Dalam sejarah peperangan Sun Tzu telah menggariskan beberapa strategi perang yang
kemudiannya dibukukan oleh sejarahwan dan dikenali sebagai ‘The Art of War’. Dalam naskah tersebut antara isu
penting yang yang disentuh oleh General
Sun Tzu ialah keadaan geografi dan bentuk muka bumi medan
pertempuran.
Beliau menggariskan lima bentuk muka bumi dan lima strategi yang perlu dipatuhi oleh setiap general jika mereka ingin menang dalam pertempuran yang disertai. Misalnya, ketika menghadapi musuh di kawasan yang berbukit bukau, Sun Tzu menyarankan kepada general yang memimpin pasukan tentera itu supaya mengarahkan pasukan tentera beliau berkhemah di puncak bukit dan menunggu kedatangan musuh.
Beliau menggariskan lima bentuk muka bumi dan lima strategi yang perlu dipatuhi oleh setiap general jika mereka ingin menang dalam pertempuran yang disertai. Misalnya, ketika menghadapi musuh di kawasan yang berbukit bukau, Sun Tzu menyarankan kepada general yang memimpin pasukan tentera itu supaya mengarahkan pasukan tentera beliau berkhemah di puncak bukit dan menunggu kedatangan musuh.
Tetapi sekiranya general itu mendapati pihak musuh terlebih dahulu menguasai kawasan puncak tersebut, general itu perlu menghentikan pergerakan tentera beliau dan segera beredar dari situ walaupun pihak musuh mengumpan dengan pelbagai umpanan supaya pasukan tentera beliau mara dan naik mendaki bukit tersebut.
Ini adalah salah satu daripada prinsip peperangan yang telah digariskan oleh Sun Tzu sewaktu beliau menjadi general perang di zaman dinasti Qi (544-496 SM). Setiap strategi yang ditulis beliau itu dilaksanakan mengikut kesesuaian medan pertempuran dan keadaan cuaca .
Begitu juga semasa perang di zaman Nepoleon tahun 1803-1815. Beliau akan memilih beberapa orang tentera elit untuk menyusup masuk ke negara musuh dan membuat tinjauan tentang keadaan negara musuh itu sebelum mengarahkan tentera beliau menyerang. Setelah mendapat maklumat lengkap barulah Nepoleon akan membuat keputusan dan merangka strategi bagi menyerang negera tersebut.
Dari kedua-dua sejarah perang itu, dapat diperkatakan bahawa kemenangan sesebuah pasukan tentera banyak bergantung kepada kebijaksanaan general yang memerentah menyusun strategi dan bagaimana beliau menyesuaikan setiap strategi itu dengan situasi semasa.
Dunia perniagaan juga tidak terkecuali. Sebagaimana yang dibincangkan dalam entri saya yang terdahulu dan entri-entri terkini, setiap organisasi perniagaan memerlukan kepada strategi untuk membolehkan perniagaan yang diusahakan itu bersaing dengan peniaga lain yang turut sama beroperasi di kawasan beliau beroperasi .
Namun begitu mempunyai strategi sahaja masih belum mencukupi untuk anda berjaya dalam bisnes yang diceburi. mengikut prinsip bidang pengurusan organisasi dan strategi, terdapat satu faktor yang akan mempengaruhi keberkesanan sesebuah strategi yang dilaksanakan. Faktor tersebut ialah faktor persekitaran semasa atau lebih dikenali sebagai ‘business environment’.
Ramai pakar pengurusan strategi seperti Wheelen dan Hunger (2003), Prescort ( 1986), Hashim (2008) dan Zakaria (2010) telah mencadangan kepada para usahawan supaya setiap usahawan mengambil kira akan faktor persekitaran semasa ini setiap kali mereka ingin merangka strategi baru dalam perniagaan.
Manakala mengikut Friend dan Zehlie (2004) dalam buku mereka yang bertajuk ‘ Guide to business planning’ pula, mereka menegaskan bahawa setiap entiti pernigaan itu sentiasa terdedah kepada beberapa faktor yang tidak tidak dapat dikawal oleh pemilik perniagaan tersebut. Faktor- faktor tersebut ialah seperti polisi kerajaan, perubahan sikap pengguna dan perkembangan teknologi.
Faktor-faktor ini diklasifikasikan sebagai persekitaran perniagaan. Menurut mereka lagi, pemahaman dalam aktiviti membuat analisis terhadap faktor –faktor yang disebutkan tadi dan keupayaan usahawan itu bertindak menyesuaikan perniagaannya dengan faktor tersebut merupakan penentu kepada kejayaan perniagaan yang sedang beliau usahakan.
Apabila seseorang usahawan itu mempunyai kemahiran dalam membuat analisis persekitaran, ia dapat memberi gambaran sebenar kepada beliau tentang keadaan pasaran semasa dan apa tindakan yang sepatutnya diambil supaya perniagaan beliau tidak menghadapi masalah kesan dari perubahan dalam faktor-faktor persekitaran itu.
Berdasarkan kepada rumusan dan pandagan yang dibuat oleh pakar-pakar pengurusan ini, ia menunjukkan bahawa persekitaran semasa juga merupakan salah satu dari ‘faktor kontigensi’ yang akan menentukan kejayaan atau kegagagaln sesebuah perniagaan.
Walaupun anda mungkin sudah mahir dengan pelbagai jenis strategi perniagaan tetapi sekiranya strategi yang anda laksanakan itu tidak sesuai dengan persekitaran semasa, segala usaha anda akan menjadi sia-sia.
Namun, dari kajian yang dilakukan di kalangan peniaga kecil di Malaysia, ramai di kalangan mereka tidak mengendahkan perkara ini. Majoriti dari kalangan mereka tidak suka mempelajari kaedah bagaimana untuk membuat analisis persekitaran semasa sebaliknya mereka lebih mementingkan untuk mempelajari taktik yang bersifat jangka pendek.Kesannya, ramai peniaga kecil ini yang menemui kegagalan.
No comments:
Post a Comment