Entri:
6
Teks:
Usry Abdullah
Adalah
menjadi impian setiap individu yang menjalankan perniagaan agar perniagaan yang beliau usahakan itu mampu untuk bersaing dan dapat bertahan dalam apa jua keadaan. Di
samping itu juga beliau ingin memastikan agar perniagaan yang diusahakan tidak menghadapi ancaman dari pesaing sama ada pesaing langsung atau pesaing
tidak langusung.
Untuk menjadikan perniagaan beliau maju dan berdaya saing,
pengurus perlu sentiasa peka kepada perubahan persekitaran dan beliau harus bijak membuat pengubahsuaian perniagaannya mengikut perubahan persekitaran semasa. Proses
mengenal pasti persekitaran, merangka strategi dan pelan perniagaan, melaksana strategi yang dirangka dan membuat penilaian atau menyemak hasil dari perlaksanaan strategi ini dinamakan pengurusan strategi (Strategic management). Sehingga
kini, ahli akademik masih belum mempunyai kesepakatan berkenaan definisi
terbaik yang dapat mentakrifkan apa itu pengurusan strategi ini.
Namun
begitu, secara amnya ia boleh dirumuskan sebagai -satu proses di mana
sesorang pengurus itu mengekpoitasikan kelebihan yang dimiliki oleh syarikat/perniagaan
beliau dan menggunakan kelebihan tersebut bagi merangka pelan tindakan untuk memastikan syarikat/perniagaan
beliau sentiasa berada di landasan yang betul dan dapat mengekalkan daya saing
( Faulkner & Campbell.,2003, Lynch.,2000 dan Philip et al.,2010).
Dari kajian
akademik yang dijalankan, didapati bahawa syarikat yang mengamakan pengurusan strategi dalam
operasi mereka seharian akan menghasilkan prestasi yang memberangsangkan.
Jualan syarikat mereka juga meningkat dan pasaran produk mereka berkembang
lebih pesat berbanding syarikat atau perniagaan yang tidak mengamalkan pengurusan
strategi.
Menetapkan objektif.
Membuat pelan tindakan,
Menggagihkan sumber untuk menyokong pelan tindakan tersebut.
Tanpa
ketiga-tiga komponen asas ini, strategi yang dirangka itu tidak dapat dilaksanakan. Jika
ia dilaksana atau dipraktis pun,berkemungkinan hasilnya tidak seperti yang
diharapkan. Untuk mengetahui dengan lebih lanjut berkenaan proses merangka strategi dan komponen-komponen strategi ini serta beberapa strategi asas yang biasa dipraktiskan di dalam perniagaan, anda boleh membacanya di dalam buku 'Jom Bisness!' yang bakal berada di pasaran sedikit masa lagi.
No comments:
Post a Comment