Entri: 5
Teks: Usry Abdullah
Dari perbincangan kita pada siri yang lalu, kita telah ketahui bahawa setelah dunia menjadi semakin maju, peperangan bukan lagi menjadi satu cara untuk sesebuah kerajaan itu menunjukkan kekuatan mereka atau sebagai cara mudah untuk menguasi sebuah kerajaan lain. Sebaliknya ia telah berubah dari peperangan kepada perdagangan. Sesebuah negara itu akan dikira kuat dan hebat jika produk atau perkhidmatan yang dikeluarkan oleh mereka diterima dan diguna oleh kebanyakan penduduk dari negara lain.
Semakin banyak negara dalam dunia ini menerima dan mengiktiraf produk mereka, semakin kuat sesebuah negara itu di mata dunia. Jepun,misalnya telah muncul sebagai salah satu negara perdagangan terkemuka dunia dengan jenama Honda dan Toyota, manakala Korea pula dengan jenama Hyundai dan Jerman dengan jenama BMW. Masing-masing akan bersaing untuk menjadi yang terbaik atau terkuat melalui produk atau perkhidmatan. Bukan lagi melalui penjajahan secara peperangan.
Semakin banyak negara dalam dunia ini menerima dan mengiktiraf produk mereka, semakin kuat sesebuah negara itu di mata dunia. Jepun,misalnya telah muncul sebagai salah satu negara perdagangan terkemuka dunia dengan jenama Honda dan Toyota, manakala Korea pula dengan jenama Hyundai dan Jerman dengan jenama BMW. Masing-masing akan bersaing untuk menjadi yang terbaik atau terkuat melalui produk atau perkhidmatan. Bukan lagi melalui penjajahan secara peperangan.
Di
samping menjaga reputasi dan produk, syarikat-syarikat dari negara tersebut juga
mempunyai strategi yang tersendiri untuk bersaing di antara satu sama lain. Sebagaimana penggunaan strategi dalam
peperangan, penggunaan strategi dalam perniagaan juga masih melibatkan peperangan. Tetapi kali ini ia bukan lagi peperangan melibatkan tentera tetapi ‘peperangan di
antara akal dengan akal’ di antara seorang pengurus dengan pengurus perniagaan
yang lain.
Cuma yang membezakan penggunaan strategi semasa peperangan berbanding penggunaan strategi dalam perniagaan ialah - strategi peperangan lebih mengutamakan cara bagaimana untuk menghancurkan musuh. Sebaliknya penggunaan strategi dalam perniagaan pula adalah lebih kepada bagaimana seseorang pengurus itu mencari jalan bagaimana beliau boleh mengelakkan syarikatnya dari bersaing secara berdepan dengan pihak musuh (pesaing). Ini adalah kerana dengan bersaing secara berdepan dengan pihak musuh (pesaing), ia akan mengakibatkan kerugian yang besar terutamanya jika syarikat kita hanya mempunyai sumber yang terhad berbanding syarikat pesaing. Banyak modal terpaksa dihabiskan untuk bersaing. Ini boleh mengurangkan keuntungan jika diteruskan untuk jangka panjang. Malah jika tersilap langkah, perniagaan yang diusahakan itu terpaksa ditutup kerana banyak modal digunakan untuk tujuan persaingan.
Cuma yang membezakan penggunaan strategi semasa peperangan berbanding penggunaan strategi dalam perniagaan ialah - strategi peperangan lebih mengutamakan cara bagaimana untuk menghancurkan musuh. Sebaliknya penggunaan strategi dalam perniagaan pula adalah lebih kepada bagaimana seseorang pengurus itu mencari jalan bagaimana beliau boleh mengelakkan syarikatnya dari bersaing secara berdepan dengan pihak musuh (pesaing). Ini adalah kerana dengan bersaing secara berdepan dengan pihak musuh (pesaing), ia akan mengakibatkan kerugian yang besar terutamanya jika syarikat kita hanya mempunyai sumber yang terhad berbanding syarikat pesaing. Banyak modal terpaksa dihabiskan untuk bersaing. Ini boleh mengurangkan keuntungan jika diteruskan untuk jangka panjang. Malah jika tersilap langkah, perniagaan yang diusahakan itu terpaksa ditutup kerana banyak modal digunakan untuk tujuan persaingan.
Untuk merangka
strategi bagi mencapai objektif tersebut, ahli akademik telah mengkaji
keberkesanan strategi yang digunakan oleh general-genaral terkenal seperti Sun Tzu, Xenophon, Clausewitz dan Moltke semasa peparangan dulu-dulu untuk
diadaptasikan ke dunia perniagaan bagi membantu syarikat-syarikat
ini bersaing. Proses mengkaji, mengubah, mengurus dan melaksanakan
strategi ini diamakan pengurusan strategi (Strategic Management). Di
sinilah lahirnya pakar-pakar startegi terkenal seperti Peter
Drucer, Wren, Chandler, Ansoff dan Andrew yang telah banyak menyumbang idea
dan konsep berkenaan strategi untuk diguna pakai oleh sesebuah syarikat untuk bersaing dan meluaskan pasaran.
No comments:
Post a Comment