Saturday 28 January 2023

Setiap apa yang berlaku itu tidak sia-sia.

Ini ada satu kisah untuk renungan kita bersama..

Pada satu zaman, di negeri Pasir Berdengung ada seorang raja yang bernama Raja Masdo. Baginda memerintah dengan adil. Beginda dibantu oleh barisan menteri yang pandai dan tahu buat kerja. Bukan macam sesetengah menteri kita yang ada sekarang ni. Sembang je kencang tapi hasilnya hampeh! Bak kata bebudak tiktok, hasilnya ke laut...Eh.. Tiber.

Baginda juga mempunyai seorang doktor peribadi merangkap Setpol kepada beliau. Segala urusan atau aktiviti harian baginda disusun dan ditapis oleh setpol ini. Termasuklah soal kesihatan.


Pada satu hari minggu, baginda teringin untuk pergi berburu di dalam hutan. Baginda pun mengajak setpol baginda masuk ke hutan bersama.
Nak dijadikan cerita, sewaktu berehat di bawah sepohon pokok, seekor semut telah menggigit jari kelengking baginda. Keesokan harinya, jari baginda telah bengkak. Lalu baginda pun tunjuk pada doktor peribadi merangkap setpol tadi. Lalu doktor itu pun inject 2cc injection Piriton dan menyapu Hydrocort krim di bahagian tersebut.
Beberapa hari berlalu, nampaknya jari baginda semakin teruk. Nanah telah keluar dari tempat tersebut dan jari baginda mula 'gangrene'. (Ini bukan sebarang semut ni. Ni mesti semut Ketah ni..)
Lalu baginda memanggil sekali lagi doktor peribadi tadi. Memandangkan jari baginda semakin teruk dan tidak dapat diselamatkan, doktor menasihati baginda untuk menjalani proses pemotongan jari. Jika dibiarkan, nanti baginda boleh dapat 'septicemia'.
Lalu baginda pun berkata," Kalau beta potong jari, mesti beta akan cacat. Ini tentu tidak baik untuk imej beta."
"Itu patik tidak boleh komen tuanku. Baik atau buruk tu bukan kita yang tentukan. Mesti ada 'something' yang tuhan nak tunjuk pada tuanku"
"Something? Tak usahlah kamu nak berdalih, disebabkan kesilapan kamu merawat beta, sekarang beta bakal kehilangan jari. Oleh itu kamu juga perlu dihukum. Sekarang, kemas semua pakaian kamu dan dengan perintah beta..GET OUT dari istana ini!"
Dipendekkan cerita, setpol tadi pun kemas barang dan keluar dari istana. Dia berjalan menuju ke kampungnya untuk memulakan hidup baru di sana.
Manakala raja Masdo pula tinggallah di istana dan memerintah seperti biasa. Kali ini baginda tidak ada lagi setpol untuk mengiring baginda.
On 'one fine day', baginda teringin nak berburu semula. Disebabkan tidak ada setpol, lalu baginda pun keluarlah berburu seorang diri.
Disebabkan baginda tak bawa peta, entah macam mana baginda telah tersesat jauh ke dalam hutan dan nasib semakin buruk bila baginda tertanggkap oleh sekumpulan orang primitif. Baginda telah ditawan dan bakal dijadikan korban untuk upacara keagamaan mereka.
Bila tiba harinya, baginda Masdo pun dibawa ke hadapan ketua puak primitif tadi yang sudah siap sedia dengan pisau sembelihan. Sebelum menjalankan upacara, seperti biasa ketua puak primitif tadi akan membuat 'spot check' ke atas mangsa yang bakal dikorbankan.
Tiba-tiba dengan nada yang marah dia berkata kepada pengikutnya," Macam mana korang buat kerja ni? Mangsa yang korang tangkap tak cukup syarat. Jari kelingking dia sudah 'kubung'.. Eh.. Kudung! Dewa kita mana terima korban yang cacat. Sudah.. Lepaskan dia dan pergi cari mangsa lain!"
Mendengar kata-kata ketua puak primitif itu, raja Masdo menarik nafas lega. Tak sangka rupanya, hanya disebabkan baginda telah kehilangan satu jari, nyawa baginda selamat dari menjadi korban pada hari ini.
Lalu berjalanlah baginda di dalam hutan sorang diri berhari-hari lamanya. Sehinggalah baginda terjumpa satu jalan yang pernah dilalui oleh pasukan pembalak haram. Baginda pun ikut jalan itu dan akhirnya sampailah baginda ke sebuah desa.
Sedang baginda merayau tak tahu arah, baginda disapa oleh seseorang dari belakang. Rupanya, orang itu ialah bekas doktor peribadi merangkap setpol baginda dulu. Lalu dia pun membawa baginda Masdo ke rumah dan diberi pakaian dan makanan.
Setelah melihat yang raja Masdo ini sudah hilang penatnya, doktor peribadi tadi pun bertanyakan khabar apa yang telah berlaku. Lalu berceritalah baginda apa telah baginda lalui.
"Terima kasihlah doktor, jika tidak kerana jari beta yang hilang ini, sudah tentu beta menjadi korban sembahan kaum primitif itu". Baginda Masdo mengakhiri kata-katanya.
Lalu doktor itu pun berkata," Seperti yang patik bagitahu dulu, walaupun tuanku hilang jari tapi mungkin ada 'something' yang tuhan nak bagi pada tuanku. Sekarang tuanku telah mengalaminya. Bersyukurlah kepada tuhan yang maha mengetahui."
.
Moral of the story, mungkin sesuatu yang berlaku pada kita hari ini tidak baik buat kita tapi setiap yang berlaku itu pasti ada hikmahnya. Tuhan maha tahu bagaimana untuk mengatur hidup kita.
Jadi, usahlah kita terlalu sedih, 'down' atau marah jika ada perkara yang tidak baik menimpa kita hari ini. Terima semua itu dengan hati yang redha. InsyaAllah satu hari nanti pasti ada 'something' yang baik bakal dituai sebagai ganjarannya. Tuhan itu tidak pernah menzalimi hambaNya.

2 comments:

Mrs. A said...

Menarik kisahnya sampai habis Mrs. A baca.
Sesungguhnya Allah adalah sebaik-baik perancang.
Buruk atau baik yang menimpa kita kedua-duanya adalah rezeki.
Ikhlaskan hati dan redholah supaya hati tenang.
#peringatanuntukdirisendirijua

usryabdullah said...

Sekadar berkongsi.

Hidup tidak selalunya indah Namun kita kena terima seadanya

Orang kata langit tak selalunya cerah, kadang kala ada datang juga ribut dan taufan. Namun kita diminta untuk terima apa yang berlaku itu se...