Ramai yang berminat untuk menjalankan perniagaan kerana mengikut trend terkini sekiranya mereka menjalankan satu-satu perniagaan,
peluang untuk mempunyai status bebas kewangan adalah cerah. Tambahan pula di zaman kemelesetan ekonomi ini. Pekerjaan sukar diperolehi. oleh itu menjalankan perniagaan adalah jalan terbaik.
Lagi pun, jika dibaca dari buku-buku berkaitan keusahawan atau mengikuti bengkel perniagaan, untuk menjalankan perniagaan adalah mudah. Kita hanya perlu menyediakan produk yang sesuai dengan kehendak pelanggan dan kemudiannya rajin membuat promosi sama ada secara konvensional atau menggunaan medium sosial.
Kemudian jika pelanggan tersebut memang memerlukan produk yang kita jual itu, mereka akan mengubungi kita dan membeli produk atau perkhidmatan yang ditawarkan.
Lagi pun, jika dibaca dari buku-buku berkaitan keusahawan atau mengikuti bengkel perniagaan, untuk menjalankan perniagaan adalah mudah. Kita hanya perlu menyediakan produk yang sesuai dengan kehendak pelanggan dan kemudiannya rajin membuat promosi sama ada secara konvensional atau menggunaan medium sosial.
Kemudian jika pelanggan tersebut memang memerlukan produk yang kita jual itu, mereka akan mengubungi kita dan membeli produk atau perkhidmatan yang ditawarkan.
Tapi adakah semudah itu proses berjual beli?
Jawapannya ialah tidak.
Mengapa pelanggan tidak berurusan dengan anda sebaliknya mereka akan berurusan dengan penjual lain?
Mengikut teori psikologi jualan, terdapat beberapa sebab atau faktor mengapa pelanggan suka berurus niaga dengan sesorang peniaga, walaupun dalam masa yang sama terdapat lagi beberapa peniaga lain yang turut sama menjual produk atau perkhidmatan yang mereka inginkan.
Jika anda menyedari akan perkara ini, anda juga boleh menarik pelanggan itu untuk berurusan dengan anda. Kali ini kita bincang beberapa sebab mengapa seseorang pelanggan suka untuk berurusan atau berjual beli dengan seseorang peniaga.
Faktor-faktor mengapa seseorang itu memilih peniaga tertentu untuk berurusan ialah seperti berikut;
1.
Kepercayaan
Sikap yang ditunjukkan oleh peniaga akan menentukan
kejayaan kepada perniagaan yang beliau usahakan. Selain dari rajin membuat promosi kepada bakal pelanggan, sikap atau cara seseorang peniaga itu melayan pertanyaan atau cara beliau memberi
penerangan kepada pelanggan turut mempengaruhi pelanggan untuk berurusan dengannya.
Sikap ini akan menanam satu kepercayaan kepada bakal pelanggan untuk berurusan dengan beliau. Ini adalah kerana pelanggan juga adalah manusia biasa seperti anda. Mereka lebih suka berurusan dengan individu yang mesra dan mereka percaya.
Oleh itu bina kepercayaan pelanggan dengan cara anda sendiri. Sebagaimana yang pernah dinyatakan oleh Shari Levitin (2017), ‘’apabila seseorang peniaga itu berjaya menjalinkan hubungan baik dengan pelanggan, pulangan yang bakal dinikmati adalah amat besar. Semakin rapat hubungan anda dengan mereka, semakin mudah dan semakin senang urusan jual beli berlaku. "
Sikap ini akan menanam satu kepercayaan kepada bakal pelanggan untuk berurusan dengan beliau. Ini adalah kerana pelanggan juga adalah manusia biasa seperti anda. Mereka lebih suka berurusan dengan individu yang mesra dan mereka percaya.
Oleh itu bina kepercayaan pelanggan dengan cara anda sendiri. Sebagaimana yang pernah dinyatakan oleh Shari Levitin (2017), ‘’apabila seseorang peniaga itu berjaya menjalinkan hubungan baik dengan pelanggan, pulangan yang bakal dinikmati adalah amat besar. Semakin rapat hubungan anda dengan mereka, semakin mudah dan semakin senang urusan jual beli berlaku. "
2.
Kualiti produk atau perkhidmatan yang ditawarkan
Untuk sesetengah produk peribadi
seperti jam tangan, beg tangan atau pun barang kemas, kebiasaannya kualiti lebih
memainkan peranan dalam mempengaruhi pelanggan membeli produk tersebut berbanding dengan harga yang ditawarkan.
Pelanggan akan merasakan seperti ada satu kepuasan sekiranya dapat memakai perhiasan yang berkualiti. Oleh itu beliau sedia untuk berkompromi berkenaan harga. Walaupun harga produk yang anda jual itu lebih mahal sedikit berbanding produk yang sama dipasaran, tetapi pelanggan akan tetap membeli produk itu dari anda sekiranya anda boleh menunjukkan atau membuktikan kepada pelanggan betapa pentingnya produk anda itu kepada mereka.
Jika anda berjaya membuktikan bahawa produk anda adalah penting buat mereka, urusan jual beli akan berlaku.
Pelanggan akan merasakan seperti ada satu kepuasan sekiranya dapat memakai perhiasan yang berkualiti. Oleh itu beliau sedia untuk berkompromi berkenaan harga. Walaupun harga produk yang anda jual itu lebih mahal sedikit berbanding produk yang sama dipasaran, tetapi pelanggan akan tetap membeli produk itu dari anda sekiranya anda boleh menunjukkan atau membuktikan kepada pelanggan betapa pentingnya produk anda itu kepada mereka.
Jika anda berjaya membuktikan bahawa produk anda adalah penting buat mereka, urusan jual beli akan berlaku.
3.
Menjimatkan masa dan wang
Kadang-kadang, ada juga di
kalangan pelanggan yang mempunyai jadual kerja yang sebok. Oleh itu beliau
tidak suka menunggu dalam tempoh yang lama bagi menanti peniaga memberi respond pada setiap pertayaan yang mereka ajukan. Malah pelanggan sebegini lebih
menghargai seseorang peniaga itu sekiranya beliau memperudahkan sesuatu urusan..
Jika anda boleh memberi respond yang cepat dan
menyediakan perkhidmatan dengan lebih pantas berbanding peniaga lain, pembeli sebegini
bersedia untuk membeli barangan yang anda jual itu walaupun harga yang anda
tawarkan mungkin lebih mahal sedikit berbanding peniaga lain.
Mereka lebih menghargai anda dan sedia untuk berurusan dengan anda kerana mereka tahu anda mampu menyelesaikan masalah mereka lebih pantas.
Mereka lebih menghargai anda dan sedia untuk berurusan dengan anda kerana mereka tahu anda mampu menyelesaikan masalah mereka lebih pantas.
4.
penyampaian mesej yang jelas
Semua peniaga maklum bahawa
dengan membuat promosi akan dapat menarik pengguna untuk membeli produk atau
perkhidmatan mereka. Tanpa promosi, bakal pelanggan tidak akan tahu apa produk
atau perkhidmatan yang anda jual.
Namun, ramai peniaga yang membuat aktiviti promosi tetapi mesej yang ingin disampaikan itu tida jelas kepada bakal pelanggan. Dengan ini pelanggan tidak faham apa kelebihan produk atau perkhidmatan anda kepada mereka.
Namun, ramai peniaga yang membuat aktiviti promosi tetapi mesej yang ingin disampaikan itu tida jelas kepada bakal pelanggan. Dengan ini pelanggan tidak faham apa kelebihan produk atau perkhidmatan anda kepada mereka.
Salah satu sebab mengapa sesebuah perniagaan itu wujud adalah untuk
membantu pengguna menyelesaikan masalah mereka. Oleh itu sebagai penjual, anda
perlu fikirkan bagaimana cara untuk anda membuat pelanggan sedar akan kewujudan
anda dan mencari jalan bagaimana untuk meyakinkan mereka bahawa anda boleh membantu menyelesaikan masalah
mereka.
Jika anda berjaya membuktikan produk atau perkhidmatan anda dapat membantu mereka, prospek tersebut akan sedia untuk menjadi pelanggan anda dan membelinya dari anda.
Jika anda berjaya membuktikan produk atau perkhidmatan anda dapat membantu mereka, prospek tersebut akan sedia untuk menjadi pelanggan anda dan membelinya dari anda.
5.
Khidmat tambahan
Ramai yang menganggap bahawa tanggungjawab
seseorang peniaga ialah menyediakan produk dan menjualnya kepada pelanggan.
Selepas itu, hubungan tersebut dikira sudah terputus. Mereka hanya menjaga pelanggan sewaktu membuat promosi produk dan semasa aktiviti jual beli sahaja, selepas pembayaran
dibuat, mereka tidak memperdulikan pelanggan itu lagi. Malah ada ketikanya
mereka juga tidak melayan sebarang pertanyaan lanjut dari pelanggan selepas
proses jual beli berlaku.
Sebagai seorang pelanggan, mereka
kadang-kadang suka malah mengharapkan layanan mesra bukan saja semasa mereka
membuat pembelian tetapi juga selepas jualan.
Tambahan pula jika pembelian itu melibatkan harga yang mahal sehingga
mencecah ratusan ringgit atau ribuan ringgit untuk satu-satu produk. Oleh itu bersedialah untuk memberi sedikit layanan selepas pembelian asalkan ia tidak melanggar etika jual beli.
Pepatah Inggeris ada mengatakan “Customer
satisfaction is worthless. Customer loyalty is priceless..”
Dengan menyediakan perkhidmatan selepas jualan yang bersesuaian, ia akan menyebabkan pelanggan itu rasa dihargai dan kebiasaannya mereka akan menjadi pelanggan setia anda. Malah tidak mustahil sekiranya beliau juga turut memperkenalkan rakan atau ahli keluarga beliau supaya menjadi pelanggan anda.
Dengan menyediakan perkhidmatan selepas jualan yang bersesuaian, ia akan menyebabkan pelanggan itu rasa dihargai dan kebiasaannya mereka akan menjadi pelanggan setia anda. Malah tidak mustahil sekiranya beliau juga turut memperkenalkan rakan atau ahli keluarga beliau supaya menjadi pelanggan anda.
Sekian untuk kali ini
No comments:
Post a Comment