Wednesday 10 January 2018

Terima Kasih Cikgu





Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada penjenguk blog ini. Terkejut sekejap saya bila terbaca dalam laporan suratkhabar  semalam bahawa ada lagi satu kes saman di antara ibu bapa dan guru. 

Saya ingatkan kes Cikgu Azizan  tempohari merupakan kes terakhir, rupanya ada lagi satu kes yang berlaku. Kali ini di Pulau Pinang dan ia melibatakan cikgu Bahasa Inggeris, cikgu Noor Idzahril Ahmad yang dituduh dengan kesalahan memukul dan mencederakan murid.  

Tak tahu nak kata apa dah. Nampakya semakin hari semakin hilang rasa hormat masyarakat terutamanya ibu bapa kepada golongan pendidik. Sedangkan  guru merupakan watak penting  dalam penyebaran ilmu. Apalagi jika yang disebarkan beliau adalah ilmu agama. 

Guru ini diumpamakan seperti para pewaris nabi  dan  kedudukan mereka di hadapan Allah S.W.T. Malah Rasulullah S.A.W juga pernah bersabda yang mafhumnya lebih kurang begini, “Tidak termasuk golongan kami orang yang tidak menghormati yang lebih tua dan menyayangi yang lebih muda serta yang tidak mengerti hak ulama” (HR. Ahmad dan dishahihkan Al Albani dalam Shahih Al Jami). 

Namun apa yang menyedihkan semakin kita menuju ke arah negara maju, semakin kita jauh ketinggalan di belakang. Terutamanya dalam soal adab dan moral.  Peredaran zaman dan kemajuan teknologi sudah membuatkan ramai di antara kita  berubah dan  keliru. Teknologi bukannya menjadikan kita lebih beretika sebaliknya  melahirkan ramai individu berhati kerikil. 

Guru kini tidak lagi disanjung dan dihormati seperti masa dulu malah guru kini  diperlekehkan lagi. Ini dapat di buktikan  apabila ada pelajar yang berani  melawan  dan mempersendakan guru, mencederakan guru, malah sudah ada yang menyaman gurunya di mahkamah sebagaimana  kes Cikgu Azizan dan Cikgu Noor Idzahril Ahmad ini. 

Hal ini amat bercanggah dengan adab pelajar dalam Islam. Untuk menjadi seorang orang yang berjaya di dunia dan di akhirat, kita tak boleh bergantung pada usaha kita semata-mata.  Kita sangat perlukan keberkatan ilmu daripada guru-guru yang mengajar kita. Kita juga perlukan keredhaan mereka.

Ini adalah kerana merekalah insan yang telah menunjukkan kita sesuatu. Merekalah  yang membuatkan kita yang asalnya tidak tahu, menjadi tahu.  Tanpa mereka  siapalah kita pada hari ini.  Walaupun  kita telah  bergelar doktor, peguam, atau ahli muzik, itu semua adalah hasil daripada didikan guru-guru kita sejak kita berada di tadika, sekolah dan universiti.  Merekalah yang  telah membentuk kita menjadi seperti sekarang.

Oleh itu hormatilah mereka  dan ucaplah Terima Kasih epada mereka walaupun kita didenda atauditegur  bukannya dengan cara berjumpa peguam untuk menyaman  mereka! Setuju?

Sekian Wassalam

No comments:

Hidup tidak selalunya indah Namun kita kena terima seadanya

Orang kata langit tak selalunya cerah, kadang kala ada datang juga ribut dan taufan. Namun kita diminta untuk terima apa yang berlaku itu se...