Wednesday 7 August 2019

Seronok bila kawan atau orang di sekeliling kita ditimpa musibah?



“Padan muka Abu, duit yang dia simpan didalam akaun banknya tiba-tiba hilang ! Dulu aku nak pinjam seratus dua pun dia tak bagi. “ 

“Kesian Minah. Terpaksa berulang alik ke hospital kerana  menjaga anaknya yang kena Denggi. Hmmm… Baru dia rasa betapa tak seronoknya  menjaga anak kecil di hospital”.

Pernahkah terdetik di hati kita akan ayat-ayat di atas apabila sesutau peristiwa atau insiden buruk menimpa rakan atau orang di sekeliling kita?
Jika Ya, ini adalah salah satu tanda bahawa  hati kita sedang diselubungi  oleh satu perasaan  jahat. Perasaan yang  dinamakan Schadenfreude!

Apa itu SCHADENFREUDE?

Perkataan ini berasal dari bahasa Jerman. yang merupakan gabungan dari kata ‘schaden’ (kemalangan, derita) dan ‘freude’ (kebahagiaan).  Jadi dalam bahasa mudahnya, Schadenfreude adalah  perasaan puas atau  gembira apabila melihat orang lain ditimpa kesusahan atau dalam suasana tidak tenteram. 

Kita merasa bahagia dan seronok jika sesuatu  insiden  buruk menimpa rakan.  Malah penghidap Schadenfruede  ini menjadi lebih seronok  sekiranya  mangsa itu pula tidak seorang individu yang tidak  ‘ngam’dengan dia atau bukan dalam ‘circle’ dia.  Lagi plus plus la keseronokan yang  dia rasa. Jika boleh dizahirkan, sasa seperti  nak lompat bintang! Dan dia amat mengharapkan akan lebih banyak lagi malapetaka menimp individu itu atau orang lain  di sekelilingnya.

Dan  katakanlah pada hari itu atau minggu itu tidak ada apa-apa insiden  atau  berita buruk  yang menimpa kawan-kawan atau orang di  sekelilingnya,  maka secara otomatiknya  tiada lagi  kegembiaraan bagi  individu tadi .  Otaknya mula lemai dan  beku. Seterusnya dia mengharapkan agar ada  apa-apa insiden yang datang menimpa  rakan atau orang di sekelilingnya. Jika tidak  ada, dia akan mencari dan mereka cerita.

Apa yang sebenarnya berlaku?

Mengikut  teori  sains perubatan, di saat kita berasa  seronok  sewaktu  mendengar berita buruk  atau melihat insiden yang menimpa rakan atau orang di sekeliling kita ,  bahagian otak yang dikenali sebagai ‘ventral striatum’ akan menjadi aktif dan  merembeskan hormon  dopamin dengan banyaknya ke dalam sistem peredaran darah.  Hormon ini seterusnya bertindak  merangsang jiwa  kita untuk  berasa  bahagia.  

Sebaliknya apabila musibah yang menimpa rakan atau individu  tadi sudah berlalu, jiwa kita mula merasa tidak tenteram dan kembali sakit. Lalu dalam diam kita berharap agar ada  lagi insiden buruk yang datang menimpa kawan atau sesiapa saja di  sekeliling kita. 

 Kawan, ketahuilah bahawa jika anda mempunyai perasaan Schadenfreude ini, anda sebenarnya mempunyai masalah psikologi  dan ini tidak bagus kepada otak anda.  Jika anda terus biarkan sifat atau perasaan ini tumbuh segar  di dalam jiwa anda, lama kelamaan ia bakal mengundang masalah mental  yang lebih serius. Anda boleh mengalami masalah baru- iaitu kemurungan.  Jadi buang dan kikis perasaan ini sebelum terlambat.  Tambahan pula kesannya juga  amat serius  kepada diri kita. Sebabnya, bila  peraasaan  di dalam hati kita  tiba-tiba kita  ‘kantoi’ atau diketahui orang, time tu kita buatlah apa kebaikan sekali pun orang dah  tak pandang. Walaupun pendapat kita ada kalanya cukup bernas, namun tak ada siapa lagi yang  sudi nak layan. 

Lagi pun mengikut  ajaran Islam, kita disuruh mendoakan kesejahteraan orang lain walaupun dia  bukan  dari kalangan sahabat kita. Tidak baik jika kita mengharapkan ada musibah atau mala petaka  datang menimpa hidup dia. 


No comments:

Hidup tidak selalunya indah Namun kita kena terima seadanya

Orang kata langit tak selalunya cerah, kadang kala ada datang juga ribut dan taufan. Namun kita diminta untuk terima apa yang berlaku itu se...