Sunday 23 June 2019

Jangan Membandingkan apa yang kita ada dengan apa yang orang lain miliki.. Hati akan rasa tenang dan bersyukur


Sesetengah dari kita suka merungut dan bertanya kenapa kita tidak dapat seperti apa yang kawan atau rakan kita dapat sedangkan kita dengan dia tidak ada banyak perbezaan. Kenapa dia hidup bahagia sedangkan hidup kita biasa-biasa saja. 


Ya.. Kita dinasihatkan supaya sentiasa bermuhasabah diri tetapi kita tidak disuruh untuk membandingkan apa yang kita ada dengan apa yang orang lain ada.   

 Tabiat ini  akan berakhir dengan perasaan sedih dan rasa tidak adil setelah kita melihat kehidupan orang lain lebih baik atau lebih berjaya berbanding kita, walaupun sebenarnya kita juga  mempunyai kehidupan yang baik. 


Biarlah orang melihat kita hanya berkereta kancil saja asalkan dengan kereta itu kita boleh sampai ke tempat kerja dengan selamat. Biarlah rumah kita hanya sekadar rumah kos rendah asalkan penghuni di dalamnya boleh berteduh dan dapat tidur dengan nyenyak. Dapat berlindung dari panas dan hujan serta dapat beribadah tanpa gangguan. Bukannya dengan membandingkan apa yang kita ada dengan apa yang orang lain ada. Sifat ini sama seperti kita membandingkan rumput di halaman siapa yang lebih hijau. Sifat inilah yang akan membentuk diri kita menjadi seorang yang tidak bersyukur.


Kita boleh melihat kejayaan orang lain sebagai inspirasi dan  motivasi tetapi  tapi jangan pernah membanding-bandingkan hidup kita dengan mereka kerena sampai bila pun  kita tidak akan pernah merasa menang. Malah ia menimbulkan perasaan hasad dengki. Kita akan  merasa sedih dan timbul perasaan dengki sewaktu membandingkan hidup kita dengan seseorang yang diberi lebih banyak kemudahan dalam hidupnya oleh Allah. 


Setiap detik yang kita  habiskan untuk memikirkan apa yang orang lain miliki sama dengan detik yang kita habiskan untuk mencipta  sesuatu untuk diri sendiri. Alangkah baiknya dari kita banyak membuang masa memikirkan kejayaan orang lain dan berasa iri hati dengan apa yang dia miliki, kita ubah fikiran dan sikap iri hati itu dengan berfikir bagaimana untuk mencari peluang supaya kita juga boleh berjaya seperti dia tetapi dalam lapangan dan bidang yang kita sendiri. 


Perbandingan adalah sesuatu yang membuang masa. Apabila kita sering membandingkan apa yang telah kita capai, kita akan membuang banyak masa berharga yang sepatutnya digunakan untuk mencapai matlamat yang telah ditetapkan dalam hidup. Daripada berterus-terusan meratapi kekurangan diri dan membandingkan kelebihan yang dimiliki orang lain, adalah lebih  baik kita gunakan kelebihan yang sudah ada dalam diri kita untuk cipta kejayaan baru. 


Hidup bukan pertandingan tetapi hidup adalah satu perjalanan. Salah satu kunci bahagia yang paling asas ialah dengan mensyukuri apa yang kita miliki dan membuang jauh rasa iri hati dan dengki. 
“In the game of life you will never reach a point where you are better than others in every way and why would you want to be’’.

2 comments:

iam.umifuzy said...

membanding diri dengan orang lain perlu dilihat secara positif supaya diri kita menjadi lebih baik dan mungkin meningkatkan quality diri..wallahuallam

salam kenal dari www.umifuzy.com

Azka Kamil said...

kereen kak artikelnya..

salam kenal..

mampir2 ke blog saya juga yaa

Hidup tidak selalunya indah Namun kita kena terima seadanya

Orang kata langit tak selalunya cerah, kadang kala ada datang juga ribut dan taufan. Namun kita diminta untuk terima apa yang berlaku itu se...