Saturday 17 November 2018

Jangan Peduli apa orang kata!


Mungkin kalian pernah mendengar atau membaca cerita ini semasa di sekolah rendah dulu iaitu kisah di antara seorang ayah, anak dan seekor kaldai.
Kisah bermula apabila dua orang anak beranak ingin ke pasar untuk menjual seekor kaldai. Ayahnya telah berusia tapi masih lagi kuat untuk berjalan. Anaknya pula dalam usia awal remaja , sementara si keledai itu sihat dan kuat tetapi badannya agak kecil.
Lalu mereka memulakan perjalanan menuju ke pasar yang letaknya agak jauh dan mengambil masa yang lama. Sesetengah versi mengatakan perjalanan itu mengambil masa satuhari da n ada pula yang mengatakan setengah hari. ‘By the way’, kita tak nak bincang pun pasal masa dan berapa jarak yang perlu diambil oleh anak beranak ini kaldai mereka untuk sampai di pasar.
Apa yang ingin diceritakan ialah, pada mulanya kedua beranak ini menunggang kaldai itu selama beberapa jam, sehingga mereka tiba di sebuah kampung. Apabila melihat seekor keledai kecil dinaiki oleh bapak dan Anak, maka berbisik-bisiklah orang-orang di situ. Kemudian salah satu dari mereka mula membawang.
“Alahai, kesiannya kaldai kecil itu. Dia terpaksa membawa dua orang anak-beranak yang berat. Tidakkah kedua anak beranak itu terpikir yang si kaldai itu sangat menderita selama dalam perjalanan?”
Setelah mendengar kata-kata orang kampung itu, lalu si ayah pun turun dari kaldai dan membiarkan anaknya saja yang menunggang. Setelah beberapa lama, mereka sampai pula di satu kampung yang lain.
Di kampung ini pun ada sekumpulan orang yang berbisik-bisik. Disebabkan terasa ada yang memerhati dan berbisik, lalu si anak pun bertanya kepada orang-orang tersebut dan salah seorang dari kerumunan itu menjawab.
“Hai Anak Muda, lihatlah bapamu yang berjalan di sebelah kaldai itu sedangkan kamu pula sedap-sedap duduk menunggang kaldai dengan santainya. Di mana otakmu sehingga engkau sanggup berbuat demikian terhadap orang tua.Lebih-lebih lagi dia adalah ayahmu sendiri”.
Lalu si anak pun berfikir. 
“betul juga kata-kata orang itu, kesian ayahku yang telah tua berjalan berbatu- sedangkan aku sedap-sedap menunggang kaldai.”

Lalu si anak itu pun meminta ayahnya pula untuk naikdi belakang kaldai dan dia pula yang berjalan mengheret kaldai itu menuju pasar.
Setelah beberapa lama berjalan, tibalah mereka di sebuah kampung yang lain pula. Di sini pun mereka juga terserempak dengan sekumpulan orang. Dan sekali lagi mereka lihat orang-orang di situ saling berbisik-bisik sambil memandang kepada mereka.
Kerana rasa ‘something’ yang tak kena, lalu si ayahpula turun dari kaldai dan pergi bertanya apa yang dibisikkan oleh orang-orang itu.
“Wahai Saudara-Saudaraku, apakah isu yang kalian sedang bisik-bisikkan tadi apabila kalian melihat kami? Adakah sesuatu yang salah dengan kami?”
Salah seorang dari kumpulan pakcik bawang pun berkata.
“Di mana rasa sayangmu terhadap anak ? Anda masih kuat, mengapa anak anda yang masih kecil disuruh berjalan? Sungguh kamu ayah yang keterlaluan.” Katanya dengan lantang, sementara orang-orang lainnya mengiyakan.

Memandangkan ini kes yang ketiga, lalu si ayah pun hilang sabar. 
“Duhai Saudara-saudaraku, tahukah kalian bahwa kami telah melewati beberapa kampung sebelumnya. Dan, tidak ada satu carapun yang kami lakukan dianggap tepat. Kami berterima kasih atas perhatian kalian kepada kami.”
“Cuma saya nak bagitahu kalian, yang berjalan tu adalah anak saya, bukannya anak kalian, dia berjalan menggunaka tenaga beliau sendiri bukannya menggunakan tenaga kalian. Dan jika dia kepenatan dan ingin singgah 'mengeteh' di mana-mana warung, saya yang akan membayar bilnya nanti, bukannya saya minta duit dari kalian. “
“Adalah lebih baik kalian jaga saja hal kalian sendiri daripada membawang dan menjaga tepi kain orang.”

Setelah memohon diri untuk melanjutkan perjalanan, si anak segera naik ke punggung kaldai bersama si bapa. Keduanya menyusuri jalan menuju pasar yang masih separuh jalan. Ketika kaldai kletihan, mereka berhenti di sebuah pinggir danau dengan pemandangan yang indah. Mereka membuka bekal makanan yang telah disiapkan dari rumah, sementara keledai kecil itu meragut rumput dengan senangnya dan minum dari air danau dengan puasnya.

Moral of the story:
Kadangkala, ada hal-hal kita yang remeh pun menjadi perbualan hangat di kalangan orang lain. Jika ini yang terjadi kepada kita, bertenang dan cepat-cepat sedar bahawa sebagai seorang insan biasa, kita tidak boleh memuaskan hati setiap orang. Apa saja yang kita lakukan belum tentu dapat memuaskan hati semua orang.  Mungkin si 'A' berasa puas, tapi tak semestinya si 'B'juga akanpuas hati dengan tindakan kita itu. Jadi, mantapkan tekad dan terus berpegang pada keyakinan kita.
Di samping itu, kita juga harus sedar bahawa kita tidak boleh untuk menutup mulut orang dari bercerita atau berkata-kata tentang diri kita. Jadi apa yang perlu kita lakukan? 
Tutup saja mata kita dari melihat mereka 'membawang' dan pekakkan telinga jika terdengar bisikan atau sindiran yang dituju kepada kita. Sedarilah bahawa setiap dari kata-kata mereka itu tidak sedikitpun dapat menjejas kesihatan dan mempengaruhi hidup kita.
Kitalah yang menentukan hala tuju dan masa depan kita. Orang di sekeliling sekadar tahu memberi komen tapi belum tentu mereka sudi untuk tampil ke depan membantu kita jika satu hari nanti kita tersungkur jatuh. 

1 comment:

Abam Kie said...

jgn peduli apa org kata..janji kita bahagia dgn apa yg kita buat. bukannya mrka yg suapkan nasi ke mulut kita, kan?

Hidup tidak selalunya indah Namun kita kena terima seadanya

Orang kata langit tak selalunya cerah, kadang kala ada datang juga ribut dan taufan. Namun kita diminta untuk terima apa yang berlaku itu se...