Bertemu kembali dalam
perbincangan berkenaan persekitaran dan dunia perniagaan. Jika dalam entri yang lepas kita telah mengenali dua jenis persekitaran perniagaan. Pesekitran
tersebut iaitu persekitaran luaran dan persekitaran dalaman.
Berdasarkan teori system, sesebuah organisasi perniagaan itu tidak dapat berdikari. Organisasi perniagaan dikelilingi oleh elemen-elemen persekitaran yang berinteraksi dan mempengaruhi pembuatan keputusan dan tingkah lakunya. Di sinilah pentingnya seseorang peniaga itu memantau persekitaran perniagaan sepanjang masa.
Berdasarkan teori system, sesebuah organisasi perniagaan itu tidak dapat berdikari. Organisasi perniagaan dikelilingi oleh elemen-elemen persekitaran yang berinteraksi dan mempengaruhi pembuatan keputusan dan tingkah lakunya. Di sinilah pentingnya seseorang peniaga itu memantau persekitaran perniagaan sepanjang masa.
Persekitaran luaran ialah semua
kejadian yang berlaku di luar organisasi
atau perniagaan kita yang berpotensi untuk mempengaruhi dan memberi kesan
kepada kestabilan perniagaan yang sedang kita diusahakan. Sifat persekitaran luaran ini ialah ianya
selalu berubah-ubah mengikut peredaran masa dan suasana.
Manakala Persekitaran dalaman
pula ialah apa yang berlaku di dalam organisasi yang akan memberi kesan kepada corak
perniagaan, pengurusan , pekerja dan budaya dalam organisasi kita. Misalnya,
anda membuka syrikat penghantaran barang.
Tiba-tiba salah seorang pekerja anda telah memberi berhenti kerja 24 jam. Ini akan mengganggu
kelancaran perniagaan anda dengan segera.
Jika sebelum ini anda boleh
menghantar pesanan pelanggan dalam tempoh sehari, tetapi disebabkan seorang
pekerja anda telah berhenti, anda terpaksa
memberitahu pelanggan yang menggunakan khidmat anda supaya menunggu dalam tempoh dua hari kerana dengan seorang saja pemandu , adalah sukar untuk dia
menghantar barang dengan cepat seperti
sebelum ini . Oleh itu anda perlu bertindak dengan segera bagi mengatasi
masalah ini supaya perniagaan anda tidak terjejas.
Tetapi jika berlaku sebarang
perubahan dalam persekitaran luaran, anda tidaklah perlu membuat perubahan dengan segera
sebagaimana berlakunya perubahan dalam persekitaran dalaman syarikat, sebaliknya anda perlu memantau perubahan
tersebut untuk satu tempoh tertentu sebelum bertindak. Namun anda tetap juga perlu bertindak bagi
menghadapinya. Cuma masanya saja tidaklah sesegera sebagaimana berlakunya perubahan dalam persekitaran dalaman.
Mengikut Ghobadian dan vandarajan (2010), selain dari mengurus persekitaran
dalaman, persekitaran luaran juga merupakan satu lagi faktor yang perlu diambil
kira oleh setiap peniaga. Ini adalah kerana sebarang strategi perniagaan yang
dirancang tidak akan berkesan sekiranya ia tidak sesuai dengan persekitaran semasa. Walaupun dalam
persekitaran dalaman syarikat anda adalah ‘tip top’ tapi jika strategi yang
anda laksanakan itu tidak sesuai dengan persekitaran luaran, perniagaan anda tetap
akan menghadapi masalah untuk jangka panjang.
Misalnya setika berlakunya kemelesetan ekonomi seperti yang kita alami sekarang ini. Apabila sesebuah negara itu menghadapi krisis ekonomi, permintaan dari kalangan pengguna akan menjadi perlahan kerana kuasa beli mereka menjadi semakin rendah. Oleh itu, jika anda dapat membaca situasi ini dengan cepat, anda sudah boleh bersedia dan merancang apa yang sepatutnya anda lakukan pada dua atau tiga bulan akan datang supaya perniagaan anda tidak terjejas teruk.
Misalnya setika berlakunya kemelesetan ekonomi seperti yang kita alami sekarang ini. Apabila sesebuah negara itu menghadapi krisis ekonomi, permintaan dari kalangan pengguna akan menjadi perlahan kerana kuasa beli mereka menjadi semakin rendah. Oleh itu, jika anda dapat membaca situasi ini dengan cepat, anda sudah boleh bersedia dan merancang apa yang sepatutnya anda lakukan pada dua atau tiga bulan akan datang supaya perniagaan anda tidak terjejas teruk.
Kecekapan anda ketika membuat
analisis persekitaran luaran dan bertindak balas dengan baik terhadap perubahan yang berlaku itu akan memberi impak
positif kepada perniagaan anda pada masa hadapan.
Namun apa yang menyedihkan ialah, ramai di kalangan peniaga kecil yang tidak mengendahkan tentang perkara ini berbanding pengurus yang mengurus perniagaan bertaraf korporat (Hashim,2008, Zakaria 2010). Malah jika golongan peniaga kecil ini bertindak balas pun, biasanya apabila keadaan itu sudah menjadi semakin teruk dan harapan untuk perniagaan mereka dipulihkan sudah tipis.
Namun apa yang menyedihkan ialah, ramai di kalangan peniaga kecil yang tidak mengendahkan tentang perkara ini berbanding pengurus yang mengurus perniagaan bertaraf korporat (Hashim,2008, Zakaria 2010). Malah jika golongan peniaga kecil ini bertindak balas pun, biasanya apabila keadaan itu sudah menjadi semakin teruk dan harapan untuk perniagaan mereka dipulihkan sudah tipis.
1 comment:
Good knowledge.. Tq for sharing
Post a Comment