Sebagai seorang usahawan sudah pasti anda mengingini supaya ramai pengguna membeli produk atau perkhidmatan yang anda keluarkan .Lebih-lebih lagi jika anda baru saja memulakan perniagaan. Sekiranya pelanggan tidak menyedari akan kehadiran produk anda di pasaran, perniagaan anda bakal menerima nasib yang malang.
Oleh itu anda perlu mencari formula bagaimana untuk memperkenalkan produk atau perkhidmatan anda kepada bakal pembeli.
Kebiasaannya syarikat akan menggunakan kaedah ‘marketing mix’ yang dikenali sebagai 4P (produk, price, promotion dan place) sewaktu memperkenalkan produk atau perkhidmatan mereka ke dalam pasaran. Mengikut konsep 'marketing mix' ini, setiap usahawan perlu menguruskan keempat-empat elemen ini dengan seimbang sewaktu memperkenalkan produk mereka kepada pengguna. Sekiranya salah satu elemen ini tidak diberi perhatian, aktiviti pemasaran itu akan gagal.
Kebiasaannya syarikat akan menggunakan kaedah ‘marketing mix’ yang dikenali sebagai 4P (produk, price, promotion dan place) sewaktu memperkenalkan produk atau perkhidmatan mereka ke dalam pasaran. Mengikut konsep 'marketing mix' ini, setiap usahawan perlu menguruskan keempat-empat elemen ini dengan seimbang sewaktu memperkenalkan produk mereka kepada pengguna. Sekiranya salah satu elemen ini tidak diberi perhatian, aktiviti pemasaran itu akan gagal.
Namun begitu, ketika keadaan ekonomi semasa yang kurang memberangsangkan dan mencabar seperti sekarang ini, mempraktiskan konsep 'marketing mix' ini secara sendirian adalah tidak praktikal. Ia perlu digabungkan dengan beberapa strategi lain supaya lebih berkesan. Tambahan
pula, setiap hari pelbagai jenis produk dan perkhidmatan yang sama atau seakan sama dengan produk atau perkhidmatan yang anda keluarkan juga turut dijual oleh pengusaha lain.
Kali ini saya akan kongsikan tiga strategi yang terbukti berkesan dalam membantu anda memperkenalkan produk di pasaran . Salah satu strategi yang bakal dibincangkan.
Kali ini saya akan kongsikan tiga strategi yang terbukti berkesan dalam membantu anda memperkenalkan produk di pasaran . Salah satu strategi yang bakal dibincangkan.
1.
Penjenamaan (Branding)
Branding atau penjenamaan ialah satu proses di mana anda cuba 'mencipta nama' di dalam pasaran. Dalam konteks ini, anda perlu mengalih persepsi atau perhatian pengguna dari membeli produk lain supaya beralih kepada produk anda.
Proses penjenamaan akan memberi penambah nilai kepada produk anda. Ini adalah kerana majoriti pengguna pada hari ini, terutamanya generasi 'Y' lebih mementingkan jenama berbanding ciri-ciri lain yang ada pada produk tersebut. Sekiranya produk itu mempunyai jenama, mereka akan berusaha untuk membelinya. Mereka merasa satu kebanggan apabila dapat memakai atau menggunakan produk yang mempunyai jenama berbanding produk biasa yang tidak berjenama.
Misalnya, kanak-kanak akan merasa bangga dan tanpa segan silu menunjukkan jenama KIKO atau KIKI Lala yang tertampal pada baju mereka kepada kawan-kawan di sekolah atau tadika. Kita sendiri pun akan merasa satu kepuasan dan megah jika dapat memandu kereta berjenama BMW berbanding kereta Produa Kancil atau MyVi.
Oleh itu anda perlu mencipta jenama anda sendiri supaya pengguna di luar sana perasan akan kehadiran produk atau perkhidmatan anda.
Antara langkah yang selalu diguna oleh sesebuah syarikat ketika proses penjenamaan ialah dengan memperkenalkan logo atau simbul tertentu pada produk mereka bagi membezakannya dengan produk mereka dengan yang dikeluarkan oleh syarikat lain.
Contohnya syarikat pengeluar roti Gardenia menggunakan logo 'uncle Slocom' pada plastik pembungus roti untuk membezakan di antara roti mereka dengan roti keluaran syarikat lain. Manakala syarikat KFC pula menggunakan logo Colonel Harland David Sanders yang dicetak di kotak atau cawan minuman sebagai logo mereka. Syarikat-syarikat ini seterusnya akan menggunakan logo tersebut ketika membuat promosi, sama ada melalui media cetak mahupun media elektronik.
2. Bentuk atau cara pembungkusan produk.
Selain dari aktiviti penjenamaan, corak atau cara syarikat
mempesembahkan produk mereka din pasaran juga dapat menarik bakal pelanggan membeli produk tersebut. Strategi ini memerlukan anda 'mereka' satu kaedah pembungkusan produk anda.
Strategi
ini diperkenalkan oleh Wiltshire pada tahun 1982. Beliau mendapati dengan cara pembungkusan
produk yang unik akan membantu melonjakkan jualan produk itu di pasaran. Ini
adalah kerana mengikut kajian psikologi, kebiasannya pengguna akan tertarik untuk membeli sesuatu produk itu disebabkan oleh keunikan pembalutnya atau corak persembahan produk tersebut berbanding ciri-ciri yang ada di dalam produk itu sendiri.
Contohnya, dalam perniagaan menjual air mineral. Terdapat beberapa syarikat pengeluar air mineral di negara kita seperti AQUA, Spritzer, Bleu dan Cactus. Khasiat, rasa dan punca air yang digunakan tidak dapat membezakan produk keluaran Spritzar dengan Blue mahupun Cactus . Oleh itu ciri-ciri ini tidak boleh digunakan olehsyarikat pengeluar air minuman tersebut ketika membuat promosi.
Dengan ini mereka perlu mencari satu kaedah lain untuk membezakan produk mereka di samping menarik minat pengguna untuk membelinya. Oleh itu syarikat pengeluar air mineral ini menggunakan bentuk botol yang berbeza bagi menarik minat pengguna membeli air mineral keluaran merka selain dari faktor harga.
3.
Penjagaan kualiti produk atau perkhidmatan
Strategi seterunya yang boleh dipraktiskan oleh anda bagi memperkenalkan produk anda di pasaran ialah dengan melalui penjagaan kualiti. Strategi ini juga terbukti berjaya dan ia telah dipraktiskan oleh syarikat pengeluar ubat terbesar,
Norvatis semenjak tahun 2002 lagi.
Sekian untuk kali ini.
Mereka terpaksa mempraktiskan strategi ini kerana syarikat mereka agak ketinggalan dalam aktiviti innovasi. Syarikat ini tidak berupaya untuk mengeluarkan produk
baru yang mengikut trend semasa sebagaimana pesaingnya. Kebiasaannya jika sesebuah syarikat pharmaceutikal itu tidak dapat mengeluarkan produk baru di pasaran sekurang-kurangnya dalam tempoh dua tahun sekali berbanding pesaing mereka, syarikat itu akan ketinggalan dan gagal.Pasaran mereka akan dikuasai oleh syarikat pesaing.
Untuk mengelakkan pasaran mereka dikuasai pesaing, pengurus syarikat telah mengarahkan pekerja supaya menjaga kualiti produk sebelum ianya dipasarkan. Hasilnya, walaupun syarikat mereka ketinggalan dalam aktiviti mencipta produk baru, namun dengan mempraktiskan strategi penjagaan kualiti, syarikat ini masih mampu untuk bersaing malah mereka berjaya melonjakkan jualan sebanyak 13% pada
suku pertama tahun tersebut.
Sekian untuk kali ini.
3 comments:
jom blog-walking https://nasriahabdullah.blogspot.my/
i follow
Empat elemen tu ada detail tak? nak baca lebih lanjut..hehhe
Post a Comment