Thursday 2 February 2023

Sedekah Jumaat Pembuka rezeki?



Tentu kita pernah terjumpa hantaran atau ‘posting’ yang berbunyi begini di media sosial. Sama ada di Facebook, Instagram atau Tiktok, 'kalau kau nak duit banyak masuk, rajin-rajinlah bersedekah. Terutamanya pada waktu Subuh atau pada hari Jumaat. ‘

Hujah mereka ini bersandarkan kepada sebuah hadis yang dikatakan diriwayat oleh Al-Bukhari, yang berbunyi, “Tidak ada hari yang mana para hamba itu berpagian padanya melainkan terdapat dua malaikat yang turun, lalu salah satu dari mereka berkata : “Ya Allah, berikanlah ganti kepada orang yang melakukan infaq (sedekah)”. Manakala malaikat yang satu lagi berkata : “Ya Allah, berikanlah kebinasaan kepada orang yang menahan hartanya (dari sedekah).’’
Menurut mereka yang berpegang dengan hadis ini, setiap kali masuknya waktu subuh akan ada malaikat yang mendoakan agar rezeki kita mengalir dengan lancar jika kita bersedekah. Dan dalam masa yang sama juga ada malaikat yang mendoakan agar kita jatuh miskin, papa kedana kerana tidak mahu bersedekah!
.
Hari Jumaat adalah penghulu hari untuk minggu tersebut. Oleh itu ada yang mengatakan bahawa hari Jumaat mempunyai banyak kelebihan dan keutamaan yang disediakan oleh Allah SWT kepada hambaNya. Lalu timbul lah ‘school of thought’ yang menyarankan agar kita mengambil peluang pada hari itu dengan perbanyakkan amalan bersedekah.
.
Sikap pemurah dan gemar bersedekah adalah perbuatan yang terpuji. Tidak ada siapa yang boleh menyangkalnya.
Namun begitu jika kita bersedekah (sama ada sedekah Subuh atau sedekah pada hari Jumaat) tetapi dalam masa yang sama, sewaktu menghulurkan sedekah, kita berharap agar diberi balasan berupa kekayaan atau imbuhan duniawi, secara otomataiknya pendirian kita itu adalah salah!
Menurut beberapa ulamak, tidak ada sebarang ayat yang mengkhususkan perbuatan sedekah perlu atau wajib dilakukan pada waktu subuh atau pada hari Jumaat. Malah mengikut ijmak ulamak, kita boleh bersedekah pada bila-bila masa. Tak kira waktu subuh, Zohor, Asar atau Maghrib. Malah selepas waktu Isyak sekali pun kalau terasa nak bersedekah, silakan. Tidak menjadi halangan.

Pintu rahmat dan keampunan tuhan sentiasa terbuka. ‘Tweenty four hours’ !
Tak ada had masa untuk bersedekah tidak seperti tempoh untuk kita mengundi. Waktu untuk membuang undi ialah dari pukul 8.30pagi hingga 5.30 petang. Selepas waktu itu, pusat pembuangan undi akan ditutup. Meroyanlah macam mana sekali pun, kita sudah tak dibenarkan untuk membuang undi. Tunggu la 5 tahun lagi.

Okey.. So, we back to our topic.
Sebagaimana yang pernah Abam tulis dalam posting sebelum-sebbelum ini ( dah lupa tarikhnya, korang boleh scroll dalam Fb Abam), jika kita bersedekah kemudian kita mengharapkan balasan sesuatu dari tuhan, sama ada berupa kekayaan atau pun kesenangan dunia, sedekah kita itu tidak ikhlas.

Ia bertentangan dengan suruhan sebenar mengapa kita digalakkan bersedekah.
.
Kesimpulannya, kalau terasa nak berbagi rezeki, berbagilah pada bila-bila masa bukannya pada waktu atau pada hari tertentu saja. Lagi pun di dalam rezeki kita itu sebenarnya ada rezeki untuk orang lain juga. Jadi, eloklah sebahagian darinya diberi kepada mereka yang layak untuk menerimanya.

No comments:

Hidup tidak selalunya indah Namun kita kena terima seadanya

Orang kata langit tak selalunya cerah, kadang kala ada datang juga ribut dan taufan. Namun kita diminta untuk terima apa yang berlaku itu se...