Saturday 5 January 2019

Peraturan Larangan Merokok



Sudah seminggu kempen anti merokok berlangsung. Pelbagai reaksi boleh kita lihat dan baca tentang reaksi rakyat Malaysia berkenaan isu ini sama ada di dalam media sosial mahupun di alam nyata. Ada yang protes dan ada yang menyokong. 

Bagi mereka yang tidak merokok, peraturan ini amat ditunggu-tunggu oleh mereka.  Mana tidaknya, jika sebelum ini mereka masuk saja restoran atau kedai makan sama ada restoran mamak atau retoran Melayu, mereka tidak dapat mengelak dari menghidu asap rokok yang dihembus oleh perokok.  Nak ditegur tak berani. Silap-silap haribulan mereka itu pula yang kena ‘sound’. Nak tak nak, terpaksa lah mereka tahan saja walaupun dalam hati menyumpah bagai nak rak.

Manakala bagi individu yang merokok pula, mereka merasakan undang-undang  ini terlalu kejam dan tidak boleh diterima. Ia seolah-olah melanggar hak mereka sebagai perokok. Jika sebelum ini mereka bebas menyalakan rokok selepas makan atau minum terutamanya jika di kedai makan, kini mereka akan disaman jika menyalakan rokok. Ini membuat mereka memfailkan semakan kehakiman mengenai keputusan kerajaan mewartakan undang-undang larangan merokok di tempat terbuka. 

Dan pihak yang tersepit di antara dua kumpulan ini  ialah kumpulan peniaga, terutamanya pemilik restoran dan kedai mamak. Setakat ini mereka masih belum dapat melihat sejauh mana undang-undang larangan merokok ini memberi kesan kepada perniagaan mereka. Tapi dari apa yang diperhatikan, kedatangan pelanggan agak berkurangan sehari dua ini. Namun sebabnya masih belum dapat dipastikan. Adakah ia kesan dari undang-undang ini atau disebabkan ramai telah pokai kerana banyak berbelanja untuk persediaan persekolahan anak. 

Walau apa pun yang berlaku,teman harap pihak  kerajaan tetap tegas dengan perlaksanaan undang-undang ini dan jangan sesekali buat ‘U turn’. Alang-alang ia dah dilaksanakan dan mendapat reaksi positif dari kebanyakan rakyat malaysia,baik undang-undang diteruskan saja. Tambahan pula tak ada lagi berita sama ada di televisyen atau dalam group whatsapp yang melaporkan adanya  perokok mati selepas makan di restoran disebabkan tak boleh merokok. Hehehe..

Lagi pun, undang-undang ni masih baru dan masa mula-mula sesuatu akta itu dilaksanakan, pasti akan ada bantahan dan komen-komen berunsur negatif. Perkara ini bukan baru dan terkena pada undang-undang ini saja. Undang-undang lain pun sama. Tak ada undang-undang yang tak mendapat bantahan sewaktu ia dilaksanakan. 

Apa yang boleh dilakukan oleh  pihak kerajaan ialah kerap membuat kempen dan pendidikan untuk memberi kesedaran kepada golongan perokok yang  tidak senang dengan perlaksanaan undang-undang ini.  Perbanyakan pengedaran poster dan risalah tentang bahaya asap rokok kepada perokok pasif. Dan jika perlu masukkan juga sekali kalusa dalam artikel 8 Peraturan kawalan tembakau yang menyatakan bahawa untuk menjamin persekitaran itu sihat dan melindungi individu yang  menghadapi masalah kesihatan seperti athma, sesuatu kawasan itu mestilah 100% bebas dari asap rokok.  Jadi golongan ini juga mempunyai hak untuk menikmati ruang udara yang segar dan bebas dari asap rokok. 

1 comment:

hungryworm__ said...

permisi min numpnag share ya :)
Hayyy guys...
sedang bosan di rumah tanpa ada yang bisa di kerjakan
dari pada bosan hanya duduk sambil nonton tv sebaiknya segera bergabung dengan kami
di DEWAPK agen terpercaya di add ya pin bb kami D87604A1 di tunggu lo ^_^

Hidup tidak selalunya indah Namun kita kena terima seadanya

Orang kata langit tak selalunya cerah, kadang kala ada datang juga ribut dan taufan. Namun kita diminta untuk terima apa yang berlaku itu se...