Sunday, 20 March 2016

Kepentingan memantau persekitaran perniagaan (siri 2)

Entri: 29
Teks: Usry Abdullah
Image: Google Image




Dalam entri sebelum ini kita telah membincangkan berkenaan betapa pentingnya seseorang usahawan itu membuat pemantauan ke atas persekitaran perniagaan. Ini adalah kerana perubahan persekitaran perniagaan akan mempengaruhi  kejayaan atau kegagagalan sesebuah perniagaan yang  beliau usahakan


Kajian mendapati bahawa  persekitaran perniagaan dan strategi yang diamalkan oleh sesorang peniaga itu mestilah sesuai atau ‘ fit’ di antara satu sama lain, barulah perniagaan  beliau dapat mengekalkan daya saing dan penguasaan pasaran.   Seandainya strategi yang atau model perniagaan yang beliau amalkan tidak sesuai atau tidak 'fit' (suite) dengan  keadaan persekitaran semasa, prestasi dan pengekalan pasaran beliau akan terjejas (Nandakumar, Ghobadian dan O’Regan.,2010).  Jika berlaku sebarang perubahan ke atas persekitaran perniagaan, usahawan tersebut perlu segera membuat penilaian dan interpretasi akan perubahan tersebut dan seterusnya membuat tindakan yang bersesuaian. Tak kira  perniagaan beliau  diusahakan secara kecil-kecilan atau secara besar, aktiviti ini adalah penting buat mereka.
Manakala kepada anda yang  baru berkira-kira untuk membuka perniagaan sendiri juga, anda  dinasihatkan supaya membuat pemantauan ke atas persekitaran perniagaan yang bakal diceburi  terlebih dahulu sebelum anda benar-benar membuka perniagaan. 



Kebelakangan ini banyak perniagaan yang dibuka oleh para usahawan di negara kita, sama ada diusahakan secara kecil- kecilan atau secara besar-besaran. Terdapat pelbagai alasan mengapa mereka lebih suka berniaga berbanding bekerja makan gaji.  Ada yang membuka perniagaan kerana beliau tidak boleh bekerja di bawah arahan atau penyeliaan seseorang dan ada yang membuka perniagaan kerana ingin  berdikari. Malah ada juga  usahawan yang menjalankan perniagaan kerana beliau terjumpa satu peluang yang amat sukar dan rugi jika ia dilepaskan ke tangan orang lain. Oleh itu beliau mengambil keputusan untuk menjalankan perniagaan tadi.
Jenis dan model perniagaan juga berbeza. Ada yang menjalankan perniagaan secara konvesional  di mana beliau membuka kedai dan menjual produk atau perkhidmatan beliau kepada pelanggan. Ada pula yang menjual produk secara atas talian atau ‘on line’.


Namun, dari kajian yang dilakukan, banyak perniagaan yang dibuka oleh mereka ini tidak mampu  bertahan lama.  Walaupun perniagaan itu beroperasi di lokasi yang strategik atau tempat tumpuan ramai tetapi selepas empat lima bulan beroperasi ia tetap tidak menunjukkan sebarang kemajuan. Pelbagai ikhtiar telah dilakukan untuk memperkenalkan perniagaan tersebut kepada bakal pelanggan, malah modal kerja juga semakin berkurangan kerana dihabiskan untuk aktiviti promosi. Namun prestasi perniagaan tetap juga sama malah ada ketikanya ia semakin menurun. Akhirnya untuk mengelakkan dari terus  menanggung kerugian yang berpanjangan, usahawan tersebut terpaksa mengambil keputusan berhenti berniaga. 

Antara faktor  kegagalan sesebuah perniagaan itu ialah kerana kesilapan usahawan yang tidak mengikuti perkembangan terkini terhadap persekitaran industri yang beliau ceburi. Contohnya beliau tersilap menyertai perniagaan yang menawarkan produk yang sudah ‘out dated’ atau tidak releven lagi kepada pengguna.  Ini menyebabkan beliau sukar  menjual produk tersebut dan akhirnya produk tersebut  terpaksa disimpan di dalam stor. Tidak terusik dan mengumpul habuk. Kejadian ini biasanya terjadi di kalangan mereka yang menjalankan perniagaan secara MLM atau perniagaan bermusim seperti perniagaan goreng pisang cheese, kopi atau kelapa lemon. Perniagaan seperti ini cepat menjadi tidak releven kepada pengguna kerana ia hanya timbul sekejap sahaja. Apabila trendnya telah tamat, pengguna akan beralih kepada produk lain pula. Oleh itu, kepada usahawan yang menjalankan perniagaan yang disebutkan tadi perlu sentiasa memantau perubahan persekitaran perniagaan yang mereka ceburi dan cepat-cepat membuat perubahan.

Contoh perniagaan lain yang produknya cepat menjadi 'out dated'  ialah  perniagaan menjual telefon bimbit. Produk telefon bimbit ini berkait rapat dengan perubahan  teknologi. Ini akan menyebabkan 'life cycle'  atau kitaran hayat produk ini cepat. Kadang-kadang dalam setahun, dua atau tiga model terkini telefon bimbit diperkenalkan di pasaran. Belum pun  sempat anda menghabiskan jualan stok  telefon bimbit Samsung Galaxy S6 dan eksesorinya yang terpamer di dalam meja pameran di kiosk anda, selang beberapa bulan muncul pula model terbaru telefon bimbit Samsung. kali ini model Galaxy S7 yang lebih canggih pula. Dengan ini, para penggemar telefon bimbit mula beralih ke model S7 dan meninggalkan model lama S6. Lama kelamaan model S6 akan menjadi ‘out dated’ dan kurang diminati sebagaimana model S5 dan S4. Jika anda tidak berjaya untuk menjualnya, ia akan kekal  tersimpan di dalam meja pameran. Begitu juga dengan aksesorinya, bergantungan di dinding kedai anda tidak terusik.

Oleh itu, seandainya anda adalah seorang penjual telefon bimbit tetapi  anda tidak ingin mengikut perkembangan trend ini disebabkan kekurangan modal atau sengaja tidak mahu menjual model  Samsung S7 di kiosk anda, lama kelamaan kiosk anda akan dipinggirkan oleh pelanggan, terutamanya mereka  yang gemar menukar model telefon mengikut perkembangan trend. Mereka akan mengunjungi kiosk peniaga lain yang ada menjual model terkini walaupun sekadar untuk melihat. Lama kelamaan mereka mula jarang mengunjungi kiosk anda. Oleh itu untuk memastikan kiosk anda dapat mengekalkan pelanggan lama ini di samping menarik pelanggan baru, mahu atau tidak anda terpaksa juga memesan model S7 dari pengedar telefon bimbit untuk dipamerkan di kiosk anda walaupun anda terpaksa mengeluarkan tambahan modal kerja.

Senario  itu menunjukkan bagaimana perubahan dalam teknologi boleh mempengaruhi trend pengguna dan seterusnya mempengaruhi kelangsungan sebuah kedai/kiosk yang menjual aksesori dan telefon bimbit. Oleh itu, untuk memastikan perniagaan anda terus kekal releven di mata pelanggan, mahu atau tidak anda terpaksa mengikut perkembangan semasa dalam industri yang diceburi. Mahu atau tidak, anda terpaksa mengeluarkan modal tambahan dan  membuat pesanan  produk telefon bimbit yang mengikut trend terkini untuk dijual atau dipamerkan di kedai/kiosk anda demi kelangsungan perniagaan yanganda usahakan.

Kes sebegini  terjadi ke atas semua jenis perniagaan. Ada perniagaan yang mempunyai kitaran hayat produknya lambat seperti alat tulis dan televisyen dan ada pula produk yang mempunyai kitaran hayat produknya cepat seperti pakaian, permainan kanak-kanak, kosmetik dan permainan komputer. Oleh itu, untuk memastikan perniagaan mereka sentiasa releven dan berdaya maju, seseorang peniaga itu perlu rajin mengikuti  dan memantau perkembangan persekitaran industri yang beliau ceburi. Kemudian beliau perlu bertindak seiring atau selari dengan perkembangan persekitaran perniagaan beliau.
Dari perbincangan kali ini dapat diperkatakan bahawa sebarang perubahan dalam elemen persekitaran perniagaan akan mempengaruhi kelangsungan sesebuah perniagaan yang anda jalankan. Perubahan kepada elemen-elemen persekitaran ini akan memberi kesan kepada trend dan corak perbelanjaan  pengguna dan seterusnya  akan mempengaruhi permintaan terhadap produk atau perkhidmatan yang anda tawarkan. Oleh itu, kecekapan anda dalam mengenal pasti perubahan yang berlaku ke atas persekitaran perniagaan akan membantu anda  membuat perubahan dengan cepat. Seterusnya boleh mengekalkan daya saing perniagaan anda.

Pemerhatian ke atas persekitaran perniagaan ini bukan saja penting kepada mereka yang telah menjalankan perniagaan. Malah kepada anda yang bercadang untuk membuka perniagaan sendiri suatu hari nanti juga perlu membuat pemerhatian ke atas perubahan persekitaran industri ini. Anda juga perlu tahu bagaimana untuk membuat pemantauan dan menganalisis persekitaran industri ini sebelum anda merangka strategi dan pelan perniagaan anda.

Sekian untuk kali ini. Jumpa lagi di entri yang seterusnya. InsyaAllah.

2 comments:

zulkifli Mohamad said...

terima kasih infomasi di berikan

usryabdullah said...

Semoga bermanafaat. Majoriti peniaga kecil jarang memperdulikan perubahan persekitaran ini. Jika mereka tahu pun, mereka tidak berbuat apa-apa. Mereka lebih suka merungut dan berserah tanpa bertindak atau berbuat sesuatu.

Antara Bawang dan Membawang

Istilah ‘Mak cik Bawang’ menjadi trending empat, lima tahun lepas dan ia semakin ‘ advance ’ dari masa ke semasa, seiring dengan kemajuan ...