Selamat Tahun Baru 2018. Rasanya masih
belum terlewat untuk saya mengucapkan selamat tahun baru kepada penjengok blog
Strategi perniagaan dan Pengurusan Pemasaran
kerana hari ini baru hari kedua. Kanak-kanak sekolah pun baru saja masuk darjah
satu . Semoga tahun 2018 ini memberi satu harapan baru buat kita semua.
Tahun 2017 telah meninggalkan 1001
kisah suka duka kepada kita, terutamanya
kepada mereka yang terlibat dalam dunia
perniagaan. Pada tahun lepas, ramai di kalangan peniaga yang menghadapi
kesukaran dan mencapai target jualan. Tak kira peniaga yang menjalankan perniagaan
secara ‘off line’ atau pun yang menjalankan perniagaan secara atas talian.
Kesan dari kejatuhan nilai matawang
negara dan ketidak tentuan harga petrol dan disel telah menyukarkan lagi
perniagaan yang diusahakan itu untuk mengekalkan kesinambungannya. Kesan dari ketidak tentuan harga bahan api ini sedikit
sebanyak telah menyebabkan harga produk yang dibeli dari pembekal atau
pemborong menjadi mahal pada setiap bulan. Dan mahu atau tidak, pihak peniaga
terpaksa pula menjualnya dengan harga
yang sedikit mahal kepada pembeli. Ini seterusnya membuatkan golongan pengguna mula menjauhi perniagaan mereka atau
mengurangkan kuantiti barang yang dibeli dan seterusnya menyebabkan ramai peniaga mula mengalami
kemerosotan dalam jualan.
Situasi ini bukan saja dirasai
oleh peniaga kecil yang menjual pisang goreng di tepi-tepi jalan atau mereka yang menjual aksesori telefon bimbit di pasar malam sahaja.
Tetapi ia turut dirasai oleh majoritu peniaga yang menjalankan perniagaan kedai runcit, pasaraya, automotif dan
perkhidmatan perhotelan. Malah buat
pertama kalinya ia turut dirasai oleh
mereka yang berkecimpung dalam dunia perawatan kesihatan .
Tahun 2017 menyaksikan penutupan beberapa
syarikat besar bertaraf multinasional (MNC) seperti Rubicon Technology
Inc, Seagate Technology PLC, British American Tobacco (BAT), Samsung, Amphenol
Corp, Fairchild Semiconductor International Inc, STR Holdings Inc dan SunEdison
Semiconductor Ltd. Penutupan syarikat-syarikat besar ini telah menyebabkan
seramai 6,142 kehilangan pekerjaan dan
kerajaan kerugian sebanyakRM5.4 bilion FDI.
Manakala sektor peruncitan pula kita menyaksikan penutupan beberapa supermarket atau pasaraya besar. Ia bermula dengan penutupan 3 cawangan AEON BIG
pada bulan Februari 2017. Cawangan AEON
BIG Kota Damansara, River City (Jalan Ipoh) dan Bangsar South ditutup kesan dari kekurangan daya beli
pengguna, persaingan sengit dan kos
operasi yang semakin meningkat. Kemudian
siri penutupan pasaraya besar ini diakhiri dengan penutupan 5 cawangan Giant supermarket pada bulan Okober 2017. Juga dengan alasan yang
sama. Cawangan yang terlibat ialah di
Giant Sri Manjung, Sungai Petani, Shah
Alam, Sibu dan Selayang Lama.
Seterusnya, semua rangkaian kedai Rayat 1 Malaysia juga
mengalami nasib seperti mana Giant
Supermarket dan AEONBIG ini. Walaupun rangkaian kedai 1 Malaysia ini mendapat sokongan daripada pihak kerajaan
dan mendapat sambutan dari kalangan penduduk, namun sebanyak 185 buah kedai Rakyat 1 Malaysia terpaksa ditutup secara rasmi pada bulan September 2017
yang lalu. Ini menyebabkan ramai
penduduk yang sebelum ini dapat membeli barang kegunaan harian dengan harga
murah terpaksa membeli barangan yang
sama di kedai-kedai runcit biasa atau
pasar mini yang harganya tentu melebihi 30% daripada harga barang yang dijual
di Kedai Rakyat 1 Malaysia.
Malah yang paling mengejutkan
kita ialah buat pertama kali dalam
sejarah, sebanyak 500 buah klinik swasta di seluruh negara dilaporkan telah ditutup setakat peretengahan tahun 2017 yang lalu kerana tidak pemiliknya sudah tidak lagi mampu untuk menampung kos operasi yang semakin meningkat dan perubahan sikap
pengguna.
Jika sebelum ini orang ramai
lebih selesa mendapatkan rawatan di klinik-klinik swasta, kini akibat dari
tekanan kos sara hidup, mereka tidak lagi mengunjungi klinik swasta sebaliknya
mereka lebih rela bersesak dan menunggu lama di klinik-klinik kerajaan untuk
mendapatkan rawatan.
Manakala dalam sektor hartanah
pula, pada 18 November 2017 yang lalu,
Bank Negara Malaysia telah mengeluarkan amaran kepada pemaju dan mereka yang
terlibat dalam urusan jual beli hartanah supaya berhati-hati kerana jualan
pasaran hartanah di dapati semakin merosot. Banyak rumah-rumah yang dibina oleh pemaju tidak
terjual.
Kepada peniaga yang mungkin
menjangka perniagaan anda bakal menghadapi masalah, bolehlah mencari mana-mana
kelas atau bengkel pengurusan kerana tahun 2018 ini dijangka keadaan ekonomi negara semakin mencabar. Sekarang masih lagi awal tahun, masih belum
terlambat untuk anda bertindak.
Ini adalah kerana mengikut kajian sebuah syarikat perunding
(Nielsen) yang dilakukan pada bulan November 2017, menunjukkan bahawa tahap
keyakinan pengguna terhadap kemampuan ekonomi negara serta keyakinan mereka untuk
berbelanja adalah rendah. Kesan ini pasti akan menyumbang kepada kemerosotan jualan pada tahun 2018 ini.
No comments:
Post a Comment