Friday, 31 March 2017

Destructive technologi, Perlu ikut atau tidak?



Salam sejahtera kepada pengunjung blog Strategi Pemasaran dan pengurusan perniagaan.  Nampaknya kita sudahpun  berada di hujung bulan Mac dan genaplah tiga bulan kita berada di tahun 2017. 

Bagiamana dengan prestasi perniagaan anda? Sudahkah anda membuat laporan kewangan seperti yang disarankan dalam entri sebelum ini? Jika sudah, bagaimana pencapaian untuk sepanjang suku pertama tahun ini? Adakah ia menepati sasaran? Jika ya, tahniah buat anda dan teruskan usaha untuk mencapai target pertengahan tahun pula dan jika tidak menepati sasaran, fikir dan rancanglah dengan teliti bagaimana untuk meningkatkan prestasi perniagaan anda bagi tempoh 3 bulan dari sekarang. Langkah  bagaimana untuk membuat perancangan boleh  anda dapati dalam entri –entri terdahulu di dalam blog ini. 


Kali ini saya ingin bercerita berkenaan ‘ distructive technology’.  Saya terpanggil untuk menulis berkenaan isu  ini kerana semakin ramai di kalangan teman dan rakan yang menjalankan perniagaan telah menerima kesan ‘distructive technology’ ini. Terutamanya yang menjalankan perniagaan menjual peralatan elektronik dan berkaitan  telefon.


Apa yang dimaksudkan dengan ‘distructive technology’?  Biasanya kita selalu mendengar istilah innovasi atau pembangunan teknologi. 


Kemajuan, innovasi atau ‘upgrade’ ialah keadaan di mana  timbulnya satu teknologi terkini yang  akan memberi kesan postif kepada kedua-dua pihak iaitu pihak  pengguna dan peniaga. 
Contohnya, sekitar tahun 1990an atau tahun 2000  dahulu,  anda terpaksa  memandu kereta atau menaiki bas  ke pasaraya atau butik  jika teringin untuk membeli baju. Namun, apabila timbulnya teknologi maklumat dan kehadiran internet, anda tidak perlu berbuat begitu lagi. Anda hanya perlu membuka ‘lap top’ atau komputer  di dalam bilik di rumah atau di pejabat dan melayari  kedai ‘online’  tertentu dan seterusnya membuat pesanan dan pembayaran, juga  menggunakan ‘online banking’. 


Selang beberapa hari, barang yang dipesan itu akan tiba di rumah atau di pejabat anda. Dihantar oleh  pekerja  Pos laju atau  perkhidmatan ‘courier’.  Manakala dari sudut peniaga pula, jika sebelum ini mereka terpaksa menyewa kedai atau butik untuk mempamerkan produk yang dijual, namun dengan kemajuan dalam teknologi, mereka hanya perlu menyimpan stok di dalam bilik di rumah mereka  Mereka hanya perlu membuka sebuah kedai di alam maya dan memuat naik gambar dan ciri-ciri produk tersebut ke  Page atau blog mereka. 


Manakala konsep ‘distructive technology’ pula ialah  teknologi  baru yang dicipta untuk menggantikan teknologi yang sama dan sedang diguna oleh kita  pada hari ini.  Biasanya dicipta oleh pesaing dengan tujuan untuk merampas pasaran. Ia seterusnya  memberi kesan negatif kepada sesebuah syarikat  atau perniagaan  yang menggunakan tenologi tersebut dan seterusnya menyebabkan perniagaan itu hilang  daya saingnya. Jika tidak segera diatasi mungkin akan  menyebabkan perniagaan tersebut  boleh ditutup. 


Contohnya, apabila applikasi uber diperkenalkan,  penumpang boleh mendapatkan khidmat kereta penumpang  dengan lebih murah dan cepat berbanding perkhidmatan yang disediakan oleh pemandu teksi biasa.  Malah penumpang juga  boleh memilih jenis kereta yang berjenama berbanding  menggunakan teksi yang kebanyakannya terdiri daripada kereta buatan  tempatan. 


Begitu juga dalam industri perkhidmatan insuran. Jika  sebelum ini ramai pemilik kenderaan yang ingin memperbaharui  insuran kereta  terpaksa pergi mencari  agen insuran kerana hanya agen insuran saja yang boleh memasuki laman sesawang syarikat insuran yang diingini. Namun  kini tidak lagi. Pemilik kenderaaan  sudah boleh memperbaharui insuran kenderaan  mereka secara terus dengan syarikat insuran.  Kesannya, ramai agen insuran mula kehilangan pelanggan.  


Setiap hari ‘Destructive teknology’ ini semakin berkembang dan menghampiri kita. Setiap negara mengalaminya dan ia bakal  merubah cara hidup dan corak pembelian  pengguna pada masa akan datang.  Dengan kehadiran ‘distructive technology’ ini, pelanggan menjadi semakin bijak dan memilih. Oleh itu, sekiranya  peniaga  tidak bersedia untuk berubah seiring dengan perubahan  ini, satu hari nanti perniagaan mereka  akan menjadi tidak releven dan bakal terkeluar dari pasaran tak kira sama ada mereka menjalankan perniagaan secara konvesional atau atas talian. 


Langkah pertama  yang boleh diambil  oleh peniaga yang menerima kesan 'destructive technology' ini  ialah  dengan  menerima kenyataan bahawa ‘destructive technology ‘ sudahpun  masuk  ke dalam industri yang mereka  ceburi. 

Seterusnya mereka perlu membuat pemantauan dan membuat pengubah suaian  strategi dan model perniagaan mereka seiring dengan kemajuan teknologi tersebut. Bermula hari ini, cuba  ‘update’ diri anda dengan maklumat terkini  berkenaan industri  yang anda ceburi dan ubah suai strategi yang sedang dipraktiskan agar ianya selari dendan perkembangan teknologi terkini sesuai dengan saranan pepatah Inggeris yang berbunyi,‘Upskill, adapt, or you will lose out!’

No comments:

Post a Comment

Cabaran peniaga internet

Ledakan dalam teknologi maklumat dan kadar penembusan internet di setiap rumah telah mencetus perubahan besar kepada kehidupan kita. Di M...