Tuesday 17 November 2015

Pengenalan kepada strategi (bahagian 5)




Entri: 6
Teks: Usry Abdullah

Adalah menjadi impian setiap individu yang menjalankan perniagaan agar perniagaan yang beliau usahakan itu mampu untuk bersaing dan dapat bertahan dalam apa jua keadaan.  Di samping itu juga beliau ingin memastikan agar perniagaan yang diusahakan tidak menghadapi ancaman dari pesaing sama ada pesaing langsung atau pesaing tidak langusung.

Untuk menjadikan perniagaan beliau  maju dan berdaya saing, pengurus  perlu sentiasa peka kepada perubahan persekitaran dan beliau harus bijak membuat pengubahsuaian perniagaannya  mengikut perubahan persekitaran semasa. Proses mengenal pasti persekitaran, merangka strategi dan pelan perniagaan, melaksana  strategi yang dirangka  dan membuat penilaian atau menyemak hasil dari perlaksanaan strategi ini dinamakan pengurusan strategi (Strategic management). Sehingga kini, ahli akademik masih belum mempunyai kesepakatan berkenaan  definisi terbaik yang dapat mentakrifkan apa itu pengurusan strategi  ini.

Namun begitu, secara amnya ia  boleh dirumuskan sebagai -satu proses di mana sesorang pengurus itu mengekpoitasikan kelebihan yang dimiliki oleh syarikat/perniagaan beliau dan menggunakan kelebihan tersebut bagi merangka pelan tindakan untuk memastikan  syarikat/perniagaan beliau sentiasa berada di landasan yang betul dan dapat mengekalkan daya saing ( Faulkner & Campbell.,2003, Lynch.,2000 dan Philip et al.,2010).

Dari kajian akademik yang dijalankan, didapati bahawa syarikat yang mengamakan pengurusan strategi dalam operasi mereka seharian akan menghasilkan prestasi yang memberangsangkan. Jualan syarikat mereka juga meningkat  dan pasaran produk mereka berkembang lebih pesat berbanding syarikat atau perniagaan yang tidak mengamalkan pengurusan strategi.

mengikut pakar strategi, untuk merangka strategi yang terbaik, ia perlu mempunyai tiga komponen utama. Komponen strategi ini adalah satu susunan prosedur atau ‘framework’  yang disusun secara sistematik . Setiap komponen itu pula perlu saling berkaitan atau mempunyai kesinambungan di antara satu sama lain. Komponen-komponen atau langkah yang perlu ada dalam ‘framework’  sesebuah strategi  ialah:

   Menetapkan objektif.
   Membuat pelan tindakan, 
   Menggagihkan sumber untuk menyokong pelan tindakan tersebut. 
Tanpa ketiga-tiga komponen asas ini, strategi  yang dirangka itu tidak dapat dilaksanakan. Jika ia dilaksana atau dipraktis pun,berkemungkinan hasilnya tidak seperti yang diharapkan. Untuk mengetahui dengan lebih lanjut berkenaan proses merangka strategi dan komponen-komponen strategi ini serta beberapa strategi asas yang biasa dipraktiskan di dalam perniagaan, anda boleh membacanya di dalam buku 'Jom Bisness!' yang bakal berada di pasaran sedikit masa lagi.




 

No comments:

Hidup tidak selalunya indah Namun kita kena terima seadanya

Orang kata langit tak selalunya cerah, kadang kala ada datang juga ribut dan taufan. Namun kita diminta untuk terima apa yang berlaku itu se...