Teks: Usry Abdullah
Image: Google Image
Dalam entri sebelum ini kita telah membincangkan berkenaan betapa pentingnya seseorang usahawan itu membuat pemantauan ke atas persekitaran perniagaan. Ini adalah kerana perubahan persekitaran perniagaan akan mempengaruhi kejayaan atau kegagagalan sesebuah perniagaan yang beliau usahakan.
Kajian mendapati bahawa persekitaran perniagaan dan strategi yang diamalkan oleh sesorang peniaga itu mestilah sesuai atau ‘ fit’ di antara satu sama lain, barulah perniagaan beliau dapat mengekalkan daya saing dan penguasaan pasaran. Seandainya strategi yang atau model perniagaan yang beliau amalkan tidak sesuai atau tidak 'fit' (suite) dengan keadaan persekitaran semasa, prestasi dan pengekalan pasaran beliau akan terjejas (Nandakumar, Ghobadian dan O’Regan.,2010). Jika berlaku sebarang perubahan ke atas persekitaran perniagaan, usahawan tersebut perlu segera membuat penilaian dan interpretasi akan perubahan tersebut dan seterusnya membuat tindakan yang bersesuaian. Tak kira perniagaan beliau diusahakan secara kecil-kecilan atau secara besar, aktiviti ini adalah penting buat mereka.
Manakala kepada anda yang baru berkira-kira untuk membuka perniagaan sendiri juga, anda dinasihatkan supaya membuat pemantauan ke atas persekitaran perniagaan yang bakal diceburi terlebih dahulu sebelum anda benar-benar membuka perniagaan.
Kebelakangan ini banyak perniagaan yang dibuka oleh para usahawan di negara kita, sama ada diusahakan secara kecil- kecilan atau secara besar-besaran. Terdapat pelbagai alasan mengapa mereka lebih suka berniaga berbanding bekerja makan gaji. Ada yang membuka perniagaan kerana beliau tidak boleh bekerja di bawah arahan atau penyeliaan seseorang dan ada yang membuka perniagaan kerana ingin berdikari. Malah ada juga usahawan yang menjalankan perniagaan kerana beliau terjumpa satu peluang yang amat sukar dan rugi jika ia dilepaskan ke tangan orang lain. Oleh itu beliau mengambil keputusan untuk menjalankan perniagaan tadi.
Jenis dan model perniagaan juga berbeza. Ada yang menjalankan perniagaan secara konvesional di mana beliau membuka kedai dan menjual produk atau perkhidmatan beliau kepada pelanggan. Ada pula yang menjual produk secara atas talian atau ‘on line’.
Namun, dari kajian yang dilakukan, banyak perniagaan yang dibuka oleh mereka ini tidak mampu bertahan lama. Walaupun perniagaan itu beroperasi di lokasi yang strategik atau tempat tumpuan ramai tetapi selepas empat lima bulan beroperasi ia tetap tidak menunjukkan sebarang kemajuan. Pelbagai ikhtiar telah dilakukan untuk memperkenalkan perniagaan tersebut kepada bakal pelanggan, malah modal kerja juga semakin berkurangan kerana dihabiskan untuk aktiviti promosi. Namun prestasi perniagaan tetap juga sama malah ada ketikanya ia semakin menurun. Akhirnya untuk mengelakkan dari terus menanggung kerugian yang berpanjangan, usahawan tersebut terpaksa mengambil keputusan berhenti berniaga.
Antara faktor kegagalan sesebuah perniagaan itu ialah kerana kesilapan usahawan yang tidak mengikuti perkembangan terkini terhadap persekitaran industri yang beliau ceburi. Contohnya beliau tersilap menyertai perniagaan yang menawarkan produk yang sudah ‘out dated’ atau tidak releven lagi kepada pengguna. Ini menyebabkan beliau sukar menjual produk tersebut dan akhirnya produk tersebut terpaksa disimpan di dalam stor. Tidak terusik dan mengumpul habuk. Kejadian ini biasanya terjadi di kalangan mereka yang menjalankan perniagaan secara MLM atau perniagaan bermusim seperti perniagaan goreng pisang cheese, kopi atau kelapa lemon. Perniagaan seperti ini cepat menjadi tidak releven kepada pengguna kerana ia hanya timbul sekejap sahaja. Apabila trendnya telah tamat, pengguna akan beralih kepada produk lain pula. Oleh itu, kepada usahawan yang menjalankan perniagaan yang disebutkan tadi perlu sentiasa memantau perubahan persekitaran perniagaan yang mereka ceburi dan cepat-cepat membuat perubahan.
Kajian mendapati bahawa persekitaran perniagaan dan strategi yang diamalkan oleh sesorang peniaga itu mestilah sesuai atau ‘ fit’ di antara satu sama lain, barulah perniagaan beliau dapat mengekalkan daya saing dan penguasaan pasaran. Seandainya strategi yang atau model perniagaan yang beliau amalkan tidak sesuai atau tidak 'fit' (suite) dengan keadaan persekitaran semasa, prestasi dan pengekalan pasaran beliau akan terjejas (Nandakumar, Ghobadian dan O’Regan.,2010). Jika berlaku sebarang perubahan ke atas persekitaran perniagaan, usahawan tersebut perlu segera membuat penilaian dan interpretasi akan perubahan tersebut dan seterusnya membuat tindakan yang bersesuaian. Tak kira perniagaan beliau diusahakan secara kecil-kecilan atau secara besar, aktiviti ini adalah penting buat mereka.
Manakala kepada anda yang baru berkira-kira untuk membuka perniagaan sendiri juga, anda dinasihatkan supaya membuat pemantauan ke atas persekitaran perniagaan yang bakal diceburi terlebih dahulu sebelum anda benar-benar membuka perniagaan.
Kebelakangan ini banyak perniagaan yang dibuka oleh para usahawan di negara kita, sama ada diusahakan secara kecil- kecilan atau secara besar-besaran. Terdapat pelbagai alasan mengapa mereka lebih suka berniaga berbanding bekerja makan gaji. Ada yang membuka perniagaan kerana beliau tidak boleh bekerja di bawah arahan atau penyeliaan seseorang dan ada yang membuka perniagaan kerana ingin berdikari. Malah ada juga usahawan yang menjalankan perniagaan kerana beliau terjumpa satu peluang yang amat sukar dan rugi jika ia dilepaskan ke tangan orang lain. Oleh itu beliau mengambil keputusan untuk menjalankan perniagaan tadi.
Jenis dan model perniagaan juga berbeza. Ada yang menjalankan perniagaan secara konvesional di mana beliau membuka kedai dan menjual produk atau perkhidmatan beliau kepada pelanggan. Ada pula yang menjual produk secara atas talian atau ‘on line’.
Namun, dari kajian yang dilakukan, banyak perniagaan yang dibuka oleh mereka ini tidak mampu bertahan lama. Walaupun perniagaan itu beroperasi di lokasi yang strategik atau tempat tumpuan ramai tetapi selepas empat lima bulan beroperasi ia tetap tidak menunjukkan sebarang kemajuan. Pelbagai ikhtiar telah dilakukan untuk memperkenalkan perniagaan tersebut kepada bakal pelanggan, malah modal kerja juga semakin berkurangan kerana dihabiskan untuk aktiviti promosi. Namun prestasi perniagaan tetap juga sama malah ada ketikanya ia semakin menurun. Akhirnya untuk mengelakkan dari terus menanggung kerugian yang berpanjangan, usahawan tersebut terpaksa mengambil keputusan berhenti berniaga.
Antara faktor kegagalan sesebuah perniagaan itu ialah kerana kesilapan usahawan yang tidak mengikuti perkembangan terkini terhadap persekitaran industri yang beliau ceburi. Contohnya beliau tersilap menyertai perniagaan yang menawarkan produk yang sudah ‘out dated’ atau tidak releven lagi kepada pengguna. Ini menyebabkan beliau sukar menjual produk tersebut dan akhirnya produk tersebut terpaksa disimpan di dalam stor. Tidak terusik dan mengumpul habuk. Kejadian ini biasanya terjadi di kalangan mereka yang menjalankan perniagaan secara MLM atau perniagaan bermusim seperti perniagaan goreng pisang cheese, kopi atau kelapa lemon. Perniagaan seperti ini cepat menjadi tidak releven kepada pengguna kerana ia hanya timbul sekejap sahaja. Apabila trendnya telah tamat, pengguna akan beralih kepada produk lain pula. Oleh itu, kepada usahawan yang menjalankan perniagaan yang disebutkan tadi perlu sentiasa memantau perubahan persekitaran perniagaan yang mereka ceburi dan cepat-cepat membuat perubahan.
Contoh perniagaan lain yang produknya cepat menjadi 'out dated' ialah perniagaan menjual telefon
bimbit. Produk telefon bimbit ini berkait rapat dengan perubahan teknologi. Ini akan menyebabkan 'life cycle' atau kitaran hayat produk ini cepat. Kadang-kadang dalam setahun, dua atau tiga model terkini telefon bimbit diperkenalkan di pasaran. Belum pun sempat anda menghabiskan jualan stok telefon bimbit Samsung
Galaxy S6 dan eksesorinya yang terpamer di dalam meja pameran di kiosk anda, selang
beberapa bulan muncul pula model terbaru telefon bimbit Samsung. kali ini model Galaxy S7
yang lebih canggih pula. Dengan ini, para penggemar telefon bimbit mula beralih ke
model S7 dan meninggalkan model lama S6. Lama kelamaan model S6 akan
menjadi ‘out dated’ dan kurang diminati sebagaimana model S5 dan S4. Jika anda tidak berjaya untuk menjualnya, ia akan kekal
tersimpan di dalam meja pameran. Begitu juga
dengan aksesorinya, bergantungan di dinding kedai anda tidak terusik.
Oleh itu, seandainya anda adalah seorang penjual telefon bimbit tetapi anda tidak ingin mengikut perkembangan trend ini disebabkan kekurangan modal atau sengaja tidak mahu menjual model Samsung S7 di kiosk anda, lama kelamaan
kiosk anda akan dipinggirkan oleh pelanggan, terutamanya mereka yang gemar menukar model telefon mengikut perkembangan trend. Mereka akan mengunjungi kiosk peniaga lain yang ada menjual model terkini
walaupun sekadar untuk melihat. Lama kelamaan mereka mula jarang mengunjungi kiosk anda. Oleh itu
untuk memastikan kiosk anda dapat mengekalkan pelanggan lama ini di samping menarik
pelanggan baru, mahu atau tidak anda terpaksa juga memesan model S7 dari
pengedar telefon bimbit untuk dipamerkan di kiosk anda walaupun anda terpaksa
mengeluarkan tambahan modal kerja.
Senario itu menunjukkan bagaimana perubahan dalam teknologi boleh
mempengaruhi trend pengguna dan seterusnya mempengaruhi kelangsungan sebuah kedai/kiosk yang menjual aksesori dan telefon
bimbit. Oleh itu, untuk memastikan perniagaan anda terus kekal releven di mata pelanggan, mahu atau tidak anda terpaksa
mengikut perkembangan semasa dalam industri yang diceburi. Mahu atau tidak, anda terpaksa mengeluarkan modal tambahan dan membuat pesanan produk telefon bimbit yang mengikut trend terkini untuk dijual atau dipamerkan di kedai/kiosk anda demi kelangsungan perniagaan yanganda usahakan.
Kes sebegini terjadi ke atas semua jenis perniagaan. Ada perniagaan yang mempunyai kitaran hayat produknya lambat seperti alat tulis dan televisyen dan ada pula produk yang mempunyai kitaran hayat produknya cepat seperti pakaian, permainan kanak-kanak, kosmetik dan permainan komputer. Oleh itu, untuk memastikan perniagaan mereka sentiasa releven dan berdaya maju, seseorang peniaga itu perlu rajin mengikuti dan memantau perkembangan persekitaran industri yang beliau ceburi. Kemudian beliau perlu bertindak seiring atau selari dengan perkembangan persekitaran perniagaan beliau.
Kes sebegini terjadi ke atas semua jenis perniagaan. Ada perniagaan yang mempunyai kitaran hayat produknya lambat seperti alat tulis dan televisyen dan ada pula produk yang mempunyai kitaran hayat produknya cepat seperti pakaian, permainan kanak-kanak, kosmetik dan permainan komputer. Oleh itu, untuk memastikan perniagaan mereka sentiasa releven dan berdaya maju, seseorang peniaga itu perlu rajin mengikuti dan memantau perkembangan persekitaran industri yang beliau ceburi. Kemudian beliau perlu bertindak seiring atau selari dengan perkembangan persekitaran perniagaan beliau.
Dari perbincangan kali ini dapat diperkatakan bahawa sebarang perubahan dalam elemen persekitaran perniagaan akan mempengaruhi kelangsungan
sesebuah perniagaan yang anda jalankan. Perubahan kepada elemen-elemen persekitaran ini akan memberi kesan kepada trend dan corak perbelanjaan pengguna dan seterusnya akan mempengaruhi permintaan terhadap produk atau perkhidmatan yang anda tawarkan. Oleh itu, kecekapan anda dalam mengenal pasti perubahan yang berlaku ke atas persekitaran perniagaan akan membantu anda membuat perubahan dengan cepat. Seterusnya boleh mengekalkan daya saing perniagaan anda.
Pemerhatian ke atas persekitaran perniagaan ini bukan saja penting kepada mereka yang telah menjalankan perniagaan. Malah kepada anda yang bercadang untuk membuka perniagaan sendiri suatu hari nanti juga perlu membuat pemerhatian ke atas perubahan persekitaran industri ini. Anda
juga perlu tahu bagaimana untuk membuat pemantauan dan menganalisis persekitaran industri ini
sebelum anda merangka strategi dan pelan perniagaan anda.
Sekian
untuk kali ini. Jumpa lagi di entri yang seterusnya. InsyaAllah.
2 comments:
terima kasih infomasi di berikan
Semoga bermanafaat. Majoriti peniaga kecil jarang memperdulikan perubahan persekitaran ini. Jika mereka tahu pun, mereka tidak berbuat apa-apa. Mereka lebih suka merungut dan berserah tanpa bertindak atau berbuat sesuatu.
Post a Comment