Wednesday 25 January 2023

Recharge energi positif ke dalam diri

Pada satu hari seorang murid datang bertemu gurunya. Lalu murid itu pun berkata,
"Wahai guruku, nasihatilah aku dengan sesuatu yang dapat meredakan kegelisahanku ini. Pada masa ini aku rasa tidak tenteram, fikiranku kusut dan tidurku juga tidak senyenyak dulu".
Setelah termenung sekejap, guru itu pun berkata," Jika kamu merasa tidak tenteram, cubalah pergi ke beberapa tempat ini, iaitu tempat di mana orang membaca al-Quran. Kamu boleh mengikut mereka membacanya sekali atau sekadar mendengar saja."
"Kedua, kamu juga boleh menghadiri majlis ilmu yang mengingatkan kamu kepada Allah SWT dan akhir sekali kamu boleh mencari satu tempat yang sunyi dan damai seperti di tepi sungai atau tasik. Duduklah di situ dan perhatikan akan kehebatan ciptaan Allah. Inilah yang paling mudah."

***
Dari kisah itu, boleh dikatakan sekiranya ketika ini kita sedang gelisah, tidak tenang, serabut atau orang panggil sedang 'down', bolehlah cuba tips yang diberikan oleh guru kepada muridnya itu.
Pergi ke tempat yang dimaksudkan sama ada majlis bacaan al-Quran, majlis ilmu atau sekadar ber'me time' di tempat yang damai seperti di tepi sungai atau laut.

Duduk dan hayatilah suasananya.



Ramai memperkatakan yang tempat damai seperti di tepi sungai atau laut ini banyak menyumbang kepada kesihatan manusia. Terutamanya yang berkait rapat dengan emosi.
Kajian yang dilakukan oleh ahli psikologi juga mendapati persekitaran yang kondusif, tenang, nyaman dan bersih akan melahirkan tingkah laku yang normal. Manakala persekitaran yang ada gangguan pula akan menimbulkan kesan negatif ke atas pemikiran, perasaan dan tingkah laku seseorang.
Di dalam al-Quran juga ada beberapa ayat yang menjelaskan tentang persekitaran yang baik penting dapat membantu menstabikan emosi kita.
Misalnya ayat dalam surah Maryam yang bermaksud" “Lalu ia diseru dari arah sebelah bawahnya: “Janganlah engkau berdukacita, sesungguhnya Tuhanmu telah menjadikan di bawahmu sebatang anak sungai”.(Surah Maryam: ayat 24)
Berdasarkan ayat tersebut, Allah SWT telah menciptakan sebatang anak sungai untuk Sayyidatina Maryam ketika beliau hendak melahirkan anaknya bagi menggembirakan hatinya yang sedang dalam kesedihan.
Anak sungai yang dinyatakan dalam ayat tersebut adalah sebagai gambaran bahawa keindahan alam dapat memberi ketenangan kepada Sayyidatina Maryam.
Di sini jelas menunjukkan bahawa jika kita sering berkunjung dan menikmati keindahan alam seperti pemandangan di tepi laut atau sungai, bunga bungaan di taman, burung-burung dan unggas di hutan akan memberi ketenangan dan mampu menghilangkan tekanan dalam diri kita.
Tempat yang mempunyai unsur positif ini juga akan membantu kita menjana kecerdasan spiritual dan emosi. Seterusnya membantu kita menjadi individu yang lebih produktif.
Justeru, jika anda merasa 'down', 'dismotivated', tidak tenang,serabut ataupun gelisah, cubalah 'recharge' emosi anda dengan mengunjungi tempat-tempat yang disebutkan tadi.
Selamat beramal.

3 comments:

Abam Kie said...

sepi itu indah... jadi bila mahu ketenangan saya akan pergi ke tempat2 yg abg sebutkan tadi. Thanks for sharing ....

usryabdullah said...

Ambo pun samo cikgu.

mamapp said...

mama paling suka lepak tepi laut mmg sgt menenagnkan

Hidup tidak selalunya indah Namun kita kena terima seadanya

Orang kata langit tak selalunya cerah, kadang kala ada datang juga ribut dan taufan. Namun kita diminta untuk terima apa yang berlaku itu se...