Sunday 6 October 2019

Kolagen untuk kecantikan wajah dan mengekalkan tulang yang sihat.



Perkataan "kolagen" berasal dari bahasa Yunani "kolla"  yang bermaksud gam. 

Kolagen adalah sejenis protein yang terdapat pada haiwan bertulang seperti ikan, amfibia,  reptilia dan burung atau  haiwan bertulang belakang seperti  mamalia.

1/3 daripada tubuh badan manusia sendiri adalah  kolagen di mana 72% daripada struktur kulit kita terdiri daripada kolagen. Kolagen membantu memberikan struktur kepada kulit dan saling bekerjasama dengan protein yang dipanggil elastin untuk memberikan tahap fleksibiliti yang diperlukan apabila kulit kita meregang serta kembali semula kepada kedudukan asal.

Kolagen kerap digunakan dalam pembedahan kosmetik di mana ia dijadikan sebagai bahan penyembuhan untuk merawat mangsa-mangsa kebakaran, membantu  pembinaan semula tulang serta pelbagai kegunaan gigi, ortopedik, dan pembedahan yang lain.   Ia juga digunakan dalam bidang kosmetik sebagai anti penuaan, selain menganjalkan, melicinkan, memutihkan serta memperbaiki kulit. Kolagen yang cukup juga akan membuatkan rambut kita kelihatan bersinar dan  lebat.

Selain itu, kolagen turut memainkan peranan penting terhadap tulang. Sebagaimana yang kita ketahui, 80% daripada tulang kita adalah terdiri daripada kolagen.   Oleh itu, kolagen adalah penting untuk kesihatan tulang di mana gabungan di antara kolagen dan satu lagi bahan yang dinamakan sebagai hidrokapasitat akan memberikan struktur, fleksibiliti dan kekuatan pada tulang.

Akhir sekali, dinding salur darah  yang terdapat dalam tubuh kita juga terbina daripada kolagen, di mana kolagen ini akan membantu memberikan struktur, kekuatan dan fleksibiliti kepada salur darah untuk membolehkannya  menyalurkan darah ke seluruh tubuh.

Paras kolagen dalam badan kita mula merosot secara semulajadi apabila kita mula mencecah  usia 25 tahun.  Kehilangan kolagen ini bertambah serius sekiranya kita terdedah kepada faktor persiktaran yang tidak sihat.

Kekurangan kolagen akan menyebabkan beberapa masalah seperti, struktur kulit mula menjadi tidak tegang dan berkedut. rambut menjadi kering dan bercabang, kulit akan menjadi kendur dan hilang keanjalannya, penglihatan kita akan menjadi kabur dan ada ketikanya linkaran hitam akan mula terbentuk di sekitar mata. Mata juga kadang kala kelihatan sembap.

Gejala lain yang berlaku akibat kehilangan kolagen ialah tulang mula mengalami proses pereputan ( osteoporosis). Akhir sekali  kuku mudah rapuh dan kurang bersinar.
Pengambilan kolagen di kalangan rakyat negara ini kini nampaknya  semakin meningkat apabila mereka sedar akan  kepentingan kolagen terutamanya dari sudut kesihatan dan kecantikan.   

Kebiasaannya kolagen diproses daripada tiga sumber utama iaitu  daripada sumber ikan, di mana kolagen daripada ikan terutamanya ikan salmon dan ikan merah akan diektrak dan dijadikan  salah satu  daripada makanan tambahan.

Satu lagi sumber kolagen ialah kolagen yang diekstark daripada tulang, otot dan kulit haiwan seperti daripada lembu dan khinzir.  Walaubagaimana pun kolagen daripada  khinzir ini tidak halal untuk orang isla.  Tetapi  sumber kolagen daripada kedua haiwan ini tidak begitu digalakkan pengambilannya di kalangan pakar perubatan kerana di samping anda mendapat bekalan kolagen, anda juga turut mengambil lemak dan kolesterol secara tidak sengaja yang sememangnya  terdapat dalam daging kedua-dua haiwan ini.

Kesimpulannya, pengambilan kolagen sangat penting, tetapi pastikan ianya bersesuaian dengan diri anda! Terdapat beberapa produk atau supplimen yang mengandungi unsur kolagen di pasaran dan salah satu daripada produk yang membekalkan kolagen kepada anda ialah VitaHibridOne.  






No comments:

Hidup tidak selalunya indah Namun kita kena terima seadanya

Orang kata langit tak selalunya cerah, kadang kala ada datang juga ribut dan taufan. Namun kita diminta untuk terima apa yang berlaku itu se...