Sebagaimana
yang pernah anda pelajari atau baca di dalam mana-mana buku pengurusan, terdapat
dua kategori persekitaran yang perlu diberi perhatian oleh setiap usahawan sewaktu mengurus perniagaan mereka. Persekitaran tersebut adalah;
i.
Persekitaran luaran.
ii.
Persekitaran
dalaman
i)
Persekitaran
luaran
Ialah
semua kejadian di luar organisasi atau perniagaan beliau yang berpotensi untuk
mempengaruhi dan memberi kesan kepada kestabilan perniagaan yang sedang diusahakan. Persekitaran luaran ini selalu berubah-ubah mengikut peredaran masa
dan suasana.
ii)
Persekitaran
dalaman
Persekitaran
dalaman pula ialah situasi atau arah aliran dalam organisasi yang memeberi
kesan kepada pengurusan, pekerja dan budaya (culture) sesebuah organisasi.
Terdapat
dua ciri perubahan yang berlaku pada persekitaran
perniagaan ini, iaitu persekitaran yang berubah secara perlahan atau stabil dan
persekitaran yang berubah secara mendadak dan bergolak (turbulent).
Persekitaran
yang berubah secara perlahan ini amat diharapkan dan disukai oleh mereka yang menjalankan
perniagaan kerana persekitaran seperti ini amat stabil. Keadaan ini
menggambarkan suasana ekonomi yang baik dan mantap. Kadar inflasi juga terkawal
dan golongan pengguna mempunyai kuasa beli yang besar.
Oleh
itu peniaga mudah untuk membuat andaian atau jangkaan tentang corak perbelanjaan mereka. Ini memberi
peluang kepada golongan peniaga membuat
rancangan perniagaan dengan lebih teratur. Persekitaran seperti ini boleh juga katakan
sebagai persekitaran yang ‘mesra perniagaan’.
Manakala
persekitaran yang bergolak (turbulent) pula adalah di mana perubahan yang berlaku di dalam persekitaran adalah
secara pantas dan tidak menentu. Kadang-kadang
pertumbuhan ekonomi menjadi terlalu
perlahan. Dan kadar inflasi pula boleh meningkat secara tiba-tiba.
Situasi
tidak menentu seperti ini akan menyebabkan
golongan pengguna mula hilang kuasa membeli
dan terpaksa menghadkan perbelanjaan harian mereka. Apabila
keadaan ini berlaku, peniaga terpaksa mengurangkan stok yang disimpan di dalam
kedai meraka untuk mengelakkan kerugian.
Namun
ada pada masa-masa tertentu pula persekitaran yang suram ini tiba-tiba berubah menjadi
‘mesra pengguna’ tetapi dalam tempoh yang amat singkat sehinggakan para peniaga
tidak sempat untuk membuat persediaan.
Kesannya,
peniaga masih tidak dapat membuat jualan walaupun suasana semasa amat
memberangsangkan.
Persekitaran bergolak atau 'turbulant' ini adalah seakan sama seperti apa yang sedang kita alami sekarang ini.
Jika dibandingkan keadaan persekitaran yang stabil, persekitaran bergolak atau ‘turbulant’ ini tidak mesra peniaga.
3 comments:
Bagus perkongsian begini, ilmu perniagaan secara tak langsung membantu rakan-rakan blogger memajukan perniagaan mereka..
InsyaAllah. Ilmu yang ada kita kongsi bersama.
ingat nak buka bisnes kecil2an gak sblom pencen ni..
Post a Comment