Saturday 6 July 2019

Yakinlah Bahawa Rezeki itu sudah Dijamin untuk kita


Tentu kita pernah mendengar  atau membaca kisah Nabi Sulaiman dan seekor semut.  Di mana , suatu hari, Nabi Sulaiman sedang memperhatikan seekor semut di atas seketul batu yang sedang mencari makana. Semut itu sedang membawa sebutir  gula.  Satu butir gula yang sangat kecil ukuranntanya kepada manusia.

Lalu Nabi Sulaiman menyapa semut tersebut,

“Hai, Semut! Untuk berapa lamakah sebutir gula ini dapat kamu habiskan?”

“ Wahai Nabi Allah, sebutir gula ini dapat bertahan untuk satu bulan,” jawab semut itu.

Mendengar jawapan si Semut, Nabi Sulaiman seakan tidak percaya. Gula itu begitu sekecil, cukup untuk satu bulan?. Akhirnya, Nabi Sulaiman mempunyai idea untuk membuktikan kebenaran dari jawapan si Semut tadi. Dia menangkap si Semut itu dan mengurungnya dalam sebuah bekas  yang ditutup rapat, dan meletakkan  sebutir gula di dalamnya.



Hari terus berganti, hingga sebulan pun berlalu. Tibalah saatnya Nabi Sulaiman membuktikan kebenaran. Dihampirinya si Semut, dan baginda amat hairan sewaktu melihat ke dalam bekas di mana si Semut itu  dikurung. Semut itu masih hidup, namun sebutir gula yang dulu dia tinggalkan masih ada tetapi belum habis. Masih tersisa separuh.

Dengan sedikit marah, Nabi Sulaiman bersuara,“Kau kata, sebutir gula ini hanya cukup untuk satu bulan, tapi, mengapa sekarang masih tersisa?”

Semut pun menjawab, “Benar, wahai Nabi Allah. Tapi saya memutuskan untuk memperbanyak berpuasa, sehingga gula yang diberikan oleh tuan masih mempunyai baki setengah.”

Nabi Sulaiman semakin kairan. “Kenapa kau melakukan itu?”

“Wahai Nabi Allah, sebelum hamba dikurung di dalam bekas ini, rezeki hamba sudah dijamin oleh Allah. Jadi hamba yakin bahwa hamba akan dapat memperolehi makanan walaupun makanan hamba telah habis. Kerena Allah tidak tidur dan selalu memperhatikan makhlukNya.

Tapi, dalam sebulan ini, Yang tuan lah yang menjamin rezeki hamba dengan sebutir gula, sedangkan tuan hanyalah seorang manusia yang tidak terlepas dari sifat lalai. Jadi,  disebabkan itu  hamba mengambil keputusan untuk memakan gula ini sedikit-sedikit. Hamba takut tuan terlupa untuk datang melihat hamba di sini, jadi hamba masih lagi ada makanan untuk dimakan.”



Apa kesimpulan dari kisah semut dan Nabi Sulaiman ini?

Semut yakin, bahwa Allah yang tidak akan lalai dan Dia telah mengatur rezeki untuk dirinya, sehingga dia tidak risau sama ada esok hari dia masih mampu untuk makan atau tidak. Dia hanya bergantung dan percaya kepada Allah, tuhan pemberi rezeki.  Manusia macam kita kalau tidak yakin dengan Rezeki Allah maka lebih teruk daripada seekor semut..

Namun begitu, kita mesti sedar bahawa rezeki itu tidak akan datang bergolek. Kita tetap kena berusaha mencarinya sebagaimana usaha semut tadi. Walaupun dia tahu rezekinya ada, tetapi dia tetap keluar merayau mencari di mana rezeki itu berada.


No comments:

Hidup tidak selalunya indah Namun kita kena terima seadanya

Orang kata langit tak selalunya cerah, kadang kala ada datang juga ribut dan taufan. Namun kita diminta untuk terima apa yang berlaku itu se...