Thursday 17 January 2019

Dividen KWSP dijangka rendah?


KWSP dijangka mengumumkan kadar dividen untuk tahun 2018 beberapa minggu lagi dari sekarang dan ramai penganalisis menjangkakan Kadar dividen KWSP tahun ini lebih rendah berbanding tahun lepas.

Untuk rekod, kadar dividen untuk tahun 2017 ialah sebanyak 6.4%. 

Mengapa dividen tahun ini dijangka merosot berbanding apa yang kita terima tahun 2018 yang lalu?
Adakah kerana PRU sudah pun berlalu maka nasib golongan pekerja mula diabaikan oleh kerajaan? Mari kita sama-sama bincang isu ini.

Sebagaimana yang kita semua tahu, kadar dividen yang dibayar oleh KWSP adalah bergantung kepada prestasi pelaburan yang mereka lakukan. Jika KWSP mendapat untung yang banyak pada tahun tersebut, maka tinggilah kadar dividen yang bakal dibayar kepada pencarum. Tetapi jika keuntungan yang diperolehi adalah sedikit, maka rendahlah kadar dividen yang bakal diterima pencarum. 


Situasi ini bukan saja berlaku kepada KWSP. Mana-mana instrument pelaburan lain pun sama. Contonya ASB, ASW atau Unit Trust. Jika pelaburan mereka tidak dapat menjana keuntungan yang banyak, dividen yang mereka bayar kepada pelabur juga rendah. 

Untuk makluman semua, KWSP telah melaburkan wang yang kita carum pada setiap bulan ke dalam beberapa instrumen pelaburan seperti sektor hartanah di luar negara, melabur dalam projek-projek kerajaan. Manakala  40% lagi dilaburkan dalam pasaran saham iaitu dengan membeli saham-saham yang disenaraikan di Bursa Malaysia. 

Terdapat 30 kaunter saham yang termasuk dalam potfolio KWSP. Antaranya ialah RHB Bank Bhd , Malaysian Resources Corporation Bhd, Telekom Malaysia Bhd , Axiata Group Bhd, DiGi.Com Bhd , Genting Bhd, United Plantations Bhd , IJM Plantations Bhd Sime Darby Plantation Bhd , CIMB
Group Holdings Bhd , Public Bank, dan Maybank.


Malangnya, dari apa yang kita perhatikan sepanjang tahun 2018 yang lalu, 10 daripada 30 kaunter yang terdapat dalam senarai ini telah mengalami kejatuhan yang agak teruk disebabkan oleh penjualan besar-besaran ole pelabur asing. Ada yang harga sahamnya jatuh sebanyak 30%, 50%, dan ada juga yang jatuh sehingga 60%.

Contohnya, harga saham Maybank telah jatuh sebanyak 12.2% dari RM10.70 ( pada 30 May 2018) kepada RM9.35 ( pada 30 Nov. 2018), saham TM, susut sebanyak 53.4%, dari RM5.00 ( pada bulan May 2018) kepada RM2.33 (30 November 2018), saham IJM Plantation susut sebanyak 38.5%, dari RM2.65 ( pada May 3018) kepada RM1.63 ( pada November 2018), dan akhir sekali saham Axiata susut sebanyak 31.4%, RM5.29(May 2018) kepada RM3.63 (November 2018). Ada lagi beberapa saham yang dibeli oleh KWSP yang jatuh. Anda boleh menyemaknya sendiri di mana-mana website atau broker saham.

Disebabkan oleh kejatuhan harga saham yang dibeli oleh KWSP ini, jadi tidak hairanlah jika pencarum bakal menerima pulangan dividen yang rendah pada tahun 2019 ini berbanding tahun lepas. 

Jadi, siapa yang harus dipersalahkan? 

Jawapannya ialah keadaan ekonomi semasa dan  faktor luaran. Salah satunya ialah kenaikan kadar faedah yang dilaksanakan oleh kerajaan Amarika sepanjang tahun 2018 yang lalu. 

Apabila Amarika mengumumkan kenaikan kadar faedah, ramai pelabur asing mula membawa keluar dana atau modal mereka  dari negara membangun untuk melabur di  sana. Situasi ini juga berlaku di Malaysia. 

Dilaporkan hampir RM10.7bilion dana asing telah keluar dari Malaysia pada tahun 2018. Ini telah menyebabkan Bursa Malaysia mengalami kejatuhan yang teruk pada tahun lepas. Kesannya, pelaburan yang dilakukan oleh KWSP juga turut terjejas dan seterusnya memaksa pihak KWSP mengambil keputusan untuk mengurangkan jumlah dividen yang bakal dibayar kepada pencarum.

Jadi, mahu atau tidak, nampaknya tahun ini terpaksalah kita terima dan redha saja jumlah dividen yang bakal diumumkan oleh pihak KWSP nanti. 

Cuma yang kesiannya ialah  semakin sedikitlah bekalan untuk ita pencen nanti. Sudahlah ramai di antara pekerja bawahan dan  yang tergolong dalam kumpulan B40 yang tak mampu untuk membuat simpanan pada setiap bulan  kerana terpaksa bergelut dengan kenaikan kos sara hidup, kini dana simpanan yang diharapkan untuk memberi pulangan yang setimpal sebagai bekalan di hari tua juga sudah tidak lagi dapat memberi pulangan seperti yang diharapkan. 

Moga analisis ini tidak menjadi kenyataan..

1 comment:

hungryworm__ said...

permisi min numpnag share ya :)
Hayyy guys...
sedang bosan di rumah tanpa ada yang bisa di kerjakan
dari pada bosan hanya duduk sambil nonton tv sebaiknya segera bergabung dengan kami
di DEWAPK agen terpercaya di add ya pin bb kami D87604A1 di tunggu lo ^_^

Hidup tidak selalunya indah Namun kita kena terima seadanya

Orang kata langit tak selalunya cerah, kadang kala ada datang juga ribut dan taufan. Namun kita diminta untuk terima apa yang berlaku itu se...