Tuesday 24 November 2015

Strategi dan kelebihan persaingan (sambungan)


Entri: 9
Teks: Usry Abdullah
Foto:

Pada siri yang lalu  anda telah didedahkan tentang apa itu kelebihan persaingan (competitive advantage) dan mengapa setiap individu yang menjalankan perniagaan  perlu memastikan agar perniagaan mereka mencapai tahap ini.

Kelebihan persaingan ialah satu keadaan di mana perniagaan anda dapat menawarkan produk atau perkhidmatan yang mampu memberi kepuasan  kepada pelanggan  berbanding  produk atau perkhidmatan yang ditawarkan oleh peniaga lain yang juga turut sama beroperasi dalam pasaran  tersebut. Walaupun mereka menjalankan perniagaan yang sama dan beroperasi dalam pasaran yang sama, namun dengan adanya kelebihan persaingan ini, perniagaan anda lebih menonjol berbanding perniagaan yang diusahakan oleh pesaing.

Pelanggan juga bersedia untuk membeli produk atau perkhidmatan yang anda tawarkan pada harga yang ditetapkan. Walaupun  mempunyai pilihan lain, pelanggan tetap merasakan bahawa produk atau perkhidmatan yang anda tawarkan itu  'berbaloi' dengan  wang yang dibelanjakan.

Menyorot kembali kes perniagaan nasi lemak yang dibincangkan dalam siri yang lalu, dengan mengamalkan atau mempraktiskan 'strategi tertentu' dalam perniagaan, anda akan dapat membina kelebihan persaingan dalam industri penjualan nasi lemak di hadapan kilang tersebut. Perniagaan anda mampu bertahan walaupun menghadapi persaingan dari beberapa peniaga lain yang juga menjual nasi lemak di hadapan kilang itu. Gerai anda masih menjadi  pilihan di kalangan pekerja  dan orang ramai yang lalu lalang di kawasan itu. 

Kedudukan perniagaan anda dalam pasaran itu juga semakin kukuh dan ia  seakan menjadi satu 'halangan semulajadi' kepada peniaga baru yang berhasrat untuk turut sama berniaga nasi lemak di hadapan kilang tersebut. Di samping itu, dengan  mempunyai kelebihan persaingan ini, ia  memberi peluang untuk anda  menjana  pendapatan melebihi hasil yang diperolehi peniaga lain yang beroperasi di kawasan itu. Pengekalan pelanggan juga adalah tinggi. Pelanggan tetap dan pelanggan baru sentisa mengunjungi gerai anda saban hari.

Malangnya, disebabkan perubahan dalam pasaran, kelebihan persaingan yang dimiliki tidak mampu bertahan lama. Semua jenis perniagaan yang beroperasi dalam 'sistem pasaran terbuka' akan menghadapi situasi ini Perubahan dalam  pendapatan pengguna misalnya akan mempengaruhi corak perbelanjaan mereka. Citarasa dan trend perbelanjaan mereka  akan berubah seiring dengan tahap pendapatan yang mereka perolehi dan ini akan memberi kesan kepada  kelebihan persaingan yang perniagaan anda miliki. Di samping itu, kecenderungan peniaga lain untuk meniru produk atau perkhidmatan anda juga sedikit sebanyak boleh menghakis akan kelebihan persaingan yang anda miliki. Oleh itu, anda perlu sentiasa memantau keadaan ini supaya kelebihan persaingan yang perniagaan anda nikmati ini terus bertahan.

Bagaimana untuk mengekalkan kelebihan persaingan ini?

Di sinilah pentingnya anda mempunyai pengetahuan berkenaan strategi  dan pengurusan strategi. Dengan memiliki pengetahuan berkenaan strategi dan bagaimana mengurus strategi, ia akan membantu anda  untuk memahami dan menilai trend semasa dan menggunakan kekuatan yang dimiliki oleh syarikat anda untuk menyesuaikan perniagaan anda dengan perubahan  semasa. Di samping itu, dengan mempunyai kemahiran dalam mengurus strategi juga akan dapat memberi panduan kepada anda bagaimana anda boleh menggunakan sumber yang syarikat anda miliki bagi mencipta nilai dan membolehkan anda menghasilkan  produk atau perkhidmatan untuk ditawarkan kepada pelanggan.

Untuk mengekalkan kelebihan persaingan ini, anda disarankan agar memeriksa keberkesanan strategi yang dipratiskan ini dari masa ke semasa. Beberapa soalan tertentu biasanya akan ditanya semasa proses pemeriksaan akan keberkesanan strategi ini. Jika anda dapati strategi yang sedang diamalkan itu tidak lagi releven dan berkesan, anda dinasihatkan supaya merangka dan mempraktiskan strategi baru agar kelebiahan persaingan yang anda nikmati itu berkekalan. Untuk mengetahui bagaimana membuat pemeriksaan terhadap keberkesanan strategi yang anda amalkan dalam perniagaan, anda boleh pelajarinya dari buku 'Jom Bisness!' yang akan berada di pasaran sedikit masa lagi.

Sekian untuk kali ini. Jumpa lagi di entri yang akan datang. Wassalam. 

No comments:

Hidup tidak selalunya indah Namun kita kena terima seadanya

Orang kata langit tak selalunya cerah, kadang kala ada datang juga ribut dan taufan. Namun kita diminta untuk terima apa yang berlaku itu se...