Saturday 3 November 2018

Subsidi Petrol yang sedikit kontoversi


Dalam pembentangan belanjawan 2019 yang dibentangkan pada 2 November tempohari, Menteri Kewangan (Yb Lim Guan Eng) telah mengumumkan bahawa kerajaan akan memberi subsidi petrol kepada mereka yang berkelayakan.

Mengikut apa yang dibentangkan tempohari, pada suku kedua tahun 2019 ( mungkin di antara bulan Jun, Julai atau Ogos 2019) harga petrol RON 95 akan diapungkan mengikut harga pasaran.  Denngan erti kata lain, harga petrol RON 95 bukan lagi kekal RM2.20 seliter seperti mana yang kita beli/nikmati sekarang ini.

Bila harga petrol ini mula diapungkan, pasti perbelanjaan untuk mengisi petrol akan bertambah dan ia akan membebankan kita. Mungkin untuk mereka  yang berada di kelas pertengahan yang bergaji RM5,000 ke atas tidak terasa sangat, tapi bagi mereka yang termasuk dalam kumpulan B40 yang bergaji sekitar RM2,000 atau RM3000 pasti akan mengeluh.

Jadi, untuk mengurangkan beban ini, kerajaan telah mencadangkan pemberian subsidi kepada mereka yang berkelayakan.  salah satu daripada syarat untuk memohon subsidi petrol ini ialah pemilik kenderaan yang layak menerima subsidi petrol ini ialah mereka yang mempunyai kereta berkapasiti 1.5CC ke bawah. Manakala pemilik motorsikal pula mestilah yang mempunyai motorsikal berkapasiti  125CC.

Menerusi mekanisma  subsidi itu,  pemilik kereta dijangka akan menerima subsidi petrol RON95 terhad kepada 100 liter sebulan, manakala pemilik motorsikal pula dijangka mendapat subsidi sebanyak  40 liter sebulan. Dengan kata lain, pemilik kereta akan menikmati  penjimatan sebanyak RM30 sebulan  manakala pemilik motorsikal pula akan mendapat penjimatan sebanyak RM12 sebulan.  

Namun begitu, di sini saya ingin menimbulkan satu 'argument' berkenaan mekanisma ini, iaitu sistem atau mekanisma ini seakan menampakan atau memberi kelebihan  kepada pemilik kereta berbanding pemilik motorsikal. Sedangkan apa yang kita lihat, pemilik motorsikal lebih susah hidupnya berbanding mereka yang memiliki kereta.

Ini adalah kerana dari segi nilai atau amaun subsidi yang diterima, kita dapati pemilik kereta menerima peruntukan subsidi  yang lebih besar iaitu  100 liter petrol sedangkan pemilik motorsikal hanya menerima subsidi sebanyak 40 liter sahaja.

Jika dibuat perbandingan, mereka yang mempunyai kereta sudah pasti mempunyai pendapatan lebih tinggi berbanding mereka yang mempunyai motorsikal sebab itu dia mampu untuk pakai kereta.  Di sinilah timbulnya persoalan,  kenapa orang yang mampu pula mendapat peruntukan subsidi yang banyak sedangkan mereka yang tidak mampu hanya memperolehi ‘portion’ yang sedikit.  

Jika formula ini diguna pakai, adakah  matlamat subsidi petrol untuk membantu golongan B40 ini tercapai?  Semoga satu mekanisma yang lebih adil dapat dicari oleh pihak kerajaan sebelum program subsidi petrol ini dapat dilaksanakan. Dengan ini golongan sasar akan mendapat lebih manafaat dari program tersebut.

2 comments:

Yaya Mohd said...

penin pale bila fikir semua bnda naik..
hmm

usryabdullah said...

Kesian golongan berpendapatan rendah dan punyai ramai anak.

Hidup tidak selalunya indah Namun kita kena terima seadanya

Orang kata langit tak selalunya cerah, kadang kala ada datang juga ribut dan taufan. Namun kita diminta untuk terima apa yang berlaku itu se...