Tuesday 23 July 2019

AKU DAN RESTORAN MAMAK


 

Aku dan restoran mamak seperti tak boleh dipisahkan. Kalau tak sempat datang sini untuk sarapan pagi, tengahari mesti datang. Kalu terlepas juga waktu makan tengahari, 'confirm' petang nanti aku akan ke sini untuk mengeteh.

Sedap sangat ke masakan depa ni?

Kalau ikut 'rating' aku la, masakan depa ni tak sedap lah mano pun.. Serupo jah dengan restoran Melayu hok ada. Malah ada tokey Melayu yang masak lebih sedap dari pekerja di restoran Mamak masak. Tu belum 'dicompare' dengan restoran Siam atau Kelantan. Tak leh letak dekat! jauh api dari panggang. Serupa motor Honda Cup lampu bulat ajak racing dengan RC250.

Tapi yang buat aku suka lepak restoran Mamak ni kerana suasana dia yang tenang. Susunan kerusi depa cukup teratur, 'spesen' pulak tu. Gi la kedai mamak di ceruk mana pun, susuanan kerusi meja depa serupa je. Ruangan pun luas. Dah tu banyak pula tu meja. Jadi tak nampak 'crowded' walaupun ramai pelanggan. 

Kemudian tu pula kedai mamak ni kebanyakannya bebas asap rokok.. Sejak kerajaan haramkan orang ramai merokok di tempat awam, kedai mamak ni bebas dari asap rokok sepenuhnya ( waktu siang hari la. Malam hari aku jarang keluar, jadi susah nak buat 'survey'). Kalau kedai orang kita... Hehe.. Malas nak cakap. Ada sekali tu aku tengok tokey kedai sendiri dengan selamba cucuh rokok depan aku. Ate.. Nak kata apa lagi, dah kedai dia.. Kita tengok saja la.. 

Lagi satu yang aku suka pegi kedai mamak ni pasaldia orang ni 1st class. Nampak je aku datang waktu pagi, belum tarik kerusi nak duduk, tokey dia dah jerit " Teh tarik halia wonek".
Lepas tu pekerja dia dengan muka senyum akan datang tanya aku nak makan apa pagi tu. Belum pun sempat nak buka 'henpone' dan cari idea untuk update status Fb, menu yang aku pesan tu dah sampai. Memang dia orang kerja ikut ISO 9001. 


Lagi..? Apa lagi 'reason' aku suka pergi ke kedai mamak?
Rasanya dah tak de dah kot.. Tak larat nak fikir sebab nasi dah sedia untuk dingap. Lambat makan karang terlepas pula solat zohor berjamaah di surau. So aku makan dulu la ye.. Kita sambung cerita lain kali pulak.

1 comment:

red sox post theo said...

Thanks great blog posst

Hidup tidak selalunya indah Namun kita kena terima seadanya

Orang kata langit tak selalunya cerah, kadang kala ada datang juga ribut dan taufan. Namun kita diminta untuk terima apa yang berlaku itu se...