Thursday 16 February 2023

Untuk bahagia, kita tidak perlu memiliki segalanya.




Sudah menjadi fitrah atau keinginan setiap dari kita untuk merasa bahagia. Antara ciri individu yang bahagia ialah dia akan rasa tenteram, aman dan puas dengan kehidupan yang dia lalui pada setiap hari.

Ustaz kata, kebahagiaan itu datangnya dari hati dan untuk bahagia kita tidak perlu memiliki segalanya. Cukuplah dengan menghargai dan menikmati apa yang telah kita ada, tidak merungut atas apa yang tuhan takdirkan pada kita dan tidak pernah berangan untuk menjadi sesiapa.
Namun ramai di kalangan kita yang tersilap ketika medifinisikan erti kebahagiaan. Mereka merasakan bahagia itu akan hadir apabila kita dapat mencapai segala apa yang diingini.
Lantaran itulah ramai di kalangan kita berusaha berhabis-habisan mengejar pangkat, mencari nama, wang dan harta kekayaan. Tapi ‘end of the day’, dia hanya mendapat kepenatan. Yang medukacitakan lagi, dia masih tidak merasa bahagia.
Contohnya apa yang terjadi kepada maharaja Firaun. Walaupun hidupnya dilimpahi dengan harta kekayaan dan dikelilingi oleh hamba sahaya yang sedia berkhidmat pada bila-bila masa, namun disebabkan di dalam hatinya tebal dengan perasaan tidak berpuas hati dan rasa tidak cukup dengan apa yang dimiliki, hidup beliau tidak pernah bahagia.
Malah beliau diburu oleh rasa takut dan risau. Takut kalau-kalau ada musuh yang akan merampas kekayaan dan takhta dari tangan beliau.
Sebaliknya, perkara ini tidak berlaku kepada Khalifah Umar Abdul Aziz. Walaupun beliau juga dikurniakan sebuah kerajaan yang besar dan kuat namun beliau tetap hidup dalam serba sederhana dan bersyukur dengan anugerah tersebut.
Pernah diriwayatkan beliau hanya memakai pakaian yang harganya tidak melambangkan langsung kedudukan beliau sebagai seorang khalifah agung dan disegani. Jika di zaman sekarang, boleh diibaratkan seperti seorang Perdana Menteri yang memakai baju dan seluar yang dibeli di pasar malam atau di kedai bundle, walaupun beliau mampu untuk membeli baju berjenama Burberry yang harganya sama dengan sebulan gaji kita. Eh.. Tiber..🙂
Kesimpulannya, kebahagiaan itu bukannya bergantung kepada apa yang kita miliki tetapi terletak pada hati kita yang redha dan ikhlas menerima ketentuaan dari tuhan.
Kebahagian akan dapat dirasai apabila kita tahu menghargai apa yang dimiliki dan bersyukur kepada penciptanya.
Selagi kita mengejar kebahagiaan yang bersandarkan harta atau kebendaan, selagi itulah kita akan gagal mencari apa itu bahagia.
Salam Jumaat

1 comment:

Nina Mads said...

redha dgn ketentuan Allah dan bersyukur dgn nikmatnya sudah cukup.

Hidup tidak selalunya indah Namun kita kena terima seadanya

Orang kata langit tak selalunya cerah, kadang kala ada datang juga ribut dan taufan. Namun kita diminta untuk terima apa yang berlaku itu se...