Sunday, 30 July 2017

4 langkah memperkenalkan jenama mengikut Stail Vida Beuty



Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada pengunjung blog Strategi Pemasaran dan Pengurusan Perniagaan. 

Dalam suasana  atau keadaan persaingan yang semakin sengit seperti sekarang ini, hanya perniagaan yang mempunyai asas yang kukuh saja yang mampu bersaing dan bertahan. Manakala yang tidak mempunyai asas yang kukuh pula mungkin akan wujud buat sementara waktu sebelum perlahan-lahan 'terkeluar dari pasaran'.

Sudah tentu anda tidak mahu perniagaan yang dibina itu menerima nasib yang sedemikan rupa. Oleh itu anda perlu mempunyai strategi supaya perniagaan anda kekal bersaing. Salah satu strategi untuk memastikan perniagaan anda terus bersaing ialah dengan mempunyai jenama yang kukuh.  Apabila jenama anda kukuh, anda akan dikenali oleh pembeli dan mereka akan menyokong produk atau perkhidmatan anda secara berterusan walaupun tanpa membuat promosi yang kerap.


Apa itu Brand atau PENJENAMAAN?


Mengikut istilah pemasaran, BRANDING ialah nama, simbol, lambang atau kombinasi di antara elemen-elemen tadi yang bertujuan untuk membezakan di antara produk anda dengan produk  syarikat lain. 

Brand akan memberi ciri kelainan atau dimensi tambahan produk atau perkhidmatan anda berbanding produk syarikat lain di pasaran. Antara langkah yang biasa dilakukan oleh sesebuah syarikat ketika melakukan aktiviti penjenamaan  ialah dengan mengubah reka bentuk produk, menambahkan lagi penggunaan atau pun menambahkan  kandungan istimewa tertentu ke dalam produk mereka.

Walaupun produk yang anda keluarkan itu mempunyai ciri istimewa  sebagaimana yang disenaraikan tadi, tetapi sekiranya anda tidak tahu bagaimana untuk memperkenalkan Jenama atau Brand anda kepada dunia luar, pelanggan atau bakal pelanggan tetap tidak akan kenal produk atau perkhidmatan anda itu. Malah mereka tidak sedar bahawa produk anda ada dijual di pasaran.

Untuk entri kali ini kita bincangkan empat langkah bagaimana anda boleh membina Brand produk atau perkhidmatan anda mengikut kaedah atau 'stail' yang digunakan oleh syarikat Vida Beauty.  Walaupun langkah yang dibincangkan ini bukanlah 100% dari syarikat Vida Beauty tetapi langkah atau teknik ini hampir sama konsepnya dengan taktik penjenamaan yang dipraktiskan oleh syarikat itu. 
Langkah-langkah untuk anda membuat penjenamaan mengikut cara atau teknik Vida Beauty adalah seperti berikut;


1.       Kenali USP produk atau perkhidmatan anda

Ramai di kalangan anda mungkin sudah tahu apa itu USP atau ‘unique sales proposition’. Kepada mereka yang masih samar-sama akan maksud istilah ini,   USP ialah  apa kepakaran anda yang boleh ditonjolkan dan ianya berbeza dengan kepakaran orang lain. Manakala untuk produk pula, USP produk bermaksud  apa ciri yang paling menonjol yang ada dalam produk anda  dan tak ada dalam produk yang dikeluarkan oleh syarikat lain.
Contohnya, dalam kes Vida Beauty yang sedang kita kaji ini, salah satu produk yang menonjol  yang dikeluarkan oleh syarikat ini ialah PAMOGA. Produk PAMOGA ini mengandungi ekstrak pati buah delima yang sememangnya dipercayai oleh orang-orang  dahulu untuk mengekalkan kecergasan dan menjaga kesihatan. 
Untuk memperkenalkan produk anda pula, pilihlah satu keunikan yang terdapat dalam produk anda itu dan keunikan tersebut tidak ada pada produk orang lain. Kemudian anda tonjolkan keunikan produk anda tadi sewaktu proses penjenamaan nanti.


2.       Pilih saluran promosi yang betul

Setelah anda tahu apa keunikan atau USP produk anda, peringkat seterusnya ialah anda perlu  membuat sedikit kajian tentang demografik pelanggan seperti di mana mereka tinggal, berapa umur sasaran mereka, apa tahap pendidikan mereka dan yang paling penting ialah medium apa yang sesuai dan berkesan untuk menyampaikan mesej berkenaan produk anda itu supaya ianya sampai kepada mereka. Contohnya blog, twitter, surat khabar, radio, atau melalui medium televisyen.
Langkah bagaimana membuat demografi pelanggan boleh dibaca di dalam mana-mana buku-buku keusahawanan atau pemasaran. Atau anda boleh juga menghadiri mana-mana seminar keusahawanan yang dianjurkan di luar sana. 

Bagi syarikat Vida Beauty, mereka memilih untuk menggunakan medium televisyen dan radio untuk menyampaikan mesej berkenaan keunikan PAMOGA kepada bakal pelanggan mereka. 



3.       Mencipta  ‘High Impact content’

Setelah mengetahui latar belakang atau demografi pelanggan, seterusnya anda perlu membuat satu iklan yang benar-benar berkesan dengan mencipta satu ‘high quality content’. ‘High quality content’, ini akan mebuatkan bakal pelanggan di luar sana terkesan apabila melihat atau membaca mesej anda dan seterusnya memberi respond seperti yang diharapkan.



Untuk langkah ini, anda perlu mempunyai kreativiti bagaimana mencipta satu ‘content’ yang berkualiti agar mesej anda itu dapat memberi impak kepada prospek dan meransang  mereka membeli produk atau perkhidmatan anda apabila mereka membacanya di dalam akhbar dan majalah atau ketika mereka menontonnya di kaca televisyen.



Peruntukkan masa yang secukupnya supaya anda dapat mencipta ‘high-quality content’ yang sesuai. Jika anda tidak mempunyai kemahiran, anda boleh mengupah mana-mana 'copy writer' atau pakar pemasaran menyediakan 'high quality content' ini bagi pihak anda.



Dalam kes PAMOGA,  syarikat Vida Beauty  mempromosikan keunikan dan kebaikan  PAMOGA dengan menayangkan iklan pendek tetapi cukup memberi impak kepada penonton. 
entu anda pernah menonton iklan PAMOGA di kaca televisyen anda, bukan?  Walaupun ada sesetengah individu mengatakan aksi dalam iklan tersebut kelihatan agak ‘gedik’, tetapi dari sudut positifnya aksi ‘gedik’ itu telah berjaya memikat penonton untuk mengingati iklan PAMOGA tadi dan mendorong mereka menontonnya berulang kali. Ini seterusnya meransang penonton untuk mencuba produk PAMOGA keluaran syarikat ini.



4.       Menjaga dan mengeratkan hubungan Pelanggan

‘High impact content’ sahaja tidak mencukupi jika tidak disertakan oleh tindakan susulan. Dengan adanya tindakan susulan, ia bukan saja meransang pelanggan untuk membuat pembelian semula malah ia juga dapat menarik pelanggan baru  mencuba produk anda. 


Begitulah yang dilakukan oleh syarikat Vida Beauty ini. Untuk meneruskan kesinambungan kepada ‘high impact content’ yang ditayangkan semasa aktiviti pengiklanan di kaca televisyen, syarikat ini juga membina hubungan pelanggan  melalui penajaan rancangan Gegar Vaganza, Anugerah Juara Lagu dan ABPBH serta beberapa rancangan realiti yang lain.  Malah ada juga individu tertentu yang ditaja oleh syarikat Vida Beauty ini pergi menunaikan umrah. Di samping dapat membantu memperkenalkan produk kepada bakal pelanggan, tindakan ini  juga sebagai satu cara menghargai kesetiaan pelanggan mereka. 

Mungkin anda tidak bernasib baik atau tidak semewah Dato Seri Vida untuk menaja pelanggan anda menunaikan umrah, namun ada beberapa alternatif lain  yang mungkin dapat dilaksanakan untuk tujuan ini.Fikir dan carilah cara bagaimana untuk membina hubungan pelanggan agar proses penjenamaan ini berterusan dan mengurangkan bajet pengiklanan anda.



Kesimpulan dari perbincangan kali ini ialah, untuk terus kekal bersaing terutamanya ketika ekonomi yang suram seperti sekarang ini memerlukan sesebuah perniagaan itu mempunyai asas yang kukuh. Salah satu langkah untuk membina asas perniagaan ialah melalui aktiviti penjenamaan atau branding. Selain ia dapat membezakan produk atau perkhidmatan anda dengan produk syarikat lain, penjenamaan juga dapat menjimatkan kos pengiklanan sekiranya dilaksanakan dengan betul dan berkesan.


Namun begitu, PENJENAMAAN bukanlah sesuatu tugas yang mudah. Ia memerlukan anda kreatif dan  setiap tindakan yang dilakukan pula mempunyai kesinambungan di antara satu sama lain. Sekiranya tindakan yang dilakukan itu tidak bersambung atau tidak mempunyai mempunyai kesinambungan, aktiviti penjenamaan ini akan gagal.

Sekian untuk kali ini

No comments:

Antara Bawang dan Membawang

Istilah ‘Mak cik Bawang’ menjadi trending empat, lima tahun lepas dan ia semakin ‘ advance ’ dari masa ke semasa, seiring dengan kemajuan ...