Dalam pembentangan belanjawan 2019 yang dibentangkan pada 2 November
tempohari, Menteri Kewangan (Yb Lim Guan
Eng) telah mengumumkan bahawa kerajaan akan memberi subsidi petrol kepada
mereka yang berkelayakan.
Mengikut apa yang dibentangkan tempohari, pada suku kedua
tahun 2019 ( mungkin di antara bulan Jun, Julai atau Ogos 2019) harga petrol RON
95 akan diapungkan mengikut harga pasaran.
Denngan erti kata lain, harga petrol RON 95 bukan lagi kekal RM2.20
seliter seperti mana yang kita beli/nikmati sekarang ini.
Bila harga petrol ini mula diapungkan, pasti perbelanjaan
untuk mengisi petrol akan bertambah dan ia akan membebankan kita. Mungkin untuk
mereka yang berada di kelas pertengahan yang
bergaji RM5,000 ke atas tidak terasa sangat, tapi bagi mereka yang termasuk
dalam kumpulan B40 yang bergaji sekitar RM2,000 atau RM3000 pasti akan
mengeluh.
Jadi, untuk mengurangkan beban ini, kerajaan telah
mencadangkan pemberian subsidi kepada mereka yang berkelayakan. salah satu daripada syarat untuk memohon
subsidi petrol ini ialah pemilik kenderaan yang layak menerima subsidi petrol
ini ialah mereka yang mempunyai kereta berkapasiti 1.5CC ke bawah. Manakala
pemilik motorsikal pula mestilah yang mempunyai motorsikal berkapasiti 125CC.
Menerusi mekanisma subsidi itu, pemilik kereta dijangka akan menerima subsidi
petrol RON95 terhad kepada 100 liter sebulan, manakala pemilik motorsikal pula
dijangka mendapat subsidi sebanyak 40
liter sebulan. Dengan kata lain, pemilik kereta akan menikmati penjimatan sebanyak RM30 sebulan manakala pemilik motorsikal pula akan mendapat
penjimatan sebanyak RM12 sebulan.
Namun begitu, di sini saya ingin menimbulkan satu 'argument' berkenaan mekanisma ini, iaitu sistem atau mekanisma ini seakan menampakan atau memberi kelebihan kepada pemilik kereta berbanding pemilik
motorsikal. Sedangkan apa yang kita lihat, pemilik motorsikal lebih susah hidupnya berbanding mereka yang memiliki kereta.
Ini adalah kerana dari segi nilai atau amaun subsidi yang diterima, kita dapati pemilik kereta menerima peruntukan subsidi yang lebih besar iaitu 100 liter petrol sedangkan pemilik motorsikal hanya menerima subsidi sebanyak 40 liter sahaja.
Ini adalah kerana dari segi nilai atau amaun subsidi yang diterima, kita dapati pemilik kereta menerima peruntukan subsidi yang lebih besar iaitu 100 liter petrol sedangkan pemilik motorsikal hanya menerima subsidi sebanyak 40 liter sahaja.
Jika dibuat perbandingan, mereka yang mempunyai kereta sudah
pasti mempunyai pendapatan lebih tinggi berbanding mereka yang mempunyai
motorsikal sebab itu dia mampu untuk pakai kereta. Di sinilah timbulnya persoalan, kenapa orang yang mampu pula mendapat
peruntukan subsidi yang banyak sedangkan mereka yang tidak mampu hanya
memperolehi ‘portion’ yang sedikit.
Jika formula ini diguna pakai, adakah matlamat subsidi petrol untuk membantu
golongan B40 ini tercapai? Semoga satu
mekanisma yang lebih adil dapat dicari oleh pihak kerajaan sebelum program
subsidi petrol ini dapat dilaksanakan. Dengan ini golongan sasar akan mendapat lebih
manafaat dari program tersebut.
2 comments:
penin pale bila fikir semua bnda naik..
hmm
Kesian golongan berpendapatan rendah dan punyai ramai anak.
Post a Comment