Saturday 6 October 2018

Jangan Anggap bencana itu sebagai balasan dari tuhanmu..



Sehari dua ini ‘kita’ masih lagi menerima kiriman whatsapp dari kawan sama ada secara personal atau yang dipos dalam ‘whatsapp group’.  Isu yang disentuh ialah isu gempa bumi di Sulawesi atau lebih tepat lagi kejadian Gempa bumi di kota Palu yang mengorbankan ramai penduduknya. Setakat ini jumlah mangsa telah mencecah seramai 1,400 orang. Namun ini bukan lagi  angka rasmi kerana aktiviti mencari dan menyelamat masih diteruskan, walaupun harapan untuk menjumpai mangsa yang terselamat adalah tipis.

Bukan isu gempa bumi atau isu  Tsunami yang ingin ‘kita’ sentuh kali ini, tetapi isu komen yang dihantar leh segelintir kawan ‘kita’  melalui whatsapp group yang menjadi tular dalam minggu ini. ‘Kita’ rasa anda juga mungkin ada menerima komen tersebut sama ada melalui ‘whatsapp group’ atau ‘Facebook’. 

Ayat penuh, ‘kita’ dah lupa, tapi antara lainnya isi atau intipati komen itu mengatakan bahawa kejadian gempa bumi yang berlaku di kota Palu beberapa hari lalu  adalah kerana balasan Allah ke atas penduduk di sana. Menurut komen  itu lagi, ia didatangkan kepada penduduk di sana adalah disebabkan oleh aktiviti kemaksiatan yang dilakukan mereka.
Bagi ‘diri kita’ yang tak seberapa tinggi pelajaran agama ini, kita rasa komen tersebut tak berapa tepat. Setahu ‘kita’, Allah  telah mengkabulkan doa baginda Rasulullah SAW dan berjanji bahawa umat baginda tidak akan disiksa semasa di dunia ini sebagaimana yang ditimpa atau dirasai oleh  umat nabi yang  terdahulu. Umat nabi Muhammad akan diberi balasan yang setimpal di hari akhirat kelak.

Ini adalah kerana  Rasulullah SAW terlalu sayangkan umatnya dan berdoa  memohon kepada Allah supaya memberikan peluang kepada umatnya agar mereka  sempat bertaubat kepada Allah di atas kesalahan yang mereka lakukan. 

Oleh itu, dakwaan bahawa tsunami atau gempa bumi yang melanda Sulawesi beberapa hari lepas merupakan balasan dari tuhan adalah tidak tepat sama sekali. Ini disokong oleh satu ayat dari surah Al fathir ayat 45 yang bermaksud, “Dan kalau sekiranya Allah menghukum manusia disebabkan yang mereka perbuat, niscaya Dia tidak akan meninggalkan di atas permukaan bumi ini satu makhluk melata pun, akan tetapi Allah menangguhkan mereka sampai waktu yang telah ditentukan. Maka apabila datang ajal mereka, maka sesungguhnya Allah Maha Melihat hamba-hamba-Nya." 

Jadi rasanya tidak tepat untuk kita menunding jari atau menghukum mereka sedemikian rupa. Setiap musibah atau bencana yang diturunkan oleh Allah tidak mengira sma ada kita ini orang beriman atau pun tidak. Dia tidak memilih dari aspek perilaku atau pun ibadat seseorang. Jika tuhan ingin turunkan bala dan bencana, tiada siapa yang boleh menghalangnya. Sesuai dengan firman Allah,  “Jika Allah menghukum manusia kerana kezaliman, nescaya tidak akan ditinggalkan satu pun kehidupan di bumi, tetapi Allah menangguhkan sehingga sampai waktu yang ditentukan,” (an-Nahlu :61).

Oleh itu, perbetulakn niat dan usahlah kita cepat menghukum. Allah Maha Bijaksana dan Maha Adil. Dia tidak mungkin mengambil sikap memusnahkan kampung, bandar, negeri atau negara semata-mata kerana marah dan murka kerana  penduduk di sesebuah negeri atau negara itu  melakukan perkara-perkara yang dianggap dosa besar seperti berzina,  membunuh, mencuri, minum arak dan sebagainya. 

Sekian



3 comments:

Abam Kie said...

sama2 berdoa agar negara kita dijauhkan daripada mala petaka spt ini.

usryabdullah said...

Aaminn...

Tedi @ interpretZZ said...

setuju untuk tidak menghukum sbegitu kerana kita tidak tahu, dan Tedi juga tidak setuju untuk terus menolak kemungkinan ia adalah satu pengajaran daripada Allah. kita tak tahu dan takkan pernah tahu. Wallahu'alam.

Hidup tidak selalunya indah Namun kita kena terima seadanya

Orang kata langit tak selalunya cerah, kadang kala ada datang juga ribut dan taufan. Namun kita diminta untuk terima apa yang berlaku itu se...