Teks: Usry Abdullah
Image: Google Image
Perancangan boleh didefinisikan sebagai satu proses kita membuat persediaan. Di mana kita membuat persediaan bagaimana untuk menggunakan
segala sumber yang kita ada untuk dimanafaatkan secara optimum bagi mencapai objektif yang ditetapkan (Mohamed.,2007).
Contohnya ialah anda telah menetapkan sasaran jualan syarikat anda untuk bulan Mac 2016 nanti ialah RM4,000. Oleh itu anda perlu membuat beberapa langkah bagaimana untuk anda mencapai sasaran tersebut. Proses merangka dan membuat pelan inilah dinamakan proses perancangan.
Proses membuat perancangan perniagaan ini terbahagi kepada dua peringkat iaitu:
Aktiviti membuat penilaian atau analisis pasaran dan peringkat ke dua ialah aktiviti merangka pelan atau strategi perniagaan.
Mengikut Michelson dan Michelson (2010), proses membuat perancangan dan aktiviti memantau persekitaran ini adalah diadaptasikan dari strategi ketenteraan yang diasaskan oleh general Sun Tzu pada kurun ke5 sebelum masihi. Genal Sun Tzu adalah seorang panglima perang yang terkenal dalam sejarah China dan beliau telah berjaya membantu Dinasti Song memperluasan pengaruhnya.
Dalam strategi peperangan yang diilhamkan oleh beliau, Sun Tzu amat menekankan kepada aktiviti membuat perancangan. Menurut beliau, Aktiviti membuat perancangan ini adalah penting kerana dengan membuat perancangan yang rapi, sesebuah negara itu akan dapat menewaskan musuh mereka dengan mudah tanpa perlu melalui tempoh peperangang yang panjang.
Sekiranya peperangan itu berlarutan untuk tempoh yang panjang, ia bukan saja akan mengorbankan banyak nyawa dan membawa kemusnahan kepada harta benda tetapi juga memerlukan perbelanjaan yang besar untuk membiayainya. Oleh itu Sun Tzu amat menekankan kepada aktiviti membuat perancangan ini.
Kata-kata beliau yang mashur ialah seperti di bawah ;
Contohnya ialah anda telah menetapkan sasaran jualan syarikat anda untuk bulan Mac 2016 nanti ialah RM4,000. Oleh itu anda perlu membuat beberapa langkah bagaimana untuk anda mencapai sasaran tersebut. Proses merangka dan membuat pelan inilah dinamakan proses perancangan.
Proses membuat perancangan perniagaan ini terbahagi kepada dua peringkat iaitu:
Aktiviti membuat penilaian atau analisis pasaran dan peringkat ke dua ialah aktiviti merangka pelan atau strategi perniagaan.
Mengikut Michelson dan Michelson (2010), proses membuat perancangan dan aktiviti memantau persekitaran ini adalah diadaptasikan dari strategi ketenteraan yang diasaskan oleh general Sun Tzu pada kurun ke5 sebelum masihi. Genal Sun Tzu adalah seorang panglima perang yang terkenal dalam sejarah China dan beliau telah berjaya membantu Dinasti Song memperluasan pengaruhnya.
Dalam strategi peperangan yang diilhamkan oleh beliau, Sun Tzu amat menekankan kepada aktiviti membuat perancangan. Menurut beliau, Aktiviti membuat perancangan ini adalah penting kerana dengan membuat perancangan yang rapi, sesebuah negara itu akan dapat menewaskan musuh mereka dengan mudah tanpa perlu melalui tempoh peperangang yang panjang.
Sekiranya peperangan itu berlarutan untuk tempoh yang panjang, ia bukan saja akan mengorbankan banyak nyawa dan membawa kemusnahan kepada harta benda tetapi juga memerlukan perbelanjaan yang besar untuk membiayainya. Oleh itu Sun Tzu amat menekankan kepada aktiviti membuat perancangan ini.
Kata-kata beliau yang mashur ialah seperti di bawah ;
~Victory is the main object in war. If this is long delayed, weapons will become blunt and the ardour of the soldiers will be dampened~ (Sun Tzu)
Berdasarkan kepada petikan kata-kata Sun Tzu itu, kita boleh katakan bahawa untuk mengelakkan peperangan itu berlarutan sehingga boleh merugikan negara, ia perlu dirancang dengan teliti supaya pasukan kita dapat memenangi peperangan tersebut dengan seberapa segera yang boleh.
Mengikut Sun Tzu lagi, '' Sesebuah pasukan tentera itu akan dapat memenangi seberapa banyak pertempuran yang mereka sertai sekiranya mereka sudah cukup bersedia. Oleh itu, aktiviti membuat perancangan adalah penting sebelum mereka membuat keputusan untuk menyertai satu-satu pertempuran "
Di dalam dunia perniagaan juga begitu. Dengan membuat perancangan yang rapi, tindakan yang bakal diambil oleh bakal usahawan itu akan menjadi lebih teratur kerana beliau sudah tahu ke mana hala tuju perniagaan beliau nanti. Beliau juga akan dapat mengenal pasti apa masalah yang bakal menjadi penghalang untuk mencapai objektif yang ditetapkan.
Dengan ini, beliau akan lebih bersedia untuk menghadapi halangan tersebut di samping membolehkan beliau mencari pelan alternatif atau pelan 'B' sekiranya pelan utama dan taktik yang dipraktiskan itu tidak mencapai sasaran.
Untuk membuat perancangan dalam perniagaan, langkah pertama yang perlu dilakukan oleh bakal usahawan ialah membuat analisis persekitaran berkaitan dengan perniagaan yang beliau akan ceburi. Tindakan ini adalah bertujuan supaya beliau dapat mengenal pasti apakah faktor-faktor yang boleh mempengaruhi perniagaan yang bakal dijalankan nanti. Setelah mengenal pasti faktor-faktor tersebut, barulah usahawan itu boleh menyediakan pelan tindakan.
Dalam proses membuat penyelidikan atau analisis persekitaran sewaktu menghadapi peperangan, Sun Tzu telah menggariskan lima elemen yang perlu diberi perhatian oleh seseorang jeneral. Elemen-elemen tersebut ialah moral, keadaan cuaca, keadaan muka bumi medan pertempuran, komander yang mengetuai pasukan lawan dan yang terakhir sekali ialah apa prinsip yang dipegang oleh pihak musuh.
Kelima-lima elemen yang digariskan oleh Sun Tzu ini kemudiannya diterjemahkan oleh pakar
pengurusan seperti Michelson, Porter dan A.Aker untuk diadaptasikan ke dalam dunia perniagaan.
Terjemahannya adalah seperti berikut:
Terjemahannya adalah seperti berikut:
- Moral diterjemahkan sebagai misi dan visi syarikat.
- Keadaan cuaca diterjemahkan menjadi perubahan dalam ekonomi semasa dan tahap persaingan dalam pasaran.
- Keadaan muka bumi medan pertempuran diterjemahkan menjadi kepadatan pasaran yang bakal anda sertai
- Komander diterjemahkan kepada siapa pesaing atau syarikat yang menjalankan perniagaan yang sama atau menjual produk atau perkhidmatan gantian kepada produk yang anda jual dan
- Prinsip ialah apa prinsip yang akan diguna pakai dalam perniagaan nanti sama ada anda akan menggunakan prinsip yang beretika atau sebaliknya.
Kita akan membincangkan proses membuat analsis persekitaran perniagaan ini selanjutnya di dalam entri-entri yang akan datang.
Sekian untuk kali ini
Sekian untuk kali ini
No comments:
Post a Comment