Monday 24 September 2018

Kesan ketidak tentuan ekonomi kepada perniagaan


Ketidaktentuan ekonomi akan mempengaruhi keupayaan kerajaan sewaktu mereka merancang belanjawan atau bajet tahunan. 

Ini seterusnya akan memberi kesan kepada pelaburan kerajaan dan swasta untuk jangka panjang.

Apabila pelaburan swasta semakin berkurangan, ia kemudainnya akan menyebabkan pelabur asing mula merasa  tidak berbaloi untuk terus melabur di negara kita. Mereka akan keluar dari Malaysia dan melabur di negara yang menjanjikan pulangan yang lebih baik.

Situasi ini dapat kita lihat melalui aktiviti jualan saham secara besar-besaran yang dilakukan oleh pelabur asing di Bursa Malaysia. Contohnya, The edge Malaysia telah melaporkan bahawa sebanyak RM8.6 billion  telah dibawa keluar oleh pelabur asing  dari pasaran Malaysia sepanjang bulan Ogos 2018 yang lalu disebabkan mereka merasakan ianya tidak lagi berbaloi untuk terus melabur di negara dalam waktu yang terdekat ini.

Tindakan mereka ini seterusnya boleh menyebabkan berlakunya pengurangan daam modal pusingan dan mengakibatkan berlakunya penutupan kilang oleh syarikat-syarikat yang yang sahamnya dimiliki oleh pelabur asing tadi. 

Di samping itu, jika masih ada lagi  syarikat multinasional atau kilang-kilang yang masih beroperasi, kebanyakan dari mereka  mula  melaksanakan langkah penjimatan seperti  membayar upah atau gaji  kepada pekerja  dengan gaji  yang lebih rendah berbanding sebelum ini.  

Begitu juga dengan kenaikan gaji tahunan. Jika sebelum ini, golongan pekerja mendapat kenaikan gaji antara 7% hingga 10% setahun, tetapi apabila langkah penjimatan ini diambil, kenaikan gaji pekerja mungkin hanya  sekitar 2% hingga 3% kenaikan sahaja setahun.  Malah ada juga pekerja yang bekerja di  kilang atau syarikat multinasional ini tidak mendapat kenaikan gaji tahunan.

Kesan dari tindakan atau langkah penjimatan ini seterusnya akan menyumbang kepada pengurangan dalam pendapatan perkapital pengguna.   Akhirnya, dalam tempoh empat atau lima bulan kemudian, barulah kesan ini dirasai oleh para peniaga.

Pada  peringkat permulaan, kumpulan peniaga yang paling awal merasai akan kesan kemelesetan ini ialah golongan peniaga yang menjalankan perniagaan menjual barangan mewah.   Ini adalah kerana sebahagian besar dari pelanggan mereka yang dulunya galak berbelanja mula mengubah gaya hidup. 

kebanyakan dari mereka kini hanya  membeli  barang yang dianggap sebagai barang keperluan sahaja dan tidak lagi membeli barangan mewah seperti dulu. Mereka sebolehnya akan cuba untuk memakai atau menggunakan barangan mewah yang dibeli sewaktu sebelum kegawatan ekonomi berlaku dulu sehingga barangan tersebut rosak atau tidak boleh diperbaiki lagi, barulah mereka akan pergi membelinya semula.

Contohnya,  jika sebelum berlakunya kegawatan ekonomi, kita dapati ramai pengguna kelas atasan atau kumpulan eksekutif suka membeli pakaian di butik-butik yang berjenama. Tetapi, apabila berlakunya kemelesetan ekonomi, golongan ini mula mengubah corak pembelian mereka.

Mereka tidak lagi mengunjungi butik berjenama sebaliknya mereka mula beralih dan membeli pakaian di pasaraya biasa saja.  Jika mereka  masih  juga ingin membeli  pakaian di butik-butik  berjenama ini, mungkin mereka akan pergi ke sana dalam dua tiga bulan sekali. Paling tidak pun dalam lat enam bulan sekali.

Perubahan sikap penggua ini dapat kesan dari rekod hasil jualan  yang diperolehi pada setiap hujung bulan. Jumlah jualan  semakin berkurangan. Jika sebelum ini perniagaan mereka  mampu menjana keuntungan, tapi kini tidak lagi. Malah ada di kalangan peniaga yang terpaksa mengeluarkan semula wang simpanan  mereka untuk menampung kos operasi. 

No comments:

Hidup tidak selalunya indah Namun kita kena terima seadanya

Orang kata langit tak selalunya cerah, kadang kala ada datang juga ribut dan taufan. Namun kita diminta untuk terima apa yang berlaku itu se...