebabkan kita mudah mengalami sindrum  kemurungan.

selain itu, penggunaan ‘earphone’ yang berpanjangan  juga boleh meningkatkan risiko infeksi pada telinga. Penggunaan earphone yang kerap terutamanya sewaktu sedang tidur akan menyebabkan tersubatnya aliran udara ke dalam telinga. Ini seterusnya membuatkan kotoran yang berada di dalam telinga menjadi keras dan ia menyediakan  tempat pembiakan bakteria yang seterusnya akan menyumbang kepada infeksi telinga. 

Akhir sekali, tabiat ini juga amat bertentangan dengan adab sebagai seorang muslim. Rasulullah telah menyarankan kepada kita supaya membaca surah Al mulk, Al ikhlas, dan surah An nas sebelum  kita tidur. Kita juga disunatkan supaya berzikir sehingga kita terlelap. Jika kita tidur dan ditakdirkan kita tidak bangun-bangun lagi pada keesokan harinya, InsyaAllah kita akan dibangkitkan bersama orang-orang yang beriman. Cuba anda bayangkan apa akan terjadi  sekiranya kita meninggal dunia sewaktu tidur dalam keadaan telinga kita sedang dialunan oleh muzik yang melalaikan bukannya alunan zikrullah atau ayat suci Al Quran. Agak-agak anda di mana kesudahan kita?

Jadi, kepada adik ‘A’ dari hospital ‘D’ yang pernah tinggal sebilik dengan saya sewaktu seminar tempohari serta anda semua yang membaca posting ini harap kalau boleh bermula hari ini cuba tanam azam untuk meninggalkan tabiat buruk ini, Walaupun tabiat ini nampak remeh dan kecil  tetapi kesannya amat berat kepada kesihatan dan juga masa depan kita.

Sekian.. 

3 comments:

Yaya Mohd said...

salam..

betul..lebih baik dgr ayat alquran.dpt juga phla dan lebih menenangkan jiwa..

usryabdullah said...

Setuju sangat.

ShirVen said...

Berlainan dgn saya, if dgr lagu dgn earphone, slagi tak abis lagu tu slagi tu lah tak tido 😁

Hidup tidak selalunya indah Namun kita kena terima seadanya

Orang kata langit tak selalunya cerah, kadang kala ada datang juga ribut dan taufan. Namun kita diminta untuk terima apa yang berlaku itu se...