Isu gaji minima ini menjadi satu tajuk yang agak hangat
sehari dua ini apabila pihak kerajaan mengumukan bahawa kadar gaji minima RM1,050
akan dikuatkuasakan pada Januari 2019. Ada pihak yang bersetuju dengan
keputusan kerajaan ini dan tidak kurang pula yang mengkritik.
Gaji minimum ini dilaksanakan oleh kerajaan terdahulu pada tahun 2013 dengan tujuan untuk mengurangkanjurang pendapatan di antara pekerja sektor awam dengan pekerja sektor swasta. Ini adalah kerana ramai di kalangan pekerja di
sektor swasta dibayar gaji di bawah
paras gaji minimum.
Malah ada juga di
kalangan pekerja swasta ini dimanipulasi
oleh pihak majikan dengan membayar kadar upah yang rendah, terutamanya dalam
sektor perkhidmatan dan sektor 3D (danger, Dirty and Difficult). Oleh itu dengan penetapan kadar gaji minimum
ini, pihak kerajaan dapat memastikan nasib pekerja swasta tidak selamanya ditindas
atau dimanipulasi oleh majikan. Oleh itu dengan adanya kadar gaji minimum ini,
nasib mereka sekurang-kurangnya masih terbela.
Namun, apabila kerajaan baru
(Kerajaan Pakatan Harapan) mengumumkan bahawa kadar gaji minimum hanya mampu
dinaikkan sebanyak RM50 sahaja iaitu kepada RM1,50 pada beberapa hari yang lalu
, ramai di kalangan pekerja merasakan keputusan itu tidak bertepatan dengan janji manifesto
mereka sebelum ini. Sebelum PRU 14,
pihak Pakatan Harapan berjanji dalam manifesto mereka bahawa kadar gaji minima
akan disemak semula iaitu dari RM1000 di Semenanjung dan RM950 di sabah dan
Sarawak menjadi RM1,500.
Ramai yang merasakan bahawa keputusan kerajaan ini tidak wajar , termasuk juga beberapa orang
wakil dari Kongres Kesatuan pekerja
Malaysia (MTUC). Ini kerana mereka mendapati rata-rata pekerja yang
bekerja dalam sektor sawasta di negara
kita masih dibayar gaji di bawah gaji pasaran berbanding di negara maju yang
lain. Misalnya, gaji seorang pekerja
pengagkut sampah di Singapura adalah sebanyak S$ 2,800 sebulan (RM8,400) sedangkan pekerja yang bekerja sebagai
pengangkut sampah di negara kita hanya dibayar
sebanyak RM1,000 sebulan (The Star,
September 2018). Oleh itu mereka
berharap kerajaan dapat mengkaji semula
kadar gaji minimum ini demi kebaikan bersama.
Manakala Bank Negara pula melaporkan bahawa kadar gaji di negara kita ini masih lagi
rendah dan tidak sepadan dengan kos sara hidup terutamanya di bandaraya besar
seperti Kuala Lumpur. Menurut Bank Pusat itu, kadar gaji yang sesuai untuk hidup di
bandaraya besar seperti Kuala Lumpur ialah sekitar RM2,700 bagi individu
bujang, RM4,500 untuk suami isteri yang tidak mempunyai anak dan RM6,500 bagi
suami isteri yang mempunyai dua orang anak. Berdaraskan kepada laporan ini,
kerajaan sepatutnya menimbang semula keputusan yang dibuat itu.
Bagi pihak kerajaan
pula pasti mereka mempunyai alasannya
yang tersendiri mengapa kadar gaji minimum RM1,500 tidak dapat dilaksanakan
pada masa iniAlasan utama menagapa mereka tidak dapat mengumumkan kenaikan gaji
minima ini ialah kerana masalah kos
pengurusan.
Apabila kerajaan bersetuju untuk menaikkan kadar gaji
minimum, ini bermakna pihak kerajaan mesti bersedia untuk menampung subsidi
kenaikan tersebut. Dalam konteks ini, jika pihak majikan terutamanya syarikat
yang mempunyai hubungan rapat dengan kerajaan atau lebih dikenali sebagai GLC tidak mampu untuk
menaikkan gaji kepada pekerja mereka disebabkan oleh masalah kewangan, maka pihak pihak kerajaan terpaksa memberi subsidi kepada majikan tersebut. Oleh itu ia akan menambah lagi bebanan kepada pihak kerajaan yang sekarang ini sedang
menanggung bebanan hutang negara yang mencecah RM1 Trillion.
Di samping itu, dengan pengumuman kerajaan supaya kadar gaji
minimum dinaikkan kepada RM1,500 sebulan juga pasti akan membebankan pihak
majikan. Terutamanya mereka yang menjalankan perniagaan secara
kecil-kecilan. Bagi individu yang menjalankan perniagaan besar, mungkin pengumuman kenaikan gaji minimum ini tidak
terlalu membebankan mereka tetapi bagaimana dengan individu yang hanya menjalankan perniagaan kedai runcit
secara kecil-kecilan, atau kedai membaiki motorsikal di kampong-kampung, pemilik warung cendol di tepi jalan atau pengusaha restoran tomyam? Sudah pasti golongan ini akan menerima impak yang agak teruk.
Sudah tentu ada di
kalangan mereka terpaksa menutup kedai
kerana tidak lagi dapat beroperasi dengan sempurna. Misalnya pemilik restoran tomyam yang sebelum ini mempunyai tiga orang pekerja.
Jika sebelum gaji minima RM1500 dilaksanakan, mereka mungkin mampu mengaji 3 orang pekerja. Seorang bertugas sebagai tukang masak, seorang
lagi tukang bancuh air dan pekerja yang ke tiga pula penghantar makanan. Apabila
perlaksanaan gaji minimum sebanyak
RM1,500 diwartakan, mahu atau tidak pemilik restoran tomyam tadi terpaksa
mengikut arahan kerajaan ini. Memandangkan
beliau tidak mepu menaikkan gaji, beliau terpaksa memberhentikan seorang
pekerjanya. Sekarang hanya tinggal 2 orang pekerja saja.
Oleh itu, tugasan yang sepatutnya dilakukan oleh 3 pekerja,
terpaksa dipikul oleh 2 orang pekerja saja.
Mungkin tugas menghantar makanan dan membancuh air terpaksa diserahkan
kepada seorang pekerja dan tugas masak dan membasuh pinggan mangkuk serta
cawan dieerahkan kepada seorang lagi pekerja.
Situasi ini sudah pasti
akan mengganggu kelancaran perniagaan restoran
tersebut. Jika sebelum ini anda terpaksa
menunggu sekitar 10 minit untuk
mendapatkan menu yang dipesan jika anda mengunjungi restoran itu, dengan kekurangan pekerja ini, sudah pasti masa menunggu akan bertambah. Mungkin menjadi 30 minit jika pelanggan pula kebetulan
ramai pada hari tersebut. Ini akan
menyebabkan anda mula tidak puas hati dengan layanan di restoran tadi dan lama kelamaan, anda akan
pergi ke restoran lain yang lebih cepat layanannya. Bagaimana jika 10 orang lagi pelanggan restoran itu juga mengambil keputusan yang
sama seperti anda? Sudah pasti
perniagaan restoran itu terpaksa ditutup.
Kesan yang terakhir ialah kesan kepada harga sesuatu produk atau perkhidmatan. Seperti yang dibincangkan tadi, perlaksanaan
gaji minima ini adalah melibatkan kenaikan dalam kos pengurusan iaitu gaji buruh.
Gaji minima ini bukan sahaja hanya mesti dibayar kepada pekerja yang bergaji lebih rendah daripada gaji minima sebelum ini,
tetapi juga kepada mereka yang bergaji lebih daripada gaji minima. Gaji mereka juga perlu dinaikkan (diselaraskan semula) bagi menentukan jarak gaji di antara gaji ‘supervisor’
dan pekerja bawahan dapat dikekalkan.
Pelarasan gaji ini akan menyumbang
kepada kenaikan kos operasi.
Seterusnya ia turut memberi
kesan rantaian kepada kos pembekalan, kos
pengeluran dan kos perkhidmatan. Untuk menampung kos ini, pihak syarikat
terpaksa menaikkan harga ke atas produk atau perkhidmatan yang mereka sediakan.
Ini seterusnya memberi kesan kepada golongan pengguna. Merka
terpaksa membayar sesuatu produk atau perkhidmatan itu dengan harga yang lebih
mahal. Lama-kelamaan, inflasi akan meningkat dan kita seakan kembali semula seperti
keadaan asal, iaitu semasa kadar gaji mimima RM1000 sebulan malah mungkin lebih
teruk lagi.
Kesimpulannya, kenaikan gaji minimum ini mempunyai kebaikan kepada
satu pihak tetapi ia juga memberi
keburukan kepada kita pada masa akan datang. Mungkin pada permulaannya,
kesan negative gaji minima ini tidak
terasa tetapi untuk jangka panjang kita
akan mula merasa kesannya. Terutamanya kepada golongan yang bekerja
sendiri seperti pekebun sayur, penoreh
getah, petani, nelayan dan yang seangkatan dengannya.
Walau bagaimana pun, perkara ini adalah subjektif dan setiap masalah pasti ada cara penyelesaiannya. Kita tunggu apa keputusan kerajaan dan pihak yang berkepentingan menangani isu ini sebaiknya.
No comments:
Post a Comment