Monday, 9 November 2015

Pengenalan kepada strategi

Entri 2

Teks: Usry Abdullah


Kita sering mendengar perkataan strategi. Perkataan ini adalah biasa dan sering diucap berkali-kali dalam kehidupan seharian. Bukan saja di kalangan peniaga  tetapi  di kalangan orang biasa juga. Kita mungkin pernah mendegar dialog-dialog yang diucapkan seperti di bawah:

Dialog 1.
"Tengok si Tipah tu, meniaga tak sampai dua bulan dah tutup. Itu sebab dia  tak belajar strategi berniaga la tu. Orang, kalau nak meniaga kena la kaji dulu pasaran semasa bukannya main pacak saja!".  Komen Kak Ani kepada  Mak Timah, salah seorang ahli  mesyuarat tingkapnya sambil mengunyah pelam muda yang dicicah campuran cuka,gula, garam, cili potong dan belacan di atas pangkin di bawah pokok mempelam di halaman rumahnya.

Dialog 2.
"Kamu, kalu nak berjaya dalam peperiksaan, kena la ada strategi belajar. "Study smart',bukannya 'study hard'. Tak perlu la kamu belajar teruk-teruk sampai  lebam biji mata sehingga lupa untuk keluar beriadhah. Otak kamu pun seperti komputer juga, jika terlalu panas silap-silap ia boleh meletup. Oleh itu kamu perlu berehat. Badan kamu pun  sama, perlu juga kepada pergerakan-pergerakan ringan supaya sendi-sendi kamu dapat bergerak bebas  di samping mengeluarkan peluh!" Bebel Pak Abu kepada anaknya sambil beliau menyedup vape.

 Dialog 3.
"Aku hairan la, kamu ni  rupa tak la 'handsome' kalau nak dibandingkan dengan Ramli, badan kamu pun kurus cekeding je aku tengok, pakaian pula tak mengikut trend semasa tapi boleh  pula kamu memikat Minah yang cantik dan digilai ramai tu. Bomoh mana yang kamu pergi jumpa ni?" Tanya Abu kepada Jusoh inginkan kepastian.
"Itu la kamu, kamu semua memandang aku dengan tak ada mata. Walaupun aku tak 'handsome' dan bergaya seperti Ramli atau Jali, tapi aku ada strategi. Aku tahu bagaimana nak membuatkan Minah tu  terpikat.Tak main la bomoh-bomoh ni. Itu semua khurafat!" Balas Jusoh. Abu tercegang.

Dari tiga senario tadi, perkataan strategi ini bukanlah asing kepada kita malah kita sentiasa menggunakannya dalam kehidupan seharian tanpa disedari. Ia bukan saja dipraktiskan dalam perniagaan, perlawanan atau peperangan, tetapi ia diguna dalam setiap aspek kehidupan seharian kita bagi mencapai  sesuatu objektif yang ditetapkan.

Oleh itu, apa yang di maksudkan dengan strategi? 
Untuk mengetahuinya, nantikan perbincangan selanjutnya berkenaan strategi ini dalam entri yang akan datang.

Selamat menyambut Deepavali kepada mereka yang beragama Hindu.



No comments:

Post a Comment

Jangkaan Ekonomi Negara untuk Suku Kedua 2017 dan Kesan Kepada Peniaga kecil.

Malaysia mencatatkan pertumbuhan ekonomi sebanyak 5.6% pada suku pertama tahun ini dan melebihi jangkaan awal kerajaan iaitu 4.8%. ...