Perdana Menteri Datuk
Seri Najib Tun Razak telah melancarkan semula
Kedai Rakyat 1Malaysia yang pernah ditutup pada bulan Oktober 2017 yang lalu. Kali ini Kedai Rakyat 1Malaysia ini dinamakan
sebagai Kedai Rakyat 1Malaysia 2.0 atau sigkatannya (KR1M) 2.0. Konsep KRIM2.0 ini dikatakan lebih baik berbanding
konsep KR1M 1.0 dahulu.
Ini adalah kerana KR1M
2.0 adalah berkonsepkan kerjasama
strategik antara kerajaan dengan pengilang,pengeluar dan pengedar. Manakala operasi perniagaan adalah kendalian pemilik dan
penjenamaan bersama.
Jika KR1M versi 1.0
dulu, kerajaan berkolaborasi dengan pemilik pasaraya Mydin tapi kali ini KR1M
versi 2.0 pula kerajaan telah berkolaborasi dengan operator baru iaitu Tunas
Manja Group (TMG). Dan KK Super Mart. Memandangkan syarikat ini berasal dari
Pahang, iaitu Temerloh, maka kedai
pertama KR1M versi 2.0 ini juga
dilancarkan di Bandar tersebut
Menurut Perdana Menteri, jika dalam projek KR1M versi 1.0 dulu kebanyakan
produk KR1M diambil dari pasaraya Mydin dan
kemudiannya dibungkus dan diberi jenama 1 Malaysia, kini tidak lagi. Misalnya, jika produk itu berjenama Adabi,
maka KR1M akan menjual produk itu dengan jenama Adabi juga tanpa membuat
pembungkusan semula. Dengan ini pengguna tahu bahawa produk tersebut adalah
produk tulin dari kilang Adabi. Dan pengguna juga tahu bahawa produk itu adalah
produk berkualiti bunnya produk ‘cap ayam’.
Untuk permulaan, empat barang keperluan asas iaitu
gula,minyak masak, tepung dan beras akan dijual lebih rendah dari harga pasaran
kecuali minyak masak yang diberi subsidi oleh kerajaan.
Tentunya dengan kembalinya KR1M versi 2.0 ini akan memberi
sedikit kelegaan kepada golongan pengguna yang sketika ini sedang menghadapi tekanan kos sara hidup kesan dari harga petrol yang tidak menentu dan cukai barangan dan perkhidmatan yang
dilaksanakan tahun 2015 yang lalu.
Tetapi bagaimana pula dengan nasib peniaga kecil yang
membuka kedai runcit di kampung-kampung atau taman perumahan? Ini adalah kerana menurut PM Najib, sebanyak 300 outlet KR1M 2.0 akan
dibuka menjelang penghujung 2018 dan
beliau mensasarkan sebanyak 3,000 KR1M versi 2.0 akan dibuka dalam tempoh
tiga tahun dari sekarang.
Tambahan pula, kekuatan atau ‘strength’ KR1M versi 2.0 ini
ialah 50 produk keperluan harian yang dijual di kedai
tersebut adalah produk berjenama dan
harganya pula jauh lebih murah
berbanding harga di pasaraya atau mini market.
Jadi, sebelum KR1M
versi 2.0 ini menjengah dan beroperasi di kawasan anda berniaga, saya rasa
patutlah anda bersedia dari sekarang dengan
merangka pelan dan strategi baru bagi menghadapinya agar perniagaan anda tidak
terjejas.
2 comments:
tak sabar nak tengok harga barang untuk yang baru nih macam mana murahnya
Selalu beli barang dari KR1M masa belajar di Kuala Pilah dulu. Di kawasan rumah saya (Kulim Kedah) tak pernah ada kedai ni.
Post a Comment