Sunday 21 October 2018

Berbaloikah RM157.20 Setahun untuk caruman PERKESO?




Mungkin bagi yang berkemampuan akan mengatakan bahawa amoun ini  adalah ‘ciput’ saja.  Tetapi bagi yang berada dalam kemiskinan, nilai  RM157.20 itu mungkin terasa cukup besar buat mereka. Cukup untuk membeli barangan dapur selama sebulan. 

Begitu juga dengan saya.  Nilai RM157.20 itu juga cukup besar. Dengan RM157.20 itu saya boleh berbelanja untuk makan tengahari selama 22 hari di tempat kerja. Ini kerana sekali saya makan tengahari di kedai makan, harga yang biasa dikenakan adalah  sekitar RM7 atau RM7.50 untuk sepinggan nasi, seketul ayam/ikan dan sedikit sayur beserta segelas air kosong atau sirap ais.  

Mungkin sebab saya bekerja di sebuah pekan kecil. Jadi harga makanan tak berapa mahal.  Sebab itu dengan RM157, saya boleh berbelanja untuk 22 hari. Cuma apa yang ingin disebutkan  di sini ialah nilai RM157 itu sebenarnya cukup besar bagi saya.

Tapi, bila kita bandingkan  nilai RM157.20 yang dicarumkan oleh pemandu teksi kepada PERKESO dengan faedah  yang bakal mereka perolehi, mungkin nilai RM157.20 ini adalah kecil.  

Dengan membayar  RM157.20 setahun  setiap pemandu teksi  bakal menikmati faedah perubatan, faedah hilang upaya sementara, faedah pemulihan dan lain-lain sebagaimana  yang PERKESO berikan kepada pekerja kilang, pekerja swasta dan lain-lain sektor yang mencarum dengan mereka.  

Tapi apa yang sedikit mendukacitakan ialah, ada di kalangan pemandu teksi ini bersuara dan mengatakan yang mereka tidak mampu untuk mengeluarkan wang sebanyak RM157.20 setahun sebagaimana yang diminta dan yang lebih menyedihkan ialah mereka meminta supaya kerajaan  tolong bayar untuk mereka sebagaimana yang dilaporan dalam akhbar The Star hari ini.  

Adakah RM157.20 setahun itu terlalu membebankan? 

Mari kita fikirkan bersama. 

Kalau ikutkan RM157.20 memang satu amoun yang besar. Tapi jika dibahagi dengan setahun rasayanya ia tidak membebankan. RM157.20 adalah bersamaan dengan RM13.10 sebulan atau RM0.43 sen sehari.  Lebih murah berbanding harga segelas ais kosong di kedai mamak. Rasanya semua orang mampu untuk membayarnya. 

Lagi satu, sekiranya kita demam atau selsema, mungkin kita  boleh pergi  ke klinik untuk mendapatkan rawatan. Setelah berehat sehari dua kita  akan pulih dan  boleh bawa teksi semula.  

Tapi bagaimana  jika abang teksi  terlibat dalam kemalangan sewaktu mereka bawa teksi dan  terpaksa   berehat di rumah untuk tempoh yang agak lama akibat kecederaanyang dialami?  Misalnya 3 bulan.   

Ketika itu siapa yang nak tolong abang teksi bawa teksi untuk  membantu beliau menyara keluarga dan membayar sewa rumah serta bil-bil yang lain?  Di saat inilah mereka amat  mengharapkan kepada bantuan sama ada dari pihak individu atau pertubuhan amal untuk membantu meringankan beban yang ditanggung. 

Jika mereka ada perlindungan PERKESO (SOCSO), mungkin masalah  ini dapat diatasi.  Dan bila berada dalam situasi itu baru kita sedar bahawa nilai RM157.20 setahun yang dicarumkan itu sebenarnya adalah kecil  jika nak dibandingkan dengan apa yang bakal diperolehi nanti.

Jadi rasanya tak perlu lah kot  isu ini diperbesarkan oleh abang-abang teksi.  Malah tidak sepatutnya perkara dibangkitkan sehingga ada cadangan  supaya  kerajaan  pula yang tolong tanggung kos caruman PERKESO ini  bagi pihak mereka.   

Kalau nak ikutkan  tak cukup duit atau tak mampu,  rasanya pendapatan yang diperolehi oleh abang-abang teksi lebih besar jumlahnya  berbanding  pendapatan yang diperolehi oleh pekerja kilang atau pekerja am di sebuah pasaraya.  

Malah ada di antara  mereka ini  yang  gaji  bulanannya  tak sampai pun RM1,500 sebulan. Terpaksa pula buat ‘over time’ setiap minggu untuk menambah pendapatan.  Tapi setakat entri ini ditulis,  belum ada lagi berita   mereka merungut bila melihat ‘slip gaji’ mereka yang menunjukkan  adanya potongan  untuk caruman SOCSO (PERKESO) pada setiap bulan. Malah tak pula kedengaran mereka minta kerajaan tolong ‘subsidies’  bayar caruman SOCSO. 

2 comments:

Abam Kie said...

tu la mentaliti kaum melayu. jumah sebanyak tu pun x leh byr sdgkan insuran la akan bantu mrka bila sakit nanti n x leh bekerja. sy geram tul dgn org yg mentaliti jakun camni. beli rokok buleh tp nk cover insurance x leh.

usryabdullah said...

haha.. Pedas kata-kata cikgu kali ni. Tapi itulah kebenarannya. Rokok RM1 sebatang, boleh beli, nak mencarum socso 45 sen sehari pun berkira.
(Bukan semua, tapi kerana segelintir inilah yang menyebabkan imej mereka rosak)>

Hidup tidak selalunya indah Namun kita kena terima seadanya

Orang kata langit tak selalunya cerah, kadang kala ada datang juga ribut dan taufan. Namun kita diminta untuk terima apa yang berlaku itu se...