Thursday 19 July 2018

GST VS SST


Isu  berkenaan kesan cukai SST kepada pengguna nampaknya masih hangat diperkatan. Jika semalam  ada pihak yang melahirkan  kebimbangan akan berlakunya kenaikan kos apabila kita mengunjugi  restoran terpilih atau coffe house yang beroperasi di hotel-hotel di seluruh negara, hari ini giliran Persatuan Penjual  Otomotif Malaysia (MAA) pula menyuarakan  kebimbangan mereka yang  harga kenderaan juga mungkin akan meningkat apabila  cukai  SST 10% dilaksanakan nanti.

Malah mereka turut menjangkakan  harga kereta akan menjadi lebih mahal berbanding semasa era GST sebelum ini dan  mensasarkan jualankenderaan akan merosot sebanyak 5,000 unit dari sasaran awal iaitu 590,000 bagi jualan keseluruhan tahun 2018. Ini adalah kerana kadar SST ialah 10% sedangkan kadar GST hanyalah 6% sahaja.

Begitu juga dengan persatuan pengilang dan Industri Malaysia  (FFM). Mereka  juga melahirkan kebimbangan apabila SST dilaksanakan nanti, ia akan meningkatkan semula  kos pengeluaran dan  menyebabkan mereka terpaksa menaikkan harga jualan produk yang  mereka keluarkan. Ini seterusnya akan menyumbang kepada kemerosotan  jualan sebagaimana yang  pernah dialami sewatu   zaman GST dilaksanakan dua tahun yang lalu.

Dalam konteks ini, jika mengikut perkiraan biasa, apa yang dinyatakan oleh Persatuan Penjual Otomotif Malaysia (MAA) dan Persatuan Pengilang dan Industri Malaysia (FFM) itu ada juga benarnya, namun perkiraan itu  mungkin tidaklah  begitu tepat.

Tidak dinafikan bahawa akan berlaku kenaikan ke atas harga kereta apabila SST dilaksanakan nanti kerana nilai SST ialah 10% sedangkan GST Cuma 6%.  Jika harga kereta RM30,000 ia akan menjadi RM 33,000 sedangkan sewaktu GST, harganya mungkin akan naik sebanyak RM31,000 sahaja.

Tetapi  perlu diingat bahawa cukai SST ini hanya dikenakan pada peringat pertama dalam sistem rantaian nilai (Value chain) sahaja sedangkan GST dikenakan pada setiap peringkat rantaian nilai. Walaupun mungkin harga kereta menjadi lebih  rendah semasa zaman GST dilaksanakan, namun begitu untuk jangka panjang, ia merugikan pihak pengguna.

Apabila kita membeli kereta, kita pasti mahu kenderaan tersebut sentiasa dalam keadaan terbaik.Oleh itu  Ia  perlu diselenggara (servis) mengikut jadual. Oleh itu kita jangan lupa bahawa  komponen alat ganti seperti minyak hitam, oil filter, air filter, spark plug, cecair radiator, pernah dikenakan GST sebelum ini. Begitu juga dengan insuran kenderaan sewaktu kita ingin memperbaharui cukai jalan, juga tertakluk pada GST 6%. Itu belum kira kos sewaktu nak tukar tayar kereta, viper yang dah keras, lampu signal yang pecah  dan alat ganti yang lain. Juga dikenakan GST.

Rasanya jika dihitung kos-kos ini, perbelanjaan keseluruhan sewaktu kita hidup dizaman GST adalah lebih tinggi berbanding kesan yang bakal kita hadapi apabila SST dilaksanakan nanti. Tambahan pula ada  khabar angin sedang  bertuip menyatakan  pihak kerajaan sedang mempertimbangkan untuk mengecualikan cukai ke atas alat ganti kenderaan.

Begitu juga dengan kebimbangan akan berlakunya kenaikan kos produk apabila SST dilaksanakan nanti. Tidak dinafikan akan berlakunya kenaikan kos akibat dari pengenalan 10% cukai SST sedangkan GST Cuma 6% sahaja. Namun, seperti yang dinyatakan tadi, SST hanya dikenakan sekali sahaja, iaitu  pada peringkat pertama rantaian nilai  (Value chain) sedangkan GST dikenakan di setiap peringkat rantaian nilai. 

Jika rantaian nilai itu memunyai  tiga  peringkat, maka ketiga-tiga  peringkat tersebut akan dikenakan GST.  Misalnya, baju .  selepas ianya dikeluarkan di kilang pakaian, ia akan dijual kepada pemborong, pada peringkat ini ia  akan dikenakan 6% GST. Kemudian, dari  tangan pemborong baju tadi dijual kepada pemilik  pasaraya, lagi 6% GST dikenakan, dan akhirnya anda pun beli baju tersebut, juga dengan harga yang telah dicampurkan  dengan  6% GST. Jumlah keseluruhan GST yang dibayar ialah  18% berbanding SST yang hanya  10%.

Walau bagaimana pun, ini adalah perkiraan awal. Orang kata benda masih di awan-awangan.  Masih lagi dalam perkiraan dan perbahasan.  Malah pihak kerajaanjuga  masih belum mengumumkan secara rasmi dan bagaimana sistem ini akan dilaksanakan. 

Namun apa yang pasti, sebagaimana di zaman  GST sebelum ini terdapat beberapa produk yang bebas GST. Begitu juga dengan sistem SST nanti. Produk seperti kangkung, ikan masin, budu, dan  nasi goreng sifar GST tetap tidak diusik oleh kerajaan. Produk-produk tersebut tetap menjadi produk bebas SST. Jadi golongan B40 mungkin tidak akan terkesan apabila cukai SST ini dilaksanakan nanti kerana mereka masih boleh menikmati barang yang bebas cukai.

Sekian coretan petang

3 comments:

Jaja | Youth Skincare said...

Banyak pendapat dan komentar pasal SST vs GST ni. Tapi memang betul tu SST hanya dikenakan pada 1 peringkat je kalau nak banding dengan GST yang banyak peringkat tu sehinggalah ke pengguna.

Apa2 pun kita harap kerajaan akan kaji pelaksaan sebaiknya :)

usryabdullah said...

kalau ikut teorinya memang begini, tapi sikap peniaga yang memanipulasi harga akan menyebabkan orang ramai akan mengkritik sistem SST ini. Apa-apa pun, kita tunggu perlaksanaannya September nanti.

Yaya Mohd said...

penin bila fikr ada sst ni..hmmm

Hidup tidak selalunya indah Namun kita kena terima seadanya

Orang kata langit tak selalunya cerah, kadang kala ada datang juga ribut dan taufan. Namun kita diminta untuk terima apa yang berlaku itu se...